1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Rada Europejska chce korekty strategii motoryzacji – zrównoważonej i technologicznie otwartej
Wiadomości

Rada Europejska chce korekty strategii motoryzacji – zrównoważonej i technologicznie otwartej

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Unia oczekuje od Komisji przeglądu norm emisji CO₂ i uproszczenia przepisów dla przemysłu, z zachowaniem równowagi między ekologią a konkurencyjnością
Zobacz także Polska leasingową potęgą Europy – finansuje niemal połowę inwestycji firm ACEA apeluje o szybkie rozwiązanie problemu z dostawami chipów Nexperia T&E: Hybrydy plug-in zanieczyszczają środowisko prawie tak samo jak auta benzynowe.

Rada Europejska wezwała 23 października Komisję Europejską do przygotowania nowych działań wspierających konkurencyjność unijnego przemysłu, w tym motoryzacji, oraz do aktualizacji strategii transformacji ekologicznej. Celem ma być połączenie ambicji klimatycznych z troską o miejsca pracy, koszty społeczne i odporność gospodarki.

W przyjętych konkluzjach podkreślono, że przemysł motoryzacyjny należy do kluczowych sektorów wymagających modernizacji i wsparcia, obok branż stalowej, lotniczej czy chemicznej. Transformacja – jak zaznaczono – musi być neutralna technologicznie, co oznacza otwartość na różne nisko- i zeroemisyjne rozwiązania. (a więc nie tylko elektromobilność – przyp. red.).

false ©Photo by Guillaume Périgois on Unsplash
© Photo by Guillaume Périgois on Unsplash

Komisja Europejska ma wkrótce przedstawić przegląd rozporządzenia dotyczącego norm emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych (w kontekście zbliżającego się szybkimi krokami zakazu rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku – przyp. red.). Nowy wniosek ma uwzględniać zarówno cele klimatyczne, jak i potrzebę utrzymania konkurencyjności europejskich producentów oraz wykorzystania materiałów i technologii pochodzenia europejskiego.

Rada apeluje także o przygotowanie pakietu uproszczeń dla przemysłu motoryzacyjnego, obejmującego m.in. ograniczenie obciążeń administracyjnych i przyspieszenie procedur inwestycyjnych. Uproszczenia mają dotyczyć również regulacji środowiskowych, energetycznych i transportowych, aby firmy mogły szybciej reagować na zmiany rynkowe.

W dokumencie zwrócono uwagę, że dekarbonizacja przemysłu nie może odbywać się kosztem jego odporności. Dlatego Unia ma inwestować w elektryfikację, technologie niskoemisyjne, magazynowanie energii i rozwój sieci przesyłowych, by do 2030 roku stworzyć pełnoprawną unię energetyczną i obniżyć koszty energii dla firm i gospodarstw domowych.

Rada Europejska zapowiedziała również strategiczną debatę o pośrednim celu klimatycznym UE na 2040 rok, która ma uwzględniać zarówno nowe dowody naukowe i postęp technologiczny, jak i realne możliwości przemysłu oraz wpływ transformacji na obywateli.

Jak podkreślono, zmiana klimatu to poważne wyzwanie, ale również szansa na odnowę przemysłową Europy. Celem jest gospodarka oparta na czystych technologiach, w której europejskie samochody i rozwiązania niskoemisyjne pozostaną konkurencyjne na globalnym rynku.

Czym jest Rada Europejska?

To najwyższy organ polityczny Unii Europejskiej, w skład którego wchodzą szefowie państw lub rządów państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej i przewodnicząca Komisji Europejskiej. Rada Europejska nie uchwala prawa, lecz wyznacza strategiczne kierunki i priorytety polityczne UE, które następnie realizują Komisja Europejska i Rada Unii Europejskiej

Źródło: Rada Europejska

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów