1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Emisje, cła i chińska konkurencja
Komentarze ekspertów

Emisje, cła i chińska konkurencja

2 min

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego: Osiągnięcie poziomów emisji, rewizja taryf celnych oraz ekspansja chińskich producentów to główne wyzwania, przed którymi stanie europejski przemysł motoryzacyjny w 2025 roku. Chińskie koncerny, dysponujące znaczącym wsparciem politycznym, mogą przejąć nawet 15 proc. europejskiego rynku w najbliższych latach.
Zobacz także Nie zamieniajmy zależności od Saudyjczyków na zależność od Chin Zielone cele tak, ale nie wbrew rzeczywistości Chcemy transformacji, ale po swojemu
false ©PZPM
© PZPM

Absolutnie najważniejsze będzie osiągnięcie wymaganych poziomów emisji i kwestia taryf. Kluczowa jest rewizja, która powinna odbyć się na początku 2025 roku, zamiast planowanego końca 2026. Oczekujemy, że raport Komisji Europejskiej, który może pojawić się około lipca-sierpnia, pokaże, że rejestracje pojazdów elektrycznych są dwukrotnie niższe od zakładanych, a liczba stacji ładowania czterokrotnie mniejsza od oczekiwanej.

Istotnym elementem układanki jest raport Draghiego, który choć bezpośrednio nie dotyczy rynku, a przemysłu, ale zawiera porażające wnioski. To szczególnie znaczące, biorąc pod uwagę, że autor spędził znaczną część kariery w strukturach Komisji Europejskiej.

Ważną rolę może odegrać polska prezydencja w UE. Liczę, że premier zaangażuje się w proces zmian w branży motoryzacyjnej, szczególnie w kontekście przekształcenia inicjatywy rządowej w dokument, który Komisja Europejska potraktuje poważnie.

Kolejnym kluczowym wyzwaniem jest ekspansja chińskich firm w Europie. Planowane cła prawdopodobnie nie powstrzymają ich rozwoju. Producenci z Chin mogą zejść z marży praktycznie do zera, bo ich obecność w Europie to decyzja polityczna. Mają zbudować swoją pozycję za wszelką cenę. Chińskie firmy realizują przemyślaną strategię budowania świadomości marki „chińska motoryzacja". Na początku prawdopodobnie nie będą konkurować w segmencie premium, skupiając się na markach popularnych. Zapowiadają przejęcie 10-15% europejskiego rynku w ciągu kilku lat, co oznacza, że ktoś - europejski lub japoński producent - będzie musiał stracić część swojego udziału w rynku, ponieważ oczekiwanie wzrostu rejestracji w Europie o półtora miliona rocznie jest nierealistyczne. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026#2
Przeczytaj

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026

Michał Goj, Partner w Zespole Postępowań Podatkowych i Sądowych w Dziale Doradztwa Podatkowego, EY Polska: Od stycznia wchodzą w życie nowe limity kosztowe w podatkach dochodowych uzależnione od emisji CO2. Zmieniające się zasady amortyzacji i leasingu będą na pewno wyzwaniem zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i dla zarządzających flotami, którzy powinni zrewidować dotychczasowe polityki i ocenić czy wymagają one dostosowania do nowego elementu krajobrazu podatkowego.

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie#3
Przeczytaj

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie

Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR: Komisja Europejska zaproponowała odejście od wymogu 100% redukcji emisji CO₂ dla nowych samochodów i dostawczych od 2035 r. na rzecz redukcji na poziomie 90% względem 2021 r.. Oznacza to faktyczne złagodzenie zakazu sprzedaży aut spalinowych i największy odwrót od dotychczasowej polityki klimatycznej UE w ostatnich pięciu latach.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów