1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Budowa sieci ładowania to długoterminowe wyzwanie
Wywiady

Budowa sieci ładowania to długoterminowe wyzwanie

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Marcin Pollo, dyrektor ds. rozwoju elektromobilności w Anwim S.A.: Dostępność 10 tysięcy punktów ładowania dla klientów naszej sieci Moya to kluczowy element Zielonej strategii Grupy Anwim do 2030 roku. Strategia zakłada model hybrydowy – rozwój własnych stacji „Moya energia” oraz sieci partnerskich. Największymi wyzwaniami pozostają długi czas realizacji inwestycji i opłacalność projektu, silnie zależna od tempa wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce.
Zobacz także Dealerzy będą ewoluować, nie znikać Nie tylko rynek zbytu. Europa musi zbudować własną elektromobilność Otwieramy nowy rozdział – nie tylko w motoryzacji

Paweł Janas, samar.pl: Jakie główne wyzwania stoją przed firmą Anwim w związku z budową sieci 10 tysięcy punktów ładowania do 2030 roku?

Marcin Pollo, dyrektor ds. rozwoju elektromobilności w Anwim S.A.: Dostępność 10 000 punktów ładowania dla klientów naszej sieci Moya to jeden z głównym celów i kluczowy element Zielonej strategii Grupy Kapitałowej Anwim do 2030 roku. Strategia ta zakłada model hybrydowy, rozwijanie własnych stacji ładowania „Moya energia” (4 000 punktów) oraz sieci stacji partnerskich (6 000 punktów). Minęło już prawie 2,5 roku od chwili ogłoszenia naszych planów, ale dopiero od kilku miesięcy widać dynamiczny wzrost i pojawianie się stacji ładowania „Moya energia”. Właśnie ten długi czas od przygotowania planu do uruchomienia (średnio 18 miesięcy oczekiwania na przyłącza oraz szereg kwestii formalno-prawnych) wskazałbym jako pierwsze duże wyzwanie.

Budowa tak dużej sieci dla pojazdów elektrycznych to ogromne przedsięwzięcie….

Tak, nasza strategia zakłada przeznaczenie do 1 mld zł tylko na realizację zielonych inwestycji, w głównej mierze na sieć ładowania „Moya energia”. Przy tak dużych nakładach, kluczowym drugim dużym wyzwaniem jest opłacalność całego projektu. Ten wskaźnik ściśle powiązany jest z liczbą samochodów elektrycznych w Polsce. Sieć stacji ładowania to inwestycja długoterminowa z dłuższym okresem zwrotu. Wszyscy oczekujemy, że będzie coraz więcej użytkowników elektryków i dynamika będzie taka, jaką widzimy na przestrzeni ostatnich miesięcy. Na rynku widać jednak oznaki niepewności i nie do końca wiadomo jak będzie wyglądała przyszłość za rok czy dwa. Dlatego tempo rozwoju parku pojazdów elektrycznych w Polsce jest kolejnym dużym wyzwaniem w kontekście sieci ładowania.

false ©Anwim
© Anwim

Czy wodór, LNG i energia elektryczna mogą w przyszłości stać się dla Was równorzędnymi źródłami przychodów obok paliw płynnych?

Zdecydowanie tak. Do 2035 roku, czyli momentu zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych w Europie, prognozowany jest stabilny wzrost tradycyjnego rynku paliwowego. Krótko po tej dacie liczba pojazdów spalinowych osiągnie swoje maksimum, po czym rozpocznie się systematyczne przechodzenie na alternatywne źródła energii. Uważamy, że głównym źródłem zasilania aut będzie właśnie energia elektryczna – co m.in. wynika z faktu, że liczba pojazdów wyposażonych w baterie trakcyjne zacznie bardzo dynamicznie rosnąć. Dlatego myśląc o przyszłości już 2 lata temu jako Grupa Kapitałowa Anwim rozpoczęliśmy transformację firmy w koncern multienergetyczny, aby oferować klientom kompleksową ofertę dostosowaną do ich potrzeb, wszędzie, gdzie tego potrzebują.

Bardzo szybko rośnie zapotrzebowanie na energię elektryczną, ale wierzymy również, że w dłuższej perspektywie wodór może stać się jednym z kluczowych źródeł energii przyszłości. Trzeba jednak zaznaczyć, że obecnie znajduje się on na bardzo wczesnym etapie rozwoju i wdrażania. Sama technologia napotkała wiele barier z wysokimi kosztami, brakiem infrastruktury, czy efektywnością energetyczną na czele. Rozwiązanie tych trudności może zająć dekady.

Jaką rolę odegra własna produkcja energii z OZE przez Anwim?

W perspektywie długoterminowej będzie to kluczowy element prowadzenia naszego biznesu i oferty dla klientów. Będzie miała znaczny wpływ na rentowność biznesu. Im taniej jako Anwim będziemy pozyskiwać energię, tym taniej będziemy oferować nasze produkty i usługi. Inwestycje we własne źródła energii z OZE również są elementem naszej Zielonej strategii. W pierwszej kolejności planu skupiliśmy się na rozwoju sieci stacji ładowania, ale kolejnym, nieodłącznym elementem będzie dodanie własnych źródeł energii, co powinno nastąpić w kolejnych latach.

Dziękuję za rozmowę

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem#1
Przeczytaj

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem

Gergely Fónod, dyrektor zarządzający, Rohlig SUUS Logistics Słowacja: Przewaga Słowacji nie opiera się już na skali produkcji ani niskich kosztach, lecz na efektywności całego systemu logistyczno-operacyjnego. Aby utrzymać pozycję europejskiego lidera, konieczny jest dalszy rozwój infrastruktury logistycznej oraz kompetencji operacyjnych – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać#2
Przeczytaj

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać

Zakaria Zeghari, Renault, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu, jednostka biznesowa LCV: Nie chcemy sprzedawać elektrycznych dostawczaków za wszelką cenę. Elektryfikacja ma sens tylko wtedy, gdy utrzymuje wydajność biznesu i koszt całkowity jest racjonalny. Naszym zadaniem nie jest reklama, lecz edukacja – wsłuchanie się w działalność klientów i pokazanie im, które elementy floty faktycznie można zelektryfikować. Czasem wystarczy zacząć od 10–15 proc., ale ktoś musi im to powiedzieć.

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA#3
Przeczytaj

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA

Agata Stańda, prezes Solaris Bus & Coach: Nasze plany rozwojowe muszą iść w parze z rozbudową zaplecza produkcyjnego. Jeśli chodzi o autobusy międzymiastowe i potrzebę zwiększenia zdolności produkcyjnych, jesteśmy w trakcie procesu wyboru lokalizacji pod nową fabrykę. W przypadku kontraktów dla USA i Kanady – pierwsze pojazdy powstaną w Polsce, ale docelowo planujemy uruchomienie produkcji także na terenie USA, gdzie Grupa CAF posiada już fabrykę pojazdów szynowych.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów