1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Oprogramowanie – brakujące ogniwo elektromobilności
Komentarze ekspertów

Oprogramowanie – brakujące ogniwo elektromobilności

3 min

Paweł Małkowiak, dyrektor generalny firmy technologicznej Solidstudio: Jak wynika z prognoz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w ciągu najbliższych pięciu lat liczba publicznych stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć o ponad 400 proc. Sama liczba ładowarek to jednak za mało by sektor e-mobilności prężnie się rozwijał w Polsce. Obok inwestycji w infrastrukturę potrzebne są cyfrowe fundamenty całego systemu, które zagwarantują jego niezawodność i płynność działania. Stabilne, skalowalne oprogramowanie to ważny element rozwoju elektromobilności.
Zobacz także Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego Wsparcie dla zeroemisyjnych ciężarówek potrzebuje szerszej strategii Poluzowanie norm CO2 nie wystarczy by europejski przemysł dogonił konkurencję

Mimo, że sektor elektromobilności w Polsce rozwija się dynamiczne, wciąż daleko nam do celów określonych m.in. w unijnym rozporządzeniu w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR - Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Polska zrealizowała bowiem dotychczas zaledwie 9 proc. wymaganej infrastruktury w korytarzach TEN-T na 2025 rok. Oznacza to, że wciąż brakuje wielu stacji ładowania pojazdów elektrycznych rozmieszczonych w regularnych odstępach wzdłuż głównych tras transportowych, które zgodnie z regulacjami UE powinny być wyposażone w ładowarki wysokiej mocy. Na koniec maja 2025 roku w Polsce działało blisko 10 tys. publicznych punktów ładowania, w tym ponad 3,2 tys. szybkich stacji DC. Jednocześnie, liczba rejestrowanych w pełni elektrycznych pojazdów przekroczyła 94 tys. (w tym ponad 85 tys. osobowych BEV), a miesięczny przyrost w maju wyniósł ponad 2,8 tys. samochodów. Doświadczenia bardziej dojrzałych rynków (np. Wielkiej Brytanii, Francji czy krajów Beneluksu) pokazują jednak wprost, że skuteczna infrastruktura ładowania to nie tylko kwestia liczby urządzeń, ale przede wszystkim ich integracji w spójny i inteligentny system.

false ©Solidstudio
© Solidstudio

Budowa niezawodnej i skalowalnej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce to wyzwanie, ale też ogromna szansa. Rozwiązania IT, w tym także te oparte na sztucznej inteligencji, pozwalają przewidywać awarie, optymalizować ładowanie i zmniejszać koszty operacyjne. To nie jest technologia przyszłości. To technologia, która już dziś decyduje o tym, kto na tym rynku wygra, a kto nie. Oprogramowanie odpowiada za płynność procesu ładowania, jakość doświadczenia kierowcy i sprawność operacyjną całej sieci. W miarę jak liczba sieci stacji ładowania rośnie, kluczowe staje się efektywne zarządzanie nimi poprzez zapewnienie nieprzerwanego działania, zdalnego zarządzania i ich integracji z zewnętrznymi platformami, w tym systemami energetycznymi i rozliczeniowymi.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Warto jednocześnie pamiętać, że różne typy ładowarek (AC, DC, HPC), różne lokalizacje (miejska zabudowa, autostrady, stacje paliw) i różne scenariusze użytkowania (szybkie ładowanie, długie postoje, floty) wymagają elastycznych, konfigurowalnych rozwiązań software’owych.

Polscy operatorzy i dostawcy energii stają dziś przed szansą, by wejść w elektromobilność mądrze i od razu z gotowymi, sprawdzonymi narzędziami. Choć nasz rynek dopiero się kształtuje, to właśnie dlatego warto od razu budować go na sprawdzonych fundamentach. Wiele firm, które inwestują w fizyczną infrastrukturę ładowania, zaniedbuje jakość warstwy cyfrowej. Tymczasem, jak pokazują nasze dane, niemal 30 proc. sesji ładowania kończy się niepowodzeniem. To konsekwencje awarii oprogramowania, problemów z integracją (m.in. z systemami płatności, siecią energetyczną i aplikacjami mobilnymi) czy aktualizacje wprowadzane bez odpowiedniego testowania lub planowania. Co więcej, brak zgodności z otwartymi standardami (OCPP, OCPI), ograniczona możliwość dostosowania rozwiązań do potrzeb operatorów.

***

Solidstudio to firma technologiczna specjalizująca się w oprogramowaniu dla branży elektromobilności. Założona w 2017 roku, rozwija produkty cyfrowe dla operatorów i dostawców usług ładowania.

Źródło: Solidstudio

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Gradobicie a odpowiedzialność przechowawcy#1
Przeczytaj

Gradobicie a odpowiedzialność przechowawcy

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Zanim dealerzy samochodowi otrzymają pojazdy i będą mogli rozpocząć ich dystrybucję często znajdują się one w posiadaniu podmiotu trzeciego (przechowawcy), który odbiera pojazdy od importera i następnie przekazuje je dealerowi w celu dalszej sprzedaży. Problem pojawia się w sytuacji, gdy przechowywany pojazd ulega uszkodzeniu z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Dieselgate: lepiej późno niż wcale?#3
Przeczytaj

Dieselgate: lepiej późno niż wcale?

Dawid Marszałek, prezes Stowarzyszenia Osób Poszkodowanych: Po latach przeciągania sprawy wreszcie zapadła decyzja dotycząca afery dieselgate. Chodzi o kłamstwa Volkswagena, którymi przez lata karmiono klientów w kampaniach reklamowych. Wczorajsza ugoda między UOKiK-iem a Volkswagen Group Polska kończy jeden z najgłośniejszych procesów konsumenckich ostatnich lat. Kara? Zamiast zapowiadanych ponad 120 milionów złotych – koncern zapłaci niespełna 74 miliony.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów