1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Dopłat brak, rynek BEV rośnie
Komentarze ekspertów

Dopłat brak, rynek BEV rośnie

2 min

Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska: Rosnąca sprzedaż samochodów elektrycznych w końcówce 2024 roku, pomimo braku dopłat w tzw. ścieżce leasingowej, to wynik kilku nakładających się na siebie czynników rynkowych.
Zobacz także Wsparcie dla zeroemisyjnych ciężarówek potrzebuje szerszej strategii Poluzowanie norm CO2 nie wystarczy by europejski przemysł dogonił konkurencję „NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków?
false ©Arval
© Arval

Obecnie obserwujemy realizację dostaw pojazdów, które zostały zamówione jeszcze w okresie obowiązywania programu dopłat. W ścieżce leasingowej wnioski były składane w momencie zamówienia pojazdu, a następnie czas oczekiwania na produkcję i dostawę wynosił średnio 3-4 miesiące. To jeden z głównych powodów utrzymującej się wysokiej sprzedaży.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Równie istotnym czynnikiem jest polityka producentów samochodów związana z końcem roku kalendarzowego. Jest to ostatni moment na osiągnięcie wymaganych rocznych limitów sprzedaży pojazdów elektrycznych, co ma bezpośredni wpływ na średni poziom emisji CO2 w gamie modelowej każdego producenta. W rezultacie dealerzy oferują bardzo atrakcyjne warunki zakupu i znaczące rabaty na dostępne od ręki samochody elektryczne.

Dodatkowym impulsem dla rynku stała się grudniowa decyzja NFOŚiGW o formalnym zamknięciu programu „Mój Elektryk" w wersji 1.0. Co prawda ścieżka leasingowa została zawieszona już w sierpniu, ale tzw. ścieżka przedsiębiorcy pozostaje dostępna jeszcze tylko do 31 stycznia 2025 roku dla firm kupujących pojazdy BEV i składających wnioski bezpośrednio do Funduszu. Ta informacja mogła przyspieszyć decyzje zakupowe firm planujących rozbudowę floty o pojazdy elektryczne.

Nie bez znaczenia pozostaje również klasyczny efekt końca roku, związany z wyprzedażą rocznika. Zjawisko to, dobrze znane z rynku samochodów spalinowych, równie silnie oddziałuje na segment pojazdów elektrycznych, dodatkowo stymulując sprzedaż. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów