1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Ostatni dzwonek dla europejskiej motoryzacji? Branża apeluje o korektę kursu transformacji
Wiadomości

Ostatni dzwonek dla europejskiej motoryzacji? Branża apeluje o korektę kursu transformacji

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Europejscy producenci samochodów i dostawcy części motoryzacyjnych biją na alarm. W liście skierowanym do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji Europejskiej, ostrzegają, że bez pilnej korekty polityki klimatycznej UE grozi utrata konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego. We wrześniu odbędzie się tzw. Strategiczny Dialog – być może ostatnia szansa na zmianę kierunku.
Zobacz także Baterie z aut elektrycznych kluczem do transformacji energetycznej Hybrydy dominują na unijnym rynku motoryzacyjnym Europejski rynek motoryzacyjny pod presją Chin

W przeddzień wrześniowego Strategicznego Dialogu na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, przedstawiciele dwóch najważniejszych organizacji branżowych – ACEA (producentów samochodów) oraz CLEPA (dostawców części i technologii) – skierowali wspólny apel do Komisji Europejskiej. Wskazują w nim, że obecna strategia transformacji sektora nie odpowiada na realne wyzwania gospodarcze, technologiczne i geopolityczne.

false ©AI
© AI

Branża gotowa na transformację – ale potrzebuje wsparcia

Autorzy listu podkreślają, że sektor motoryzacyjny nie stoi w miejscu. Producenci i dostawcy zadeklarowali inwestycje przekraczające 250 miliardów euro do 2030 roku, aby wspierać transformację sektora w kierunku zeroemisyjności. Na rynek wprowadzono już setki nowych modeli pojazdów elektrycznych, a branża deklaruje gotowość do dalszych działań na rzecz neutralności klimatycznej. Jednak mimo wysiłków, rynek wciąż rozwija się zbyt wolno. Pojazdy elektryczne stanowią obecnie zaledwie 15% sprzedaży samochodów osobowych, 9% dostawczych i zaledwie 3,5% ciężarówek. Przyczyną nie jest brak zaangażowania przemysłu, lecz niedopasowana i zbyt jednostronna polityka regulacyjna Unii. „Transformacja wymaga spójnej strategii, która nie tylko nakłada obowiązki, ale też tworzy realne warunki do ich realizacji” – piszą sygnatariusze listu.

Wąskie gardła transformacji: zależność od Azji, wysokie koszty, brak infrastruktury

W liście wskazano szereg barier, które hamują rozwój elektromobilności w Europie:

  • Silna zależność od Azji w zakresie łańcucha dostaw baterii i surowców strategicznych,
  • Nierównomiernie rozwinięta infrastruktura ładowania, zwłaszcza poza dużymi miastami,
  • Wysokie koszty energii elektrycznej, które obniżają konkurencyjność produkcji,
  •  15 procentowe cła na eksport pojazdów do USA,
  • Brak skutecznych zachęt popytowych dla konsumentów, takich jak dopłaty, ulgi podatkowe czy przywileje w dostępie do stref miejskich.

Branża zwraca uwagę, że w takich warunkach oczekiwanie szybkiego i powszechnego przejścia na elektromobilność to „wiązanie producentom rąk za plecami”.

Czas na realistyczne podejście i technologiczną neutralność

Przedstawiciele ACEA i CLEPA apelują o odejście od sztywnego i ideologicznego podejścia na rzecz pragmatyzmu i elastyczności. Ich zdaniem realizacja celów klimatycznych do 2030 i 2035 roku w obecnym kształcie jest już nierealna. Zamiast tego proponują:

  • Korekta ścieżki redukcji emisji CO₂ w transporcie drogowym,
  • Uznanie roli różnych technologii napędowych – w tym hybryd plug-in, wydajnych silników spalinowych, wodoru i paliw niskoemisyjnych,
  • Rozszerzenie zachęt fiskalnych i modernizacji flot – także dla pojazdów użytkowych i firmowych,
  • Rozwój lokalnego przemysłu w zakresie baterii, półprzewodników i surowców krytycznych.

Według branży, technologiczna neutralność powinna stać się podstawową zasadą regulacyjną UE. Elektryfikacja będzie dominującym trendem, ale ignorowanie innych rozwiązań osłabi konkurencyjność i ograniczy możliwości eksportowe.

Potrzebna korekta kursu – zanim będzie za późno

List zwraca również uwagę na ryzyko osłabienia przemysłowego kręgosłupa Europy. Bez przemyślanej strategii grozi nam nie tylko utrata miejsc pracy i innowacyjności, ale też trwałe uzależnienie od krajów trzecich. „To nie jest tylko kwestia emisji z rur wydechowych. To walka o zachowanie naszego potencjału przemysłowego i technologicznego” – ostrzegają autorzy.

Nadchodząca rewizja norm emisji CO₂ dla samochodów i vanów oraz regulacji dla pojazdów ciężarowych stanowi – ich zdaniem – ostatnią szansę na dostosowanie polityki do realiów. Apelują też o szybkie działania, bez czekania do 2027 roku.

Strategiczny Dialog 12 września – czas na decyzje

Branża jednoznacznie wskazuje, że wrześniowy tzw. Strategiczny Dialog (czyli inicjatywa Komisji Europejskiej, której celem jest wypracowanie kierunku transformacji i wzmocnienia konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego) to moment przełomowy. „To być może ostatnia szansa, by dostosować politykę UE do realiów rynkowych, geopolitycznych i ekonomicznych. Inaczej ryzykujemy rozbicie jednego z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych sektorów europejskiej gospodarki”.

Pod listem podpisali się:

  • Ola Källenius, prezes ACEA i dyrektor generalny Mercedes-Benz,
  • Matthias Zink, prezes CLEPA i członek zarządu Schaeffler.

Źródło: ACEA

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów