1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Kierowcy elektryków odetchną. Buspasy dostępne jeszcze przez dwa lata
Wiadomości

Kierowcy elektryków odetchną. Buspasy dostępne jeszcze przez dwa lata

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę, która przedłuża możliwość jazdy pojazdów elektrycznych po buspasach aż do końca 2027 roku. Oznacza to, że właściciele elektryków zachowają jeden z najważniejszych przywilejów jeszcze przez dwa lata – do 31 grudnia 2027 roku.
Zobacz także XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (SDCM): współpraca i dane jako kompas dla branży EMP na liście rankingowej NFOŚiGW. „To kamień milowy” – mówi prezes Tomasz Kędzierski Niepokojący trend na stacjach ładowania. Branża ostrzega przed zjawiskiem, które narasta

Nowelizacja prawa o ruchu drogowym z 17 października 2025 r. (druk sejmowy 1677) wprowadza prostą, ale kluczową zmianę: w art. 148a ust. 1 dotychczasowa data „1 stycznia 2026 r.” zostaje zastąpiona „31 grudnia 2027 r.”. To właśnie zapis, który wydłuża obowiązywanie uprawnienia. Decyzja Prezydenta rozwiewa niepewność, jaka pojawiła się po wcześniejszym wecie do ustawy o nr druku 1427. Branża elektromobilności oraz ponad 118 tys. kierowców elektryków obawiali się, że już od początku 2026 r. stracą możliwość korzystania z buspasów.

false ©Photo by Marek Lumi on Unsplash
© Photo by Marek Lumi on Unsplash

Jak podkreśla Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM, jest to ważny impuls dla całego sektora:

Podpisana nowelizacja, wprowadzająca przedłużenie możliwości poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach, to bardzo dobra wiadomość dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Dwuletnie przedłużenie daje nam czas na wypracowanie długoterminowych rozwiązań wspierających elektromobilność. To także okres, w którym samorządy będą mogły monitorować wpływ rosnącej liczby elektryków na przepustowość buspasów i ewentualnie wprowadzać lokalne modyfikacje.mówi Marek Popiołek

Buspas jako realna zachęta do zakupu elektryka

Jak zaznaczają przedstawiciele PSNM, możliwość jazdy po buspasach od kilku lat jest jednym z najbardziej przekonujących argumentów dla kierowców rozważających zakup auta zeroemisyjnego. Ma znaczenie zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i flotowych – zwłaszcza w dużych miastach, gdzie codzienny czas przejazdu jest kluczowy.

Ministerstwo Infrastruktury zwraca z kolei uwagę, że utrzymanie tego przywileju ma także wymiar strategiczny: wspiera realizację celów klimatycznych, a obecny udział samochodów elektrycznych w ruchu jest na tyle niewielki, że nie generuje ryzyka przeciążenia buspasów. Według resortu, nawet dynamiczny wzrost rynku do końca 2027 r. nie powinien tej sytuacji zmienić.

Wpływ na rynek i plany rozwoju

PSNM wskazuje, że połączenie przywilejów dla użytkowników EV oraz programów państwowego wsparcia przy zakupie znacząco przyspiesza rozwój rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. Według danych zawartych w bazie CEPiK w ostatnim dniu października 2025 roku liczba zarejestrowanych w Polsce aut elektrycznych (osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony) zbliżyła się do 118 tysięcy sztuk.

Organizacja prognozuje, że do 2030 roku na polskich drogach może poruszać się około 700 tysięcy aut całkowicie elektrycznych.

Źródło: PSNM oraz IBRM Samar (dane dotyczące liczby rejestracji aut elektrycznych) 

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów