1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Błędne dane o emisji CO₂? Wyjaśniamy, jak je poprawić
Wiadomości

Błędne dane o emisji CO₂? Wyjaśniamy, jak je poprawić

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

4 min

Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się zasady amortyzacji pojazdów: jej wysokość będzie uzależniona od poziomu emisji CO₂ przez pojazd. Okazuje się, że wcale nie rzadko dane o emisji CO₂ w systemie CEPiK są wpisane błędnie, co może zaważyć na wysokości amortyzacji auta. Oznacza to konieczność weryfikacji tych danych. Sprawdziliśmy, jak wygląda procedura korekty informacji w praktyce – w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Choć odpowiedzi urzędów są w dużej mierze zbieżne, różnią się w kilku istotnych szczegółach.
Zobacz także Producenci samochodów: wspólne rozliczenie obniża średnią emisję CO₂ i ratuje przed karą Rada Europejska chce korekty strategii motoryzacji – zrównoważonej i technologicznie otwartej T&E: Hybrydy plug-in zanieczyszczają środowisko prawie tak samo jak auta benzynowe.

Wraz z nadchodzącymi zmianami podatkowymi dotyczącymi amortyzacji samochodów, rośnie znaczenie dokładnych danych o emisji CO₂ wpisanych do systemu CEPiK. Od tych wartości zależeć będą m.in. odpisy amortyzacyjne dla firm, dlatego właściciele aut coraz częściej pytają, czy mogą skorygować błędne dane, np. jeśli z posiadanego świadectwa zgodności (COC) wynika niższa emisja niż ta zapisana w ewidencji.

Możliwość korekty danych — trzy urzędy, jedna odpowiedź

Wydziały komunikacji - zarówno w Gdańsk, Poznaniu, jak i we Wrocławiu potwierdzają jednoznacznie: korekta danych dotyczących emisji CO₂ w CEPiK jest możliwa, o ile właściciel przedstawi odpowiednie dokumenty źródłowe. W każdym przypadku podstawą jest świadectwo zgodności pojazdu (COC) lub jego wtórnik wydany przez producenta.

W Gdańsku wskazano, że organ rejestrujący wprowadza dane na podstawie dokumentów homologacyjnych i może je poprawić po złożeniu stosownego wniosku. Poznań doprecyzowuje, że korektę może przeprowadzić wyłącznie urząd, w którym pojazd jest aktualnie zarejestrowany. Z kolei Wrocław potwierdza lakonicznie: „tak, można dokonać korekty po złożeniu wniosku we właściwym wydziale komunikacji”.

false ©AI
© AI

Gdzie złożyć wniosek?

Wszystkie trzy urzędy są zgodne — wniosek o sprostowanie danych technicznych należy złożyć w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca rejestracji pojazdu. Nie ma potrzeby kontaktowania się bezpośrednio z CEPiK, Instytutem Transportu Samochodowego (ITS) czy producentem samochodu. To właśnie lokalny organ rejestrujący jest odpowiedzialny za weryfikację dokumentów i wprowadzenie zmian.

Jakie dokumenty są potrzebne?

Również w tym zakresie urzędy prezentują wspólne stanowisko: wystarczy świadectwo zgodności (COC). Poznań podkreśla, że powinno to być to samo COC, które służyło do pierwszej rejestracji pojazdu, lub jego duplikat wydany przez producenta. Gdańsk i Wrocław nie wymagają żadnych dodatkowych opinii technicznych.

Czas trwania procedury i widoczność zmian w mObywatelu

Tu pojawia się pierwsza różnica. W Poznaniu zapewniają, że proces korekty trwa zaledwie kilka minut, choć urząd nie potrafi wskazać, kiedy aktualizacja jest widoczna w aplikacji mObywatel.

Gdańsk z kolei wyjaśnia, że za wyświetlanie danych w mObywatelu odpowiada administrator aplikacji, a nie urząd, który wprowadza zmiany do CEPiK. Wrocław natomiast potwierdza, że dane z rejestru są automatycznie przesyłane do CEPiK, ale również nie ma wiedzy, kiedy są one aktualizowane w mObywatelu. W praktyce oznacza to, że choć sama korekta danych może zostać dokonana bardzo szybko, aktualizacja w aplikacji mObywatel może nastąpić z opóźnieniem — zależnym od wewnętrznych mechanizmów systemu.

false ©AI
© AI

Procedura dla pojazdów firmowych i leasingowych

W tej kwestii wszystkie trzy urzędy mówią jednym głosem: procedura jest identyczna niezależnie od tego, czy pojazd należy do osoby prywatnej, czy do firmy lub leasingodawcy. Wniosek o korektę może złożyć właściciel lub osoba przez niego upoważniona.

Odmowa korekty i procedura odwoławcza

W odpowiedziach pojawia się subtelna różnica w zakresie możliwej odmowy. Poznań szczegółowo opisuje, że w razie rozbieżności między danymi z COC a tymi widniejącymi w katalogu ITS, organ rejestrujący zgłasza sprawę do Instytutu Transportu Samochodowego, który weryfikuje dane lub kontaktuje się z przedstawicielem producenta. Urząd poznański dodaje, że nie spotkał się z przypadkiem, aby producent nie potwierdził danych zawartych w COC.

Gdańsk i Wrocław takiego scenariusza nie opisują, ograniczając się do stwierdzenia, że urząd opiera się wyłącznie na dokumentach homologacyjnych.

Wspólne wnioski urzędów

Z odpowiedzi trzech miast wynika jasno: korekta danych o emisji CO₂ w CEPiK jest możliwa, podstawą jest świadectwo zgodności (COC), wniosek należy złożyć w wydziale komunikacji, w którym pojazd jest zarejestrowany, procedura trwa krótko, ale widoczność zmian w mObywatelu może być opóźniona, nie ma różnic w trybie postępowania między pojazdami prywatnymi a firmowymi. Różnice dotyczą jedynie szczegółów technicznych związanych z komunikacją między urzędem a systemem ITS i mObywatel. Poznań podchodzi do tematu najbardziej proceduralnie, Wrocław zwięźle i praktycznie, a Gdańsk kładzie nacisk na formalną stronę całego procesu.

Wspólny wniosek? Osoby planujące skorygować dane o emisji CO₂ powinny zgłosić się do wydziału komunikacji, w którym zarejestrowano pojazd, z oryginałem COC lub jego wtórnikiem. Cała procedura jest szybka, ale aktualizacja w systemach zewnętrznych — jak mObywatel — może potrwać nieco dłużej.

--


Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów