1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (SDCM): współpraca i dane jako kompas dla branży
Wiadomości

XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (SDCM): współpraca i dane jako kompas dla branży

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

4 min

20 listopada 2025 r. w Renaissance Warsaw Airport Hotel odbyła się jubileuszowa, XX edycja Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego organizowanego przez SDCM. Wydarzenie zgromadziło kilkuset przedstawicieli branży - producentów, dystrybutorów, serwisów, organizacji motoryzacyjnych, administracji oraz mediów — i stało się miejscem merytorycznej wymiany opinii na temat konkurencyjności, w tym rosnącej pozycji Chin, dostępu do danych czy wyzwań technologicznych i regulacyjnych.
Zobacz także Chiński gigant motoryzacyjny BYD podwoi sieć sprzedaży w Europie do końca 2026 roku Niepokojący trend na stacjach ładowania. Branża ostrzega przed zjawiskiem, które narasta Dotacje dla elektromobilności nabierają tempa. Nowe zasady i miliardy na zeroemisyjny transport

20 listopada 2025 r. w Renaissance Warsaw Airport Hotel odbył się XX — jubileuszowy — Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Organizatorem było Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), a wydarzenie po raz kolejny zgromadziło kilkaset osób: przedstawicieli producentów, dystrybutorów, warsztatów, organizacji branżowych, administracji publicznej oraz mediów. Ta jubileuszowa edycja potwierdziła, że jest to jedno z kluczowych dorocznych spotkań polskiego rynku motoryzacyjnego.

Tomasz Bęben, prezes SDCM, podkreślił znaczenie tegorocznej odsłony słowami:

Jubileuszowa edycja Kongresu pokazała, że nasza branża – mimo wyzwań geopolitycznych, regulacyjnych i technologicznych – pozostaje niezwykle odporna i gotowa do dalszego rozwoju. Dzisiejsze rozmowy jasno dowodzą, że kluczem do utrzymania konkurencyjności europejskiej motoryzacji jest współpraca, dostęp do danych oraz odwaga, aby inwestować w innowacje i kompetencje. To właśnie połączenie doświadczenia oraz nowoczesności będzie wyznaczać kierunki, w których polski rynek motoryzacyjny będzie rozwijał się w najbliższych latach.stwierdził Tomasz Bęben.
false ©SDCM
© SDCM

Rozmowy o przyszłości sektora

Kongres otworzyli goście specjalni: minister Elżbieta Bieńkowska, minister Konrad Wojnarowski oraz Katarzyna Zajkowska, dyrektor Departamentu Transformacji Cyfrowej. Następnie uczestnicy wysłuchali wystąpień liderów europejskich organizacji branżowych — Madsa Engberga (FIGIEFA) i Benjamina Kriegera (CLEPA) — które nadały ton dalszym dyskusjom o regulacjach, międzynarodowej konkurencji oraz kierunkach rozwoju rynku.

W programie znalazły się także specjalne nagrania: Krzysztofa Gawkowskiego, wicepremiera i ministra cyfryzacji; Mateusza Morawieckiego, premiera RP w latach 2017–2023; Stanisława Bukowca, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Andrzeja Domańskiego, ministra finansów i gospodarki.

Rynek pod lupą — fakty i trendy

W prezentacji „Producenci, dystrybutorzy, warsztaty. Kondycja. Podsumowanie 2025” Alfred Franke (Grupa MotoFocus) zaprezentował aktualne dane dotyczące sprzedaży, kosztów, nastrojów w firmach oraz trendów cenowych, pokazując, jak ewoluują realia poszczególnych segmentów rynku i czego można się spodziewać w nadchodzącym roku. To wystąpienie oparte było na twardych danych i praktycznych obserwacjach.

W nawiązaniu do tych analiz Mirosław Wróblewski (UODO) omówił wagę danych w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym oraz implikacje unijnego Data Act — od odpowiedzialności za przetwarzanie informacji po wyzwania związane z bezpieczeństwem i dostępem do danych.

Gorące, merytoryczne debaty — od konkurencyjności po bezpieczeństwo

Pierwszy panel poświęcono konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. W dyskusji wzięli udział: Anna Zalewska (Parlament Europejski), Maciej Mazur (PSNM / E-Mobility Europe), Rafał Rudziński (Robert Bosch), Bartosz Mielecki (Polska Grupa Motoryzacyjna) oraz Tomasz Bęben (SDCM). Eksperci analizowali bariery legislacyjne, potrzebę neutralności technologicznej, znaczenie dostępu do danych oraz wpływ globalnych napięć — m.in. ekspansji Chin, zmian w polityce handlowej i konfliktów na wschodzie Europy — na zdolność europejskich firm do konkurowania na światowych rynkach.

Kolejne wystąpienia skupiły uwagę na przyszłości warsztatów samochodowych. Cyfryzacja, rozwój technologii, elektryfikacja oraz nowe regulacje stawiają przed serwisami nowe wymagania — od zmiany modelu pracy po podnoszenie kwalifikacji technicznych. W panelu dyskutowali: Andrzej Guzek (Groupauto Polska), Rafał Kędziorek (N!Auto / N!Truck), Szymon Filanowicz (Bosch Car Service S.A.), Marek Skałbania (Inter Cars S.A.) oraz Krzysztof Kostyra (MOTO Flota Sp. z o.o.). Moderatorem była właścicielka warsztatu Morela Serwis Samochodowy — Iwona Kornatko, która wniosła praktyczną perspektywę niezależnego serwisu. Paneliści wskazywali, w jaki sposób te procesy przekształcają codzienne funkcjonowanie warsztatów.

Temat regeneracji części motoryzacyjnych podkreślił znaczenie gospodarki o obiegu zamkniętym. W dyskusji wzięli udział: Agata Wysogrocka-Korczyńska (ZF Group), Zbigniew Nowak (Antałex), Karol Szałas (Inter Cars), Tomasz Kowalski (APRA) oraz Jerzy Król (Ministerstwo Infrastruktury). Omówiono korzyści środowiskowe i biznesowe płynące z regeneracji oraz bariery regulacyjne i technologiczne hamujące rozwój tego segmentu w Polsce.

false ©IBRM Samar
© IBRM Samar

Geopolityka i łańcuchy dostaw

Agenda kongresu objęła także wątki geopolityczne — panel został przygotowany we współpracy z Ośrodkiem Studiów Wschodnich (OSW). Wprowadzenia dokonali: Wojciech Drzewiecki (prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR), oraz Jakub Jakóbowski (OSW). Potem odbyła się dyskusja o wpływie geopolityki na branżę — o skutkach globalnych kryzysów, konfliktów i zmian w polityce handlowej dla europejskiego przemysłu, łańcuchów dostaw i stabilności gospodarczej. W panelu uczestniczyli: prof. Bogdan Góralczyk (Centrum Europejskie UW), Krzysztof Ruciński (PAIH) oraz Wojciech Drzewiecki (IBRM SAMAR), a dyskusję moderował Konrad Popławski (OSW). Eksperci identyfikowali główne czynniki ryzyka (mowa była głównie o rosnącej pozycji Chin) i rekomendowali kierunki działań przygotowawczych dla przedsiębiorstw.

Bezpieczeństwo na drogach — perspektywa regulacyjna i technologiczna

Zwieńczeniem części merytorycznej była debata o przyszłości bezpieczeństwa ruchu drogowego. W panelu uczestniczyli: Dorota Olszewska (Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Olga Tworek (Ministerstwo Infrastruktury), Tomasz Miśniakiewicz (Aptiv Services Poland) oraz Karol Rytel (PISKP). Nadia Rybczyńska (SDCM) rozmawiała z ekspertami o roli badań technicznych, rosnącej obecności systemów autonomicznych i zaawansowanych asystentów jazdy oraz o koniecznych zmianach regulacyjnych mających na celu lepszą ochronę kierowców i pasażerów.

***

XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego potwierdził, że współpraca i wymiana wiedzy pozostają fundamentami rozwoju rynku motoryzacyjnego. Wnioski i rekomendacje z debat wskazują kierunki, które w najbliższych latach będą kształtować polską i europejską motoryzację. Kolejna edycja Kongresu zaplanowana jest za rok.

Źródło: SDCM

________________________________________

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów