1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Oprogramowanie – brakujące ogniwo elektromobilności
Komentarze ekspertów

Oprogramowanie – brakujące ogniwo elektromobilności

3 min

Paweł Małkowiak, dyrektor generalny firmy technologicznej Solidstudio: Jak wynika z prognoz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w ciągu najbliższych pięciu lat liczba publicznych stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć o ponad 400 proc. Sama liczba ładowarek to jednak za mało by sektor e-mobilności prężnie się rozwijał w Polsce. Obok inwestycji w infrastrukturę potrzebne są cyfrowe fundamenty całego systemu, które zagwarantują jego niezawodność i płynność działania. Stabilne, skalowalne oprogramowanie to ważny element rozwoju elektromobilności.
Zobacz także Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego

Mimo, że sektor elektromobilności w Polsce rozwija się dynamiczne, wciąż daleko nam do celów określonych m.in. w unijnym rozporządzeniu w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR - Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Polska zrealizowała bowiem dotychczas zaledwie 9 proc. wymaganej infrastruktury w korytarzach TEN-T na 2025 rok. Oznacza to, że wciąż brakuje wielu stacji ładowania pojazdów elektrycznych rozmieszczonych w regularnych odstępach wzdłuż głównych tras transportowych, które zgodnie z regulacjami UE powinny być wyposażone w ładowarki wysokiej mocy. Na koniec maja 2025 roku w Polsce działało blisko 10 tys. publicznych punktów ładowania, w tym ponad 3,2 tys. szybkich stacji DC. Jednocześnie, liczba rejestrowanych w pełni elektrycznych pojazdów przekroczyła 94 tys. (w tym ponad 85 tys. osobowych BEV), a miesięczny przyrost w maju wyniósł ponad 2,8 tys. samochodów. Doświadczenia bardziej dojrzałych rynków (np. Wielkiej Brytanii, Francji czy krajów Beneluksu) pokazują jednak wprost, że skuteczna infrastruktura ładowania to nie tylko kwestia liczby urządzeń, ale przede wszystkim ich integracji w spójny i inteligentny system.

false ©Solidstudio
© Solidstudio

Budowa niezawodnej i skalowalnej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce to wyzwanie, ale też ogromna szansa. Rozwiązania IT, w tym także te oparte na sztucznej inteligencji, pozwalają przewidywać awarie, optymalizować ładowanie i zmniejszać koszty operacyjne. To nie jest technologia przyszłości. To technologia, która już dziś decyduje o tym, kto na tym rynku wygra, a kto nie. Oprogramowanie odpowiada za płynność procesu ładowania, jakość doświadczenia kierowcy i sprawność operacyjną całej sieci. W miarę jak liczba sieci stacji ładowania rośnie, kluczowe staje się efektywne zarządzanie nimi poprzez zapewnienie nieprzerwanego działania, zdalnego zarządzania i ich integracji z zewnętrznymi platformami, w tym systemami energetycznymi i rozliczeniowymi.

Warto jednocześnie pamiętać, że różne typy ładowarek (AC, DC, HPC), różne lokalizacje (miejska zabudowa, autostrady, stacje paliw) i różne scenariusze użytkowania (szybkie ładowanie, długie postoje, floty) wymagają elastycznych, konfigurowalnych rozwiązań software’owych.

Polscy operatorzy i dostawcy energii stają dziś przed szansą, by wejść w elektromobilność mądrze i od razu z gotowymi, sprawdzonymi narzędziami. Choć nasz rynek dopiero się kształtuje, to właśnie dlatego warto od razu budować go na sprawdzonych fundamentach. Wiele firm, które inwestują w fizyczną infrastrukturę ładowania, zaniedbuje jakość warstwy cyfrowej. Tymczasem, jak pokazują nasze dane, niemal 30 proc. sesji ładowania kończy się niepowodzeniem. To konsekwencje awarii oprogramowania, problemów z integracją (m.in. z systemami płatności, siecią energetyczną i aplikacjami mobilnymi) czy aktualizacje wprowadzane bez odpowiedniego testowania lub planowania. Co więcej, brak zgodności z otwartymi standardami (OCPP, OCPI), ograniczona możliwość dostosowania rozwiązań do potrzeb operatorów.

***

Solidstudio to firma technologiczna specjalizująca się w oprogramowaniu dla branży elektromobilności. Założona w 2017 roku, rozwija produkty cyfrowe dla operatorów i dostawców usług ładowania.

Źródło: Solidstudio

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#2
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#3
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów