W I kwartale 2025 r. produkcja sprzedana w segmencie pojazdów samochodowych, przyczep i naczep wyniosła 57,37 mld zł (minus 3,4 proc. r/r).h
Po trzech latach wzrostów, ponownie początek roku, tak jak w 2022 roku, przemysł motoryzacyjny w Polsce zaczyna od spadków. O ile wówczas o wynikach decydowały przerwane łańcuchy dostaw po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, teraz to efekt przede wszystkim lekkiego spowolnienia na europejskich rynkach zbytupodkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.
W grupie średnich i dużych firm produkcyjnych (powyżej 49 osób) też nastąpił spadek - o 3,5 proc. Wartość produkcji sprzedanej była na poziomie 55,23 mld zł. Trend spadkowy nie objął producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, naczep i przyczep). W grupie tej nastąpił wzrost do 1,81 mld zł (plus 4,6 proc.). Wyniki w pozostałych 2 grupach przedstawiają się następująco:
producenci pojazdów i silników - 22,66 mld zł (-7,0 proc.),
producenci części i akcesoriów - 30,76 mld złotych (-1,2 proc.).
Po pierwszych trzech miesiącach 2025 r. przeciętne zatrudnienie w fabrykach pojazdów, naczep, przyczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób wyniosło 200,6 tys.
W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił spadek o 1,4 proc. (-2,8 tys.). Warto jednak zauważyć, że w stosunku do IV kwartału nastąpił symboliczny ale wzrost o 0,1 tys.mówi Rafał Orłowski
W grupie firm średnich i dużych (pow. 49 pracowników) przeciętne zatrudnienie było na poziomie 191,7 tys. wobec 194,4 tys. w I kwartale 2024 r. (-1,4 proc.). Spadek nastąpił również w stosunku do IV kwartału 2024 roku (192,4 tys.).
Wzrost liczby miejsc pracy odnotowano tylko w jednej grupie - producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, naczep i przyczep. W stosunku do takiego samego okresu zeszłego roku przeciętne zatrudnienie wzrosło do 12,2 tys. osób (plus 1,3 proc.). Spadki w dwóch pozostałych grupach wyniosły:
u producentów pojazdów i silników: minus 2,0 proc. (34,7 tys. w stosunku do 35,4 tys. rok wcześniej)
u producentów części i akcesoriów: minus 1,4 proc. (144,9 tys. vs. 146,9 tys. przed rokiem).
Eksport
Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej odzwierciedlają spadek popytu na europejskich rynkach. W I kwartale 2025 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski to 11,46 mld euro w porównaniu z 12,54 mld euro w takim samym okresie ubiegłego roku. Spadek wyniósł 8,64 proc. rok do roku.
Podobnie jak przed rokiem sytuacja na początku tego roku była zmienna. W styczniu spadek był największy i wyniósł 11,75 proc. W dwóch kolejnych miesiącach trend spadkowy stopniowo malał. W lutym miał miejsce spadek o 10,0 proc. a w marcu już tylko o 4,3 proc.zaznacza Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl
Od lat najważniejszym zagranicznym partnerem Polski w sektorze motoryzacyjnym są Niemcy. W I kwartale 2025 roku eksport do naszego zachodniego sąsiada spadł o 2,09 proc. (36,07 proc. całości eksportu). Na drugie miejsce wskoczyły Czechy (7,97 proc., +8,66 proc.), które wyprzedziły Francję (7,33 proc. całości, minus 27,97 proc.) i Włochy (6,63 proc., plus 12,07 proc.).
Części i akcesoria
Od wielu lat największą część eksportu stanowią części i akcesoria. W I kwartale 2025 roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty warte 4,63 mld euro. W stosunku do takiego samego okresu ubiegłego roku nastąpił spadek o 1,88 proc. Części i akcesoria stanowiły 40,44 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W stosunku do I kwartału 2024 roku udział części wzrósł o 2,78 p.p.
Głównym partnerem pozostają Niemcy (38,68 proc. całości, -1,69 proc.). Na kolejnych pozycjach znalazły się: y (9,69 proc. całości, plus 8,0 proc.), Słowacja (6,9 proc., plus 14,18 proc.) oraz Francja (5,85 proc., plus 2,43 proc.).
Pojazdy osobowe
W I kwartale bieżącego roku wartość eksportu samochodów osobowych wyniosła 1,66 mld euro. To o 16,3 proc. mniej rok do roku. Na auta osobowe przypadło 14,54 proc. całości eksportu branży w porównaniu z 15,87 proc. rok wcześniej.
Najważniejszym rynkiem zbytu była Italia (24,07 proc wartości tej grupy, plus 1,76 proc.), przed Niemcami (19,99 proc., -9,63 proc.), Wlk. Brytanią (6,21 proc., minus 3,95 proc.) i Francją (6,19 proc., minus 29,17 proc.).
Pojazdy samochodowe do transportu towarowego
Po 3 kwartałach stałego wzrostu, skurczył się też eksport pojazdów do transportu towarowego. W I kw. 2025 roku wartość eksportu tego typu pojazdów była na poziomie 1,65 mld euro. To o 18,83 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział takich pojazdów w całości eksportu branży spadł z 16,2 proc. w I kwartale 2024 do 14,41 proc. rok później. Do głównych rynków zbytu należą: Niemcy (26,31 proc. całości, minus 2,38 proc.), Francja (11,52 proc., minus 45,04 proc.) i Wielka Brytania (7,63 proc., minus 32,14 proc.).
Inne produkty eksportowe
W I kwartale 2025 roku wzrost zaobserwowano wyłącznie w eksporcie pojazdów specjalnych (plus 61,74 proc.), opon do aut osobowych (+22,15 proc.), podwozi z silnikami (plus 14,91 proc.) i silników spalinowych (plus 6,73 proc.).
Podsumowanie
Wyniki I kwartału bieżącego roku wskazują, że sytuacja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce (oraz w całej Europie) pozostaje złożona. Początek roku charakteryzował się malejącym nadal popytem na nowe auta na rynkach UE (odpowiednio w styczniu o 2,6 proc., w lutym o 3,0 proc. oraz w marcu o 1,9 proc.). Przełożyło się to na kondycję moto-branży w naszym kraju – słabsze wyniki zanotowano w produkcji sprzedanej, przeciętnym zatrudnieniu i eksporcie.
Jak jednak podkreślają eksperci AutomotiveSuppliers.pl, mimo trudnego początku roku z rynków napływają obecnie stosunkowo pozytywne informacje. Choć w kwietniu i maju popyt na nowe auta osobowe nadal był niższy niż rok temu, to spadki z miesiąca na miesiąc są coraz mniejsze (kwiecień: minus 1,2 proc., maj: minus 0,9 proc.). Pozytywnym sygnałem jest rosnąca w maju produkcja samochodów w Niemczech (plus 19 proc.) i stabilna w Czechach, w państwach, które są głównymi rynkami zbytu dla produkowanych w Polsce części i komponentów. Te i inne czynniki sprawiły, że od marca br., trzy miesiące po kolei rośnie dynamika sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju.
Nie bez znaczenia są także realizowane w Polsce nowe inwestycje (np. Eberspächer w Przylesiu, IONWAY w Nysie, Valmet Automotive w Żarach czy CEFA w Żaganiu), co pozytywnie wpłynie na zatrudnienie w branży.
AutomotiveSuppliers.pl przewiduje, że w drugim kwartale 2025 r. wyniki moto-branży mogą być nieznacznie lepsze niż w takim samym okresie zeszłego roku.
***
AutomotiveSuppliers.pl to firma, która od 2008 roku monitoruje przemysł motoryzacyjny w naszym kraju i w państwach Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: Raport AutomotiveSuppliers.pl na podstawie GUS i Eurostat