1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Floty przyszłości już dziś
Wywiady

Floty przyszłości już dziś

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

4 min

Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska: Notujemy 14-krotny wzrost wolumenu ładowań rok do roku. Klienci coraz chętniej wybierają elektryki, a my pomagamy im optymalizować koszty.
Zobacz także Dealerzy będą ewoluować, nie znikać Nie tylko rynek zbytu. Europa musi zbudować własną elektromobilność Otwieramy nowy rozdział – nie tylko w motoryzacji

Paweł Janas (samar.pl): DKV od dekad specjalizuje się w kartach paliwowych. A jak dziś wygląda rozwój rynku kart do ładowania samochodów elektrycznych?

Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska: W całej Europie notujemy bardzo duże wzrosty. Oferujemy dostęp do największej sieci akceptacji, obejmującej około 67 tysięcy stacji paliw  (w tym 5 tysięcy w naszym kraju), 893 tysięcy punktów ładowania pojazdów elektrycznych (w Polsce jest ich 7 tysięcy) i  24 tysiące stacji paliw alternatywnych (w tnaszym kraju - 4 300). W Polsce w ostatnim roku wolumen ładowań wzrósł 14-krotnie. To pokazuje, jak dynamicznie rozwija się ten segment.

false ©DKV Mobility Polska
© DKV Mobility Polska

Czy ten trend będzie się utrzymywał, mimo okresowego spowolnienia w elektromobilności?

W Polsce elektryki wciąż są traktowane jako nowinka, ale wiele firm – zwłaszcza zagranicznych korporacji z oddziałami w Polsce – planuje w ciągu 2-3 lat znacząco zwiększyć udział EV w swoich flotach. Dotyczy to głównie samochodów osobowych i dostawczych, np. w branży kurierskiej. Z niedawno przeprowadzonego przez nas badaniu rynku wynika, że 34 proc. firm zarządzających flotami osobowymi deklaruje gotowość do przejścia na elektryczny park pojazdów.

Jak DKV Mobility wspiera klientów w przechodzeniu na elektromobilność?

Pełnimy rolę edukacyjną – organizujemy webinary, doradzamy w wyborze ładowarek, pokazujemy, jak optymalizować trasy i koszty. To kluczowe, bo wiele firm dopiero uczy się korzystać z tej technologii. Dostarczamy także nowoczesne narzędzia cyfrowe do monitorowania poszczególnych aspektów związanych z eksploatacją samochodów, dzięki czemu menedżerowie flot mogą optymalizować procesy zarządcze.

DKV Mobility ma również w swojej ofercie usługi z zakresu telematyki. Jakie nowe funkcjonalności w tym zakresie wprowadza do swojej oferty DKV?

Rozwijamy systemy do zarządzania flotą (FMS) i transportem (TMS). Dziś największym wyzwaniem jest analiza ogromnej ilości danych – np. stylu jazdy, zużycia paliwa, kosztów dróg. Jak w każdej dziedzinie dużą rolę zaczyna odgrywać sztuczna inteligencja, dzięki której możliwe jest szybsze interpretowanie danych, które dostarczane są poprzez systemy telematyki.

Czy sztuczna inteligencja już dziś wspiera DKV Mobility?

Jesteśmy partnerem Microsoftu i testujemy rozwiązania AI, np. do analizy transakcji czy wsparcia pracowników w obsłudze klientów. Dzięki Microsoft Copilot oszczędzamy czas na tworzenie notatek czy grafik. W przyszłości AI pomoże nam lepiej przewidywać trendy i dostosowywać ofertę.

Nie mogę też nie zapytać o bieżącą politykę. Czy nowe cła nałożone przez amerykańską administrację na samochody importowane do Stanów Zjednoczonych oraz rosnąca na europejskim rynku konkurencja ze strony chińskich producentów wpływają na wasz biznes?

Jesteśmy firmą usługową, działającą w Europie, więc temat taryf transatlantyckich w ogóle nas nie dotyczy. Jako lider rynku z największą siecią akceptacji i cyfrowymi narzędziami do zarządzania flotami pojazdów wspieramy rosnące zapotrzebowanie na przewozy krótko i długodystansowe. 

W kontekście optymalizacji tras dla pojazdów ciężarowych, często mówi się o uwzględnianiu parametrów takich jak ograniczenia wysokościowe czy płatne odcinki dróg. Czy DKV Mobility planuje wdrożyć zaawansowane algorytmy AI, które automatycznie będą dobierać trasy np. z pominięciem niskich mostów lub z optymalizacją pod kątem emisji CO₂?

W DKV Mobility skupiamy się przede wszystkim na wspieraniu naszych klientów w optymalizacji kosztów – a jednym z ich kluczowych elementów są dobrze zaplanowane trasy. W naszych systemach korzystamy z profesjonalnych map dostosowanych do transportu ciężkiego, które automatycznie uwzględniają m.in. gabaryty pojazdów, wysokości wiaduktów czy ograniczenia tonażowe. Dzięki temu kierowcy nie muszą martwić się o to, że trafią na trasę niedostosowaną do ich pojazdu. Jednocześnie stale rozwijamy funkcje pozwalające firmom analizować wpływ tras na koszty operacyjne – jak choćby porównanie zużycia paliwa na trasach z opłatami drogowymi i trasach alternatywnych. W tej chwili nie koncentrujemy się na optymalizacji pod kątem emisji CO₂ kosztem wydłużania trasy, ponieważ byłoby to sprzeczne z logiką kosztową wielu firm transportowych. Naszym celem jest dawanie klientom pełnej kontroli i możliwości wyboru – zarówno w kontekście oszczędności, jak i zgodności z własnymi celami środowiskowymi, jeśli takie zostały przyjęte.

Jakie są Pani największe obawy i nadzieje dotyczące biznesu prowadzonego przez DKV Mobility?

Wyzwaniem jest nieprzewidywalne otoczenie – musimy szybko adaptować się do zmian. Szansą jest jednak nasze 90-letnie doświadczenie i eksperci, którzy pomagają klientom optymalizować koszty. Jeśli oni rosną, rośniemy i my.

Dziękuję za rozmowę.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA#1
Przeczytaj

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA

Agata Stańda, prezes Solaris Bus & Coach: Nasze plany rozwojowe muszą iść w parze z rozbudową zaplecza produkcyjnego. Jeśli chodzi o autobusy międzymiastowe i potrzebę zwiększenia zdolności produkcyjnych, jesteśmy w trakcie procesu wyboru lokalizacji pod nową fabrykę. W przypadku kontraktów dla USA i Kanady – pierwsze pojazdy powstaną w Polsce, ale docelowo planujemy uruchomienie produkcji także na terenie USA, gdzie Grupa CAF posiada już fabrykę pojazdów szynowych.

Popyt na auta używane wciąż nas zaskakuje#2
Przeczytaj

Popyt na auta używane wciąż nas zaskakuje

Karolina Topolová, dyrektor generalna i prezes Aures Holdings, właściciela marek AAA Auto i Mototechna: To był najlepszy trzeci kwartał w historii Aures Holdings. Sprzedaliśmy ponad 86 tysięcy samochodów w dziewięć miesięcy i widzimy, że popyt na auta używane wciąż rośnie. Klienci coraz częściej traktują samochód jako praktyczne narzędzie, nie symbol statusu, a rosnąca liczba rodzin decyduje się na drugie czy trzecie auto.

Budowa sieci ładowania to długoterminowe wyzwanie#3
Przeczytaj

Budowa sieci ładowania to długoterminowe wyzwanie

Marcin Pollo, dyrektor ds. rozwoju elektromobilności w Anwim S.A.: Dostępność 10 tysięcy punktów ładowania dla klientów naszej sieci Moya to kluczowy element Zielonej strategii Grupy Anwim do 2030 roku. Strategia zakłada model hybrydowy – rozwój własnych stacji „Moya energia” oraz sieci partnerskich. Największymi wyzwaniami pozostają długi czas realizacji inwestycji i opłacalność projektu, silnie zależna od tempa wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów