Program „NaszEauto” utrzymuje stabilne tempo napływu wniosków, choć wszystko wskazuje, że największy wzrost zainteresowania dopiero przed nami. W listopadzie liczba złożonych wniosków do NFOŚiGW utrzymała się praktycznie na poziomie października — złożono niemal 3 900 wniosków. Równocześnie październikowe statystyki rejestracji pokazują rosnącą dynamikę rynku BEV: ponad 5 100 nowych rejestracji samochodów osobowych i dostawczych. To układa się w typowy wzorzec: najpierw pojazdy się rejestrują, a dopiero potem — po kilku tygodniach — trafiają do Funduszu wnioski o dopłaty.
Między rejestracją pojazdu a złożeniem wniosku o dotację mija zazwyczaj od 3 do nawet 6 tygodni. Nabywcy muszą skompletować tzw. twardy dowód, dokonać cesji ubezpieczenia i dopiąć formalności z instytucją finansującą, co opóźnia napływ wniosków mimo rosnącej liczby rejestracji.podkreśla Łukasz Lewandowski (EV Klub Polska).
Dlaczego grudzień i styczeń będą kluczowe
Eksperci spodziewają się, że grudzień 2025 r. przyniesie rekordowe dostawy i sprzedaż — to miesiąc, w którym dealerzy domykają roczne cele, oferują wyprzedaże rocznika, a importerzy nasilają sprzedaż, by nie przekroczyć limitów emisji CO₂. W efekcie grudniowa fala rejestracji powinna przełożyć się na gigantyczny skok wniosków o dopłatę w styczniu 2026 r. — a to właśnie przyspieszenie może wykończyć budżet programu.
Na jak długo wystarczy pieniędzy?
Na łączny budżet programu wynoszący 1,18 mld zł ponad 730 mln zł zostało już zarezerwowane. Przy obecnej średniej wartości dopłaty wynoszącej nieco ponad 31 tys. zł, pozostałe środki wystarczyłyby na około 14,5 tys. kolejnych wniosków. To oznacza, że przy założonym przyspieszeniu składania wniosków eksperci szacują prawdopodobne wyczerpanie środków w lutym 2026 r.; czy stanie się to w połowie miesiąca czy pod koniec, zależeć będzie od skali grudniowych dostaw i styczniowego napływu zgłoszeń.
Scenariusz wydłużenia programu
Jako czynnik spowalniający wydatkowanie środków z programu „NaszEautp” eksperci wskazują na niską obecnie dostępność samochodów „od ręki” i długie terminy dostaw — brak aut dostępnych natychmiast może ograniczyć liczbę rejestracji na początku 2026 r. W takim przypadku program mógłby się utrzymać nieco dłużej — maksymalnie do marca 2026 r. — ale niekoniecznie do końcowego terminu przyjmowania wniosków zaplanowanego w harmonogramie (30 kwietnia 2026 r.).
Kto już dostał decyzję i kiedy będą wypłaty?
NFOŚiGW obecnie rozpatruje wnioski złożone na początku czerwca br. Z ogólnej puli ponad 23 000 wniosków zatwierdzono 3 180, a wypłaty otrzymało 1 674 osób. Fundusz zobowiązany jest rozliczyć program do końca sierpnia 2026 r., więc osoby z zatwierdzonym wnioskiem otrzymają środki do tej daty.
Zmiany zakresu programu
Od 20 października 2025 r. program został rozszerzony o samochody dostawcze i małe busy, z maksymalnymi dopłatami odpowiednio do 70 tys. zł i 600 tys. zł, co dodatkowo zwiększa tempo alokacji środków — gdyż dopłaty do tych kategorii są znacznie wyższe niż dla typowych osobówek.
Krótko mówiąc: program „NaszEauto” wciąż działa, ale przy przewidywanym grudniowo-styczniowym przyspieszeniu dostępne środki mogą nie wystarczyć na długo.