Które hybrydy typu plug-in będą w 2026 roku emitować mniej CO2 niż 50 g/km? To pytanie ważne dla przedsiębiorców, gdyż nowa norma emisji spalin wpłynie istotnie na wysokość odliczenia podatkowego za firmowy samochód. Pierwsi prezentujemy listę samochodów typu PHEV, których emisja jest i będzie w przyszłym roku niższa niż 50 g/km. Lista ta jest na bieżąco aktualizowana.
Początek 2026 roku będzie trudnym okresem dla producentów, którzy w ofercie mają hybrydy typu plug-in. Od pierwszego stycznia w życie wejdą dwie regulacje prawne dotyczące aut tego typu. To na ich podstawie naliczane będą odpisy podatkowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Według danych analizowanych przez IBRM Samar i zgromadzonych w aplikacji Mototrendy Pro+ w okresie styczeń-wrzesień 2025 roku w Polsce sprzedano 22 043 egzemplarze nowych osobowych i dostawczych hybryd typu plug-in (PHEV). To niemal dwukrotny wzrost zainteresowania (+97%).
Pogłoski o śmierci hybryd plug-in są przedwczesne
Już od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje przełomowa norma emisji spalin Euro 6e-bis. Jednak do tej pory dotyczyła ona nowych typów pojazdów, natomiast od 1 stycznia 2026 roku będą nią objęte wszystkie nowo rejestrowane samochody. Nowe sposoby badania aut na dystansie 2200 km, a nie tak jak do tej pory na odcinku 800 km mają sprawić, że testowe zużycie paliwa, a tym samym emisja spalin, będzie bliższa rzeczywistym wartościom (o szczegółach działania nowej normy pisaliśmy już na samar.pl).
Norma Euro 6e-bis: koniec ery hybryd ładowanych z gniazdka?
Jednocześnie z wprowadzeniem nowej normy dotyczącej emisji spalin od 1 stycznia 2026 roku w życie wejdą nowe uregulowania podatkowe, w myśl których wysokość odliczenia będzie zależeć od spełnionej normy emisji spalin. W przypadku samochodów, których emisja będzie niższa niż 50 g/km będzie można liczyć na wyższy poziom amortyzacji w wysokości 150 tys. zł, dla pozostałych modeli spalinowych (i spalinowo elektrycznych) - 100 tys. zł, a dla samochodów elektrycznych i wodorowych - 225 tys. zł.
Rejestracje samochodów zelektryfikowanych - wrzesień 2025
Nowa norma szczególnie dotknie samochody typu plug-in, bowiem w ich przypadku nowe regulacje prawne wpłyną na wzrost emisji spalin. Jeżeli auto przekroczy je, to może okazać się nieopłacalne z ekonomicznego punktu widzenia, także dla producentów samochodów. Zmieni się bowiem sposób oceniania ekologiczności tychże pojazdów. Nieuchronny efekt tej zmiany to wzrost poziomu emisji spalin dla hybryd plug-in, w efekcie atrakcyjność PHEV-ów pod względem emisji CO2 stanie się problematyczna. Część modeli zapewne zniknie z rynku, gdyż ich produkcja stanie się nieopłacalna, cena innych może znacznie wzrosnąć.
Park wtyczkowozów - wrzesień 2025 roku
Skąd wzięła się ta zmiana? Okazuje się, że winni są… użytkownicy hybryd plug-in. Zamiast podróżować głównie na prądzie, ładują rzadko lub wcale, korzystając wyłącznie z silnika spalinowego. Faktyczna emisja CO₂ jest więc znacznie wyższa od deklarowanych przez producentów.
Przy tej okazji po raz kolejny okazuje się, że chińscy producenci szybciej przystosowali się do nowej rzeczywistości motoryzacyjnej w Europie niż ich europejscy konkurenci. Większość hybryd typu plug-in pochodzących z Państwa Środka ma bowiem średnią ważoną emisję niższą niż 50 g/km.
Poniżej przedstawiamy tabelę, która zawiera samochody typu plug-in, których średnia ważona emisja jest niższa niż 50 g/km. W przypadku braków, błędów, prosimy o informacje na adres [email protected]. Tabela będzie aktualizowana na bieżąco.