Ford traci udział w europejskim rynku – z 6,1 proc. w 2019 r. do 3,3 proc. obecnie. W ubiegłym roku po 47 latach zakończyła się produkcja popularnego, małego modelu Fiesta, zaś w listopadzie 2025 roku po 27 latach obecności na rynku karierę zakończył kompaktowy model Focus. Aby zahamować dalsze spadki amerykański koncern musi inwestować równolegle w technologie spalinowe oraz elektryczne. W tym celu Ford podjął wsółpracę z Volkswagenem, w efekcie czego powstały bazujące na niemieckiej technice modele Capri oraz Explorer EV. Z kolei francuski koncern Renault szuka partnerów, by zwiększyć skalę produkcji i obniżyć koszty rozwoju EV. Współpraca Forda i Renault ma pokazać, że Europa nadal potrafi produkować konkurencyjne samochody elektryczne mimo rosnącej presji ze strony chińskich producentó
Partnerstwo to świadczy o naszej wysokiej zdolności nawiązywania współpracy i konkurencyjności Grupy Renault w Europie. W perspektywie długoterminowej połączenie sił z Fordem zwiększy naszą innowacyjność i zdolność reakcji na szybko zmieniającym się rynku samochodowym w Europie. powiedział François Provost, dyrektor generalny i członek zarządu Grupy Renault
Strategiczne partnerstwo z Grupą Renault to dla koncernu Ford istotny krok wpisujący się w naszą strategię budowania w Europie działalności wysoce efektywnej i gotowej na przyszłe wyzwania. Zamierzamy połączyć skalę produkcji przemysłowej i atuty Grupy Renault w dziedzinie pojazdów elektrycznych z legendarnym designem i wrażeniami z jazdy typowymi dla Forda, aby stworzyć samochody przyjemne w użytkowaniu, o wysokich osiągach i zgodne z duchem Forda dodał Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company
Amerykańsko-francuska kooperacja opierać się będzie na dwóch filarach. Pierwsza sprawa, to umowa między obydwoma koncernami, dotycząca opracowania dwóch modeli Forda z napędem elektrycznym, które powstaną w oparciu o platformę należącej do Renault Group firmy Ampere. Pierwszy model mały elektryczny Ford ma zadebiutować już w 2028 roku. Przyszłe małe, elektryczne Fordy będą korzystały z technologii Renault. Pod względem stylistycznym modele Forda mają jednak zdecydowanie się różnić od elektrycznych Renault. Drugi filar współpracy, to podpisanie listu intencyjnego w sprawie wspólnego opracowania i wdrożenia do produkcji lekkich pojazdów użytkowych z napędem bezemisyjnym.