Unia oczekuje od Komisji przeglądu norm emisji CO₂ i uproszczenia przepisów dla przemysłu, z zachowaniem równowagi między ekologią a konkurencyjnościąRada Europejska wezwała 23 października Komisję Europejską do przygotowania nowych działań wspierających konkurencyjność unijnego przemysłu, w tym motoryzacji, oraz do aktualizacji strategii transformacji ekologicznej. Celem ma być połączenie ambicji klimatycznych z troską o miejsca pracy, koszty społeczne i odporność gospodarki.
W przyjętych konkluzjach podkreślono, że przemysł motoryzacyjny należy do kluczowych sektorów wymagających modernizacji i wsparcia, obok branż stalowej, lotniczej czy chemicznej. Transformacja – jak zaznaczono – musi być neutralna technologicznie, co oznacza otwartość na różne nisko- i zeroemisyjne rozwiązania. (a więc nie tylko elektromobilność – przyp. red.).
false

© Photo by Guillaume Périgois on UnsplashKomisja Europejska ma wkrótce przedstawić przegląd rozporządzenia dotyczącego norm emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych (w kontekście zbliżającego się szybkimi krokami zakazu rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku – przyp. red.). Nowy wniosek ma uwzględniać zarówno cele klimatyczne, jak i potrzebę utrzymania konkurencyjności europejskich producentów oraz wykorzystania materiałów i technologii pochodzenia europejskiego.
Rada apeluje także o przygotowanie pakietu uproszczeń dla przemysłu motoryzacyjnego, obejmującego m.in. ograniczenie obciążeń administracyjnych i przyspieszenie procedur inwestycyjnych. Uproszczenia mają dotyczyć również regulacji środowiskowych, energetycznych i transportowych, aby firmy mogły szybciej reagować na zmiany rynkowe.
W dokumencie zwrócono uwagę, że dekarbonizacja przemysłu nie może odbywać się kosztem jego odporności. Dlatego Unia ma inwestować w elektryfikację, technologie niskoemisyjne, magazynowanie energii i rozwój sieci przesyłowych, by do 2030 roku stworzyć pełnoprawną unię energetyczną i obniżyć koszty energii dla firm i gospodarstw domowych.
Rada Europejska zapowiedziała również strategiczną debatę o pośrednim celu klimatycznym UE na 2040 rok, która ma uwzględniać zarówno nowe dowody naukowe i postęp technologiczny, jak i realne możliwości przemysłu oraz wpływ transformacji na obywateli.
Jak podkreślono, zmiana klimatu to poważne wyzwanie, ale również szansa na odnowę przemysłową Europy. Celem jest gospodarka oparta na czystych technologiach, w której europejskie samochody i rozwiązania niskoemisyjne pozostaną konkurencyjne na globalnym rynku.
Czym jest Rada Europejska?
To najwyższy organ polityczny Unii Europejskiej, w skład którego wchodzą szefowie państw lub rządów państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej i przewodnicząca Komisji Europejskiej. Rada Europejska nie uchwala prawa, lecz wyznacza strategiczne kierunki i priorytety polityczne UE, które następnie realizują Komisja Europejska i Rada Unii Europejskiej
Źródło: Rada Europejska