1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Zachęty zamiast nakazów. Jak pobudzić rynek firmowych aut zeroemisyjnych?
Wiadomości

Zachęty zamiast nakazów. Jak pobudzić rynek firmowych aut zeroemisyjnych?

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Udział pojazdów elektrycznych w rejestracjach nowych aut w UE pozostaje niski, szczególnie w segmencie flotowym. ACEA wskazuje, że zamiast nowych obowiązkowych limitów potrzebne są zachęty finansowe i infrastrukturalne.
Zobacz także JAC i Huawei świętują sukces. Ponad 10 tys. zamówień na Maextro S800 Grupa Cichy-Zasada otworzyła Centrum Obsługi Flotowej w Piasecznie Europa traci motoryzacyjny napęd. Fabryki zamykane, inwestorzy uciekają

W pierwszej połowie 2025 r. samochody bateryjne stanowiły zaledwie ok. 15% rejestracji nowych aut osobowych w UE. W przypadku vanów udział ten wyniósł 8,5%, a w segmencie ciężarówek – zaledwie 3,5%. Tymczasem rejestracje flotowe odpowiadają za ok. 60% całego rynku samochodów osobowych w Unii i niemal 100% rynku pojazdów użytkowych. Dlatego – jak podkreśla Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) – konieczne są ukierunkowane działania dopasowane do specyfiki poszczególnych segmentów.

Powody niskiego popytu wśród firm są podobne jak w przypadku klientów indywidualnych: wyższy całkowity koszt użytkowania (TCO), w tym wysokie ceny ładowania publicznego, brak wystarczającej infrastruktury w wielu krajach oraz słaby rynek wtórny połączony z niepewnością co do wartości odsprzedaży.

false ©PKO Leasing
© PKO Leasing

Norwegia i Belgia pokazują, że to działa

ACEA zwraca uwagę, że realne doświadczenia niektórych rynków pokazują większą skuteczność zachęt niż nakazów. Norwegia osiągnęła ok. 90% udziału pojazdów zeroemisyjnych w rejestracjach flotowych bez wprowadzania odgórnych limitów – dzięki mądrej kombinacji ulg i zwolnień podatkowych, dopłat do infrastruktury, ulg w opłatach drogowych oraz przywilejów takich jak darmowe parkowanie czy możliwość jazdy buspasem. Belgia, z podobnymi mechanizmami wsparcia, w ubiegłym roku uzyskała 80% udziału. Obecnie tylko 19 krajów UE prowadzi politykę fiskalną stymulującą elektryfikację flot. ACEA rekomenduje wprowadzenie takich rozwiązań we wszystkich państwach członkowskich.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Propozycje dla różnych segmentów

Dla aut osobowych i dostawczych ACEA sugeruje przyjęcie unijnego, nieobowiązkowego, programu, który koordynowałby krajowe zachęty i promował najlepsze praktyki, unikając nowych obowiązkowych celów dotyczących podaży pojazdów. W przypadku pojazdów ciężarowych wachlarz narzędzi powinien – zdaniem stowarzyszenia ACEA - obejmować m.in. preferencje dla zeroemisyjnych pojazdów w zamówieniach publicznych, zachęty dla nadawców i spedytorów do zwiększania udziału przewozów realizowanych flotą zeroemisyjną, wsparcie dla przewoźników, wdrażanie opłat drogowych powiązanych z emisją CO₂ oraz inne rozwiązania wspierające transport niskoemisyjny.

ACEA podkreśla, że pobudzanie zakupów pojazdów zeroemisyjnych to skuteczny sposób na realizację celów redukcji emisji CO₂. Kluczowe jest jednak dobranie odpowiednich narzędzi i zapewnienie niezbędnych warunków, takich jak dostępna infrastruktura ładowania.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów