1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Ambitne cele, twarde realia. Jak branża wynajmu i leasingu ocenia nową propozycję KE
Wiadomości

Ambitne cele, twarde realia. Jak branża wynajmu i leasingu ocenia nową propozycję KE

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Propozycja rozporządzenia Clean Corporate Vehicles, ogłoszona przez Komisję Europejską 16 grudnia 2025 r., została w Polsce przyjęta bez entuzjazmu, ale z widoczną zmianą tonu po stronie Brukseli. Zarówno branża wynajmu i leasingu pojazdów, jak i sektor leasingowy dostrzegają odejście od najbardziej restrykcyjnych założeń, jednocześnie wskazując na istotne ryzyka oraz warunki, bez których realizacja celów może okazać się nierealna.
Zobacz także Arval i Grupa Mercedes-Benz rozpoczęły negocjacje w sprawie przejęcia Athlon PZWLP tworzy grupę dla wynajmu ciężarówek 15 radiowozów Isuzu D-Max zasiliło flotę policji w Lublinie

PZWLP: ambitne cele, nowe obowiązki i ryzyko dla rynku

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) z umiarkowanym optymizmem ocenia projekt rozporządzenia Clean Corporate Vehiclesz 16 grudnia 2025 r. Związek docenia złagodzenie podejścia Komisji Europejskiej wobec producentów oraz zróżnicowanie celów dla poszczególnych państw członkowskich zamiast jednego, wspólnego celu dla całej UE. Jednocześnie PZWLP podkreśla, że zaproponowane poziomy pozostają bardzo ambitne – szczególnie dla Polski.

Zgodnie z projektem, od 2030 r. udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych w flotach firmowych w Polsce miałby wynieść m.in. 48 proc. dla samochodów osobowych i 28 proc. dla aut dostawczych, przy jednoczesnych minimalnych progach dla aut bezemisyjnych. W kolejnych latach cele te rosną do poziomów sięgających 67 proc.

false ©Photo by Markus Winkler on Unsplash
© Photo by Markus Winkler on Unsplash

Zdaniem PZWLP Komisja nie uwzględniła kluczowych barier popytowych, takich jak brak rozwoju rynku wtórnego samochodów elektrycznych oraz niedostateczna infrastruktura ładowania – zwłaszcza w budynkach wielorodzinnych, na parkingach osiedlowych i w biurowcach. Branża już dziś dysponuje znaczną liczbą używanych aut elektrycznych, które trudno sprzedać z powodu szybkiego postępu technologicznego i systemów wsparcia skoncentrowanych niemal wyłącznie na nowych pojazdach.

PZWLP krytycznie odnosi się także do koncepcji nakładania obowiązków bezpośrednio na duże podmioty finansujące floty. W ocenie Związku oznacza to przeniesienie presji regulacyjnej na klientów – również z sektora MŚP – oraz ryzyko ograniczenia oferty leasingowej i wynajmu. Może to prowadzić do zaburzeń konkurencji, odpływu klientów w stronę bezpośrednich zakupów pojazdów spalinowych oraz zwiększenia ryzyka kredytowego w sektorze finansowym.

Jako branża niezmiennie stoimy na stanowisku, że nie potrzebujemy nowych regulacji, lecz odpowiedniego otoczenia infrastrukturalnego, fiskalnego i realnych narzędzi wsparcia dla rynku używanych samochodów elektrycznych,podkreśla Robert Antczak, prezes zarządu PZWLP.

Związek zapowiada dalszy dialog z Komisją Europejską i administracją publiczną w Polsce, wskazując, że powodzenie transformacji zależeć będzie od realnych możliwości państw członkowskich i jakości współpracy między biznesem a rządem.

false ©CarVertical
© CarVertical

ZPL: odejście od dogmatów i większy realizm

Związek Polskiego Leasingu (ZPL) pozytywnie ocenia zmianę podejścia Komisji Europejskiej w porównaniu z wcześniejszymi propozycjami dotyczącymi dekarbonizacji flot. Szczególne znaczenie ma odejście od sztywnego celu 100 proc. pojazdów zeroemisyjnych oraz przesunięcie akcentu na łączną nisko- i zeroemisyjność.

Zdaniem ZPL obecna propozycja wyraźnie różni się od koncepcji prezentowanych przez Komisję jeszcze w marcu 2025 r. i lepiej uwzględnia realia rynkowe. Kierunek zakładający realizację celów na poziomie krajowym jest – według Związku – spójny ze stanowiskiem polskiego rządu i bardziej dostosowany do zróżnicowanego tempa transformacji w poszczególnych państwach UE.

Komisja dostrzegła argumenty branży, że bez odpowiedniego wsparcia i rozbudowy infrastruktury osiągnięcie celów nie będzie możliwe. Będziemy teraz szczegółowo analizować propozycję i pozostajemy otwarci na współpracę z administracją, aby wspólnie wypracować skuteczne i wykonalne ścieżki dojścia do tych celów,mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

ZPL zapowiada dalsze prace analityczne nad projektem rozporządzenia i podkreśla gotowość do dialogu na etapie krajowego wdrażania unijnych przepisów.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów