1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Kierowcy wracają do aut spalinowych. Entuzjazm wobec EV wyraźnie słabnie
Wiadomości

Kierowcy wracają do aut spalinowych. Entuzjazm wobec EV wyraźnie słabnie

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Po latach wzrostów zainteresowanie elektrykami spada, a klienci na całym świecie ponownie kierują się w stronę silników spalinowych – wynika z najnowszego raportu EY.
Zobacz także Sześć państw UE, w tym Polska, uderza w politykę klimatyczną Brukseli Greenway podwaja moc sieci i staje się liderem ultraszybkiego ładowania w Polsce Firmy ostrzegają KE: obowiązkowe udziały elektryków w służbowych flotach uderzą w biznes

Globalni konsumenci wyraźnie wyhamowują swoje zainteresowanie elektromobilnością i ponownie skłaniają się ku autom z silnikami benzynowymi i Diesla – wynika z najnowszego raportu EY Mobility Consumer Index. Po raz pierwszy od kilku lat modele spalinowe wracają na pozycję zdecydowanego lidera: 50 proc. nabywców na świecie planuje ich zakup w ciągu najbliższych dwóch lat, co oznacza wzrost o 13 pkt proc. rok do roku. Tymczasem zainteresowanie samochodami elektrycznymi spada do 14 proc., a hybrydami do 16 proc. EY podkreśla, że wpływ na te zmiany mają m.in. wygaszanie programów wsparcia, korekty celów emisyjnych oraz coraz bardziej pragmatyczne podejście decydentów, którzy odchodzą od strategii zakładającej obecność na rynku wyłącznie samochodów elektrycznych.

false ©Photo by Mason Jones on Unsplash
© Photo by Mason Jones on Unsplash

Najważniejsze bariery utrudniające decyzję o zakupie BEV pozostają niezmienne: obawy o ich realny zasięg, niedostateczna infrastruktura ładowania i wysokie koszty wymiany baterii. Trudności z dostępem do ładowarek i rosnące ceny energii dodatkowo obniżają atrakcyjność elektryków. Jednocześnie rośnie znaczenie aut podłączonych do sieci oraz rola systemów ADAS, choć kierowcy oczekują przede wszystkim rozwiązań praktycznych, związanych z bezpieczeństwem i obsługą pojazdu. Aż 60 proc. badanych deklaruje, że woli niższe poziomy automatyzacji, a tylko co czwarty czuje się komfortowo z autonomią na poziomie 3 lub wyższym.

Mimo postępującej cyfryzacji zakupów to salony dealerskie pozostają kluczowym miejscem finalizacji transakcji – zwłaszcza w przypadku nabywców aut elektrycznych, którzy nadal liczą na szczegółowe wyjaśnienia dotyczące ładowania, baterii i technologii. Raport EY potwierdza, że globalny rynek wchodzi w bardziej zróżnicowaną fazę rozwoju, w której obok BEV ponownie rośnie rola samochodów spalinowych i hybryd.


Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów