1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Rynek paliw w Polsce: stabilizacja pod presją geopolityki
Komentarze ekspertów

Rynek paliw w Polsce: stabilizacja pod presją geopolityki

3 min

Marcin Wawrzkiewicz, Country Manager Malcom Finance w Polsce: Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł umiarkowane zmiany cen paliw w Polsce, jednak dynamika na globalnym rynku ropy naftowej oraz zmienność kursu walutowego zwiastują możliwość istotnych przetasowań w kolejnych miesiącach. Prognozy na II kwartał wskazują na względną stabilizację cen, ale również podkreślają dużą niepewność związaną z czynnikami geopolitycznymi i decyzjami producentów ropy.
Zobacz także Nie zamieniajmy zależności od Saudyjczyków na zależność od Chin Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych Nie pojedziemy dalej z pustym bakiem

Globalne otoczenie rynkowe

Ceny ropy Brent w I kwartale 2025 roku wykazywały niewielką, ale zauważalną tendencję wzrostową – od ok. 74 USD/baryłkę w styczniu do 77 USD/baryłkę w marcu. Główne czynniki kształtujące ceny surowca to napięcia geopolityczne (m.in. sytuacja na Bliskim Wschodzie, sankcje USA wobec Iranu) oraz działania OPEC+, które do końca marca utrzymywały dyscyplinę produkcyjną. Jednocześnie obserwowano odbudowę popytu ze strony Chin, która wspierała wzrost cen. Początek kwietnia przyniósł jednak gwałtowny zwrot. Po ogłoszeniu przez prezydenta Donalda Trumpa 10-procentowych ceł na cały import do USA oraz zapowiedzi Chin o wprowadzeniu 34-procentowych ceł odwetowych, ceny ropy Brent spadły do 65,6 USD/baryłkę. Spadek był dodatkowo potęgowany deklaracją OPEC+ o planowanym zwiększeniu produkcji od maja o 411 tys. baryłek dziennie oraz decyzją Arabii Saudyjskiej o obniżeniu oficjalnych cen sprzedaży do Azji. Wszystko to znacząco zwiększyło presję na obniżkę cen surowca w krótkim okresie.

false ©Malcolm Finance
© Malcolm Finance

Sytuacja na rynku krajowym

W warunkach globalnych napięć rynek polski pozostawał względnie stabilny. Hurtowe ceny benzyny 95 spadły w I kwartale jedynie o 0,5 proc., a ceny detaliczne – o symboliczne 0,3 proc. (2 grosze na litrze).W przypadku oleju napędowego spadek cen hurtowych był bardziej zauważalny (3,5 proc.), ale również nie przełożył się na większą zmianę cen detalicznych (spadek także o 0,3 proc.).

Dzięki mocnemu złotemu (kurs USD/PLN spadł z 4,13 do 3,88 w ciągu kwartału), ceny paliw nie odnotowały wzrostów mimo niepewności na rynku międzynarodowym.Umocnienie złotego było wspierane przez aprecjację euro wobec dolara, związaną m.in. z niemieckim pakietem stymulacyjnym oraz rosnącym optymizmem wobec gospodarki strefy euro.

Prognozy na II kwartał 2025

Biorąc pod uwagę aktualne dane i przewidywania dotyczące rynku ropy oraz kursu walutowego, nie przewiduje się istotnych wzrostów cen paliw w Polsce w II kwartale 2025 roku. W najbliższych tygodniach ceny benzyny 95 i oleju napędowego mogą się wahać w przedziale 10–30 groszy na litrze. Wciąż jednak należy brać pod uwagę dużą zmienność związaną z napięciami handlowymi między USA a Chinami oraz niestabilnością decyzji OPEC+.

W dłuższej perspektywie czynnikiem stabilizującym może być utrzymująca się wysoka podaż surowca oraz duża rezerwa mocy produkcyjnych. Ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej na świecie (np. w wyniku eskalacji wojny handlowej) może również ograniczyć popyt, a w konsekwencji obniżyć ceny.

Konsumpcja paliw i otoczenie prawne

W pierwszym kwartale 2025 roku poziom konsumpcji paliw w Polsce pozostał stabilny. Brak gwałtownych zmian w tym zakresie można przypisać przede wszystkim utrzymującym się relatywnie niskim cenom oraz sprawnemu funkcjonowaniu łańcuchów dostaw. Również otoczenie regulacyjne nie generowało dodatkowych impulsów do zmian – nie pojawiły się ani nowe wymogi dotyczące jakości paliw, ani sygnały o planowanych podwyżkach akcyzy czy innych interwencjach legislacyjnych. Wszystko to pozwala przypuszczać, że w nadchodzących miesiącach rynek paliwowy w Polsce będzie zachowywał dotychczasową strukturę i dynamikę.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#1
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#3
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów