Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) opublikował raport „Diagnoza i perspektywy rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce”. Eksperci PIE ostrzegają, że znaczenie sektora motoryzacyjnego w gospodarce Polski maleje, a transformacja w kierunku elektromobilności przebiega zbyt wolno, by sprostać europejskim celom klimatycznym. Choć branża motoryzacyjna nadal generuje ok. 4 proc. PKB i zatrudnia do 340 tys. osób, jej konkurencyjność na tle Europy spada.false

© StellantisMotoryzacja, trzeci co do wielkości sektor przemysłowy w Polsce, odpowiada obecnie za 1,4 proc. wartości dodanej wytwarzanej w kraju. To mniej niż dekadę temu. W 2024 r. branża wypracowała 8,5 proc. eksportu Polski, ale udział ten również maleje. Autorzy raportu wskazują, że aż 92 proc. wartości dodanej w motoryzacji zależy od popytu zagranicznego – głównie z Niemiec i pozostałych państw UE – co czyni sektor wyjątkowo podatnym na wahania koniunktury w Europie.
false

© Volkswagen Group PolskaPomimo dynamicznego rozwoju fabryk akumulatorów litowo-jonowych, m.in. w Jaworze i Dolnym Śląsku, popyt na auta elektryczne wciąż nie spełnia oczekiwań. W pierwszej połowie 2025 r. samochody elektryczne stanowiły jedynie 15 proc. nowych rejestracji – znacznie poniżej celu 25 proc. wyznaczonego dla producentów. Spowolnienie europejskiego rynku spowodowało też spadek eksportu baterii o połowę w ciągu roku.
false

© Volkswagen Group PolskaZ opracowania PIE wynika także, że Polska pozostaje jednym z największych w Europie producentów części i podzespołów samochodowych – to tam koncentruje się trzy czwarte zatrudnienia w branży. Jednak aż 25–37 proc. wartości eksportu części wciąż jest powiązane z produkcją pojazdów spalinowych. Transformacja w stronę elektromobilności wymaga więc głębokiej restrukturyzacji łańcuchów dostaw.
false

© StellantisAutorzy raportu twierdzą, że aż 75 proc. przychodów w 2024 r. generowały firmy z kapitałem zagranicznym, głównie niemieckim, francuskim i japońskim. W Polsce działa 12 fabryk producentów sprzętu finalnego (OEM), które łącznie zatrudniają ok. 23 tys. osób. Napływ nowych inwestycji bezpośrednich w sektorze jednak wyhamował – w 2023 r. motoryzacja przyciągnęła zaledwie 0,5 proc. BIZ do Polski.
Rosnące koszty energii i pracy w Polsce zmniejszają jej atrakcyjność inwestycyjną. PIE ostrzega, że coraz większa automatyzacja produkcji i krótszy łańcuch dostaw aut elektrycznych mogą skłonić koncerny do relokacji produkcji do Hiszpanii czy Maroka. Dodatkowym zagrożeniem jest ekspansja chińskich producentów – już 5 proc. nowo rejestrowanych aut w Polsce pochodzi z Chin.
false

© MAN PolskaEksperci PIE podkreślają, że przyszłość polskiej motoryzacji zależy od dywersyfikacji działalności i większej innowacyjności. Firmy powinny rozszerzać ofertę poza sektor motoryzacyjny, inwestować w badania i rozwój oraz szukać partnerów w innych branżach przemysłu. Kluczowe będzie również wspieranie krajowych producentów części i systemów dla aut elektrycznych.
Raport „Diagnoza i perspektywy rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce” powstał na zlecenie Electromobility Poland S.A.
źródło: Polski Instytut Ekonomiczny, Diagnoza i perspektywy rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce, październik 2025.