1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Najwięksi europejscy dealerzy rosną szybciej, przyspiesza też konsolidacja
Wiadomości

Najwięksi europejscy dealerzy rosną szybciej, przyspiesza też konsolidacja

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Top 50 grup dealerskich w Europie zdobywa coraz większą część rynku, a najnowszy ranking ICDP za 2024 rok pokazuje, że to dopiero początek zmian. W grze pojawiają się nowi inwestorzy, a kilku globalnych graczy trzęsie układem sił w branży.
Zobacz także Surowce, które decydują o przyszłości. Europa w cieniu chińskiej dominacji Producenci samochodów: wspólne rozliczenie obniża średnią emisję CO₂ i ratuje przed karą Chiny zaostrzają kontrolę nad metalami ziem rzadkich. Uderzą w motoryzację, obronność i półprzewodniki

Rynek dealerski zmienia właścicieli

Zestawienie przygotowała ICDP (International Car Distribution Programme) – międzynarodowa organizacja badawczo-doradcza, która analizuje handel i obsługę posprzedażną w motoryzacji. W najnowszym raporcie organizacja pokazuje, jak dynamicznie rosną największe europejskie grupy dealerskie. Średni dealer z Top 50 generuje już 3,4 mld euro obrotu i sprzedaje ponad 48 tys. nowych samochodów rocznie. Najwięksi dealerzy rosną nie tylko pod względem sprzedaży. Obsługują dziś więcej marek i mają więcej salonów niż wcześniej — średnio 20 marek w portfolio i 163 autoryzowane punkty sprzedaży.

Udział Top 50 w rynku UE+EFTA+UK wzrósł do 15,4%, a ICDP prognozuje, że w 2030 r. może zbliżyć się do 20% rynku. Jeśli tempo przejęć utrzyma się na tym poziomie, granica ta może zostać przekroczona.

false ©Emil Frey Polska
© Emil Frey Polska

Europejskie liczby w polskiej skali

Najlepiej widać tę różnicę, gdy zestawi się europejskich gigantów ze skalą polskiego rynku. Według danych DCG Dealer Consulting i IBRM Samar, lider polskiej branży dealerskiej, Grupa Cichy-Zasada, dostarczyła w ubiegłym roku 31,2 tys. nowych aut. Dla porównania, średnia grupa z europejskiego Top 50 sprzedaje ponad 48 tysięcy nowych aut, a lider kontynentu – szwajcarski Emil Frey – dostarczył ich w ubiegłym roku ponad 283 tysiące. Polski numer jeden mieściłby się więc poza pierwszą trzydziestką Europy pod względem sprzedaży nowych aut.

Amerykanie kupują Europę, Brytyjczycy tracą wpływy

W rankingu ICDP największe zmiany dotyczą właścicieli. Do topowej czwórki weszła amerykańska Lithia & Driveway, po przejęciu Pendragona i Jardine. Z kolei kanadyjska Alpha Auto (przez Global Auto Holdings) wzmocniła pozycję w Europie, kupując Lookers oraz duńskiego dystrybutora Stellantis – K. W. Bruun. W drugą stronę poszedł Inchcape, który sprzedał swój biznes detaliczny w Wielkiej Brytanii i wypadł z Top 50. Na podium bez zmian: Emil Frey, Penske Automotive i Hedin, z obrotami odpowiednio 18, 10 i 8 mld euro.

Konsolidacja trwa

Tylko w 2024 r. ICDP odnotowało 49 transakcji obejmujących 1 039 salonów i serwisów. Od 2022 r. do jesieni 2025 r. właściciela zmieniło ok. 9% punktów dealerskich w Europie. 92% z nich to przejęcia krajowe, ale transgraniczne są średnio trzykrotnie większe.

false ©PGD
© PGD

Producenci ustępują miejsca dealerom

Coraz więcej producentów ogranicza własne salony i przekazuje je prywatnym grupom dealerskim. Poza BMW, Grupą VW i Stellantis (Stellantis & You) trend jest wyraźny: Mercedes sprzedaje swoje punkty detaliczne poza Niemcami, a Nissan odsprzedał sieć dealerską w Wielkiej Brytanii niezależnym operatorom.

W którą stronę zmierza rynek?

ICDP przewiduje dalszą ekspansję dużych sieci i coraz większy udział inwestorów spoza Europy — szczególnie ze Stanów Zjednoczonych i z Bliskiego Wschodu. Producenci, którzy dekadę temu sami obawiali się rosnących dealerów, dziś coraz chętniej oddają im kluczowe rynki.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów