1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Trudny początek 2025 roku dla polskiej motoryzacji. Spadki w produkcji, eksporcie i zatrudnieniu
Wiadomości

Trudny początek 2025 roku dla polskiej motoryzacji. Spadki w produkcji, eksporcie i zatrudnieniu

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

5 min

Po trzech latach wzrostów przemysł motoryzacyjny w Polsce rozpoczął 2025 rok od spadków niemal we wszystkich kluczowych wskaźnikach. Mniejsza produkcja, niższy eksport i redukcja zatrudnienia to efekt słabnącego popytu na europejskich rynkach. Mimo to pojawiają się sygnały stabilizacji i nadzieje na poprawę w kolejnych miesiącach.
Zobacz także Opel obniżył ceny na elektryczne auta. Sprawdź ile możesz zyskać podczas zakupu bezemisyjnego modelu Europejski rynek motoryzacyjny pod presją Chin Chińskie auta wyprzedziły europejskich gigantów

Produkcja sprzedana

W I kwartale 2025 r. produkcja sprzedana w segmencie pojazdów samochodowych, przyczep i naczep wyniosła 57,37 mld zł (minus 3,4 proc. r/r).

Po trzech latach wzrostów, ponownie początek roku, tak jak w 2022 roku, przemysł motoryzacyjny w Polsce zaczyna od spadków. O ile wówczas o wynikach decydowały przerwane łańcuchy dostaw po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, teraz to efekt przede wszystkim lekkiego spowolnienia na europejskich rynkach zbytupodkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W grupie średnich i dużych firm produkcyjnych (powyżej 49 osób) też nastąpił spadek - o 3,5 proc. Wartość produkcji sprzedanej była na poziomie 55,23 mld zł. Trend spadkowy nie objął producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, naczep i przyczep). W grupie tej nastąpił wzrost do 1,81 mld zł (plus 4,6 proc.). Wyniki w pozostałych 2 grupach przedstawiają się następująco:

  • producenci pojazdów i silników - 22,66 mld zł (-7,0 proc.),
  • producenci części i akcesoriów - 30,76 mld złotych (-1,2 proc.).
false ©Stellantis
© Stellantis

Zatrudnienie

Po pierwszych trzech miesiącach 2025 r. przeciętne zatrudnienie w fabrykach pojazdów, naczep, przyczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób wyniosło 200,6 tys.

W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił spadek o 1,4 proc. (-2,8 tys.). Warto jednak zauważyć, że w stosunku do IV kwartału nastąpił symboliczny ale wzrost o 0,1 tys.mówi Rafał Orłowski

W grupie firm średnich i dużych (pow. 49 pracowników) przeciętne zatrudnienie było na poziomie 191,7 tys. wobec 194,4 tys. w I kwartale 2024 r. (-1,4 proc.). Spadek nastąpił również w stosunku do IV kwartału 2024 roku (192,4 tys.).

Wzrost liczby miejsc pracy odnotowano tylko w jednej grupie - producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, naczep i przyczep. W stosunku do takiego samego okresu zeszłego roku przeciętne zatrudnienie wzrosło do 12,2 tys. osób (plus 1,3 proc.). Spadki w dwóch pozostałych grupach wyniosły:

  • u producentów pojazdów i silników: minus 2,0 proc. (34,7 tys. w stosunku do 35,4 tys. rok wcześniej)
  • u producentów części i akcesoriów: minus 1,4 proc. (144,9 tys. vs. 146,9 tys. przed rokiem).

Eksport

Wyniki eksportu branży motoryzacyjnej odzwierciedlają spadek popytu na europejskich rynkach. W I kwartale 2025 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski to 11,46 mld euro w porównaniu z 12,54 mld euro w takim samym okresie ubiegłego roku. Spadek wyniósł 8,64 proc. rok do roku.

Podobnie jak przed rokiem sytuacja na początku tego roku była zmienna. W styczniu spadek był największy i wyniósł 11,75 proc. W dwóch kolejnych miesiącach trend spadkowy stopniowo malał. W lutym miał miejsce spadek o 10,0 proc. a w marcu już tylko o 4,3 proc.zaznacza Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl

Od lat najważniejszym zagranicznym partnerem Polski w sektorze motoryzacyjnym są Niemcy. W I kwartale 2025 roku eksport do naszego zachodniego sąsiada spadł o 2,09 proc. (36,07 proc. całości eksportu). Na drugie miejsce wskoczyły Czechy (7,97 proc., +8,66 proc.), które wyprzedziły Francję (7,33 proc. całości, minus 27,97 proc.) i Włochy (6,63 proc., plus 12,07 proc.).

Części i akcesoria

Od wielu lat największą część eksportu stanowią części i akcesoria. W I kwartale 2025 roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty warte 4,63 mld euro. W stosunku do takiego samego okresu ubiegłego roku nastąpił spadek o 1,88 proc. Części i akcesoria stanowiły 40,44 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W stosunku do I kwartału 2024 roku udział części wzrósł o 2,78 p.p.

Głównym partnerem pozostają Niemcy (38,68 proc. całości, -1,69 proc.). Na kolejnych pozycjach znalazły się: y (9,69 proc. całości, plus 8,0 proc.), Słowacja (6,9 proc., plus 14,18 proc.) oraz Francja (5,85 proc., plus 2,43 proc.).

Pojazdy osobowe

W I kwartale bieżącego roku wartość eksportu samochodów osobowych wyniosła 1,66 mld euro. To o 16,3 proc. mniej rok do roku. Na auta osobowe przypadło 14,54 proc. całości eksportu branży w porównaniu z 15,87 proc. rok wcześniej.

Najważniejszym rynkiem zbytu była Italia (24,07 proc wartości tej grupy, plus 1,76 proc.), przed Niemcami (19,99 proc., -9,63 proc.), Wlk. Brytanią (6,21 proc., minus 3,95 proc.) i Francją (6,19 proc., minus 29,17 proc.).

Pojazdy samochodowe do transportu towarowego

Po 3 kwartałach stałego wzrostu, skurczył się też eksport pojazdów do transportu towarowego. W I kw. 2025 roku wartość eksportu tego typu pojazdów była na poziomie 1,65 mld euro. To o 18,83 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział takich pojazdów w całości eksportu branży spadł z 16,2 proc. w I kwartale 2024 do 14,41 proc. rok później. Do głównych rynków zbytu należą: Niemcy (26,31 proc. całości, minus 2,38 proc.), Francja (11,52 proc., minus 45,04 proc.) i Wielka Brytania (7,63 proc., minus 32,14 proc.).

Inne produkty eksportowe

W I kwartale 2025 roku wzrost zaobserwowano wyłącznie w eksporcie pojazdów specjalnych (plus 61,74 proc.), opon do aut osobowych (+22,15 proc.), podwozi z silnikami (plus 14,91 proc.) i silników spalinowych (plus 6,73 proc.).

Podsumowanie

Wyniki I kwartału bieżącego roku wskazują, że sytuacja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce (oraz w całej Europie) pozostaje złożona. Początek roku charakteryzował się malejącym nadal popytem na nowe auta na rynkach UE (odpowiednio w styczniu o 2,6 proc., w lutym o 3,0 proc. oraz w marcu o 1,9 proc.). Przełożyło się to na kondycję moto-branży w naszym kraju – słabsze wyniki zanotowano w produkcji sprzedanej, przeciętnym zatrudnieniu i eksporcie.

Jak jednak podkreślają eksperci AutomotiveSuppliers.pl, mimo trudnego początku roku z rynków napływają obecnie stosunkowo pozytywne informacje. Choć w kwietniu i maju popyt na nowe auta osobowe nadal był niższy niż rok temu, to spadki z miesiąca na miesiąc są coraz mniejsze (kwiecień: minus 1,2 proc., maj: minus 0,9 proc.). Pozytywnym sygnałem jest rosnąca w maju produkcja samochodów w Niemczech (plus 19 proc.) i stabilna w Czechach, w państwach, które są głównymi rynkami zbytu dla produkowanych w Polsce części i komponentów. Te i inne czynniki sprawiły, że od marca br., trzy miesiące po kolei rośnie dynamika sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju.

Nie bez znaczenia są także realizowane w Polsce nowe inwestycje (np. Eberspächer w Przylesiu, IONWAY w Nysie, Valmet Automotive w Żarach czy CEFA w Żaganiu), co pozytywnie wpłynie na zatrudnienie w branży.

AutomotiveSuppliers.pl przewiduje, że w drugim kwartale 2025 r. wyniki moto-branży mogą być nieznacznie lepsze niż w takim samym okresie zeszłego roku.

***

AutomotiveSuppliers.pl to firma, która od 2008 roku monitoruje przemysł motoryzacyjny w naszym kraju i w państwach Europy Środkowo-Wschodniej.

Źródło: Raport AutomotiveSuppliers.pl na podstawie GUS i Eurostat

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów