1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Emisje, cła i chińska konkurencja
Komentarze ekspertów

Emisje, cła i chińska konkurencja

2 min

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego: Osiągnięcie poziomów emisji, rewizja taryf celnych oraz ekspansja chińskich producentów to główne wyzwania, przed którymi stanie europejski przemysł motoryzacyjny w 2025 roku. Chińskie koncerny, dysponujące znaczącym wsparciem politycznym, mogą przejąć nawet 15 proc. europejskiego rynku w najbliższych latach.
Zobacz także Nie zamieniajmy zależności od Saudyjczyków na zależność od Chin Zielone cele tak, ale nie wbrew rzeczywistości Chcemy transformacji, ale po swojemu
false ©PZPM
© PZPM

Absolutnie najważniejsze będzie osiągnięcie wymaganych poziomów emisji i kwestia taryf. Kluczowa jest rewizja, która powinna odbyć się na początku 2025 roku, zamiast planowanego końca 2026. Oczekujemy, że raport Komisji Europejskiej, który może pojawić się około lipca-sierpnia, pokaże, że rejestracje pojazdów elektrycznych są dwukrotnie niższe od zakładanych, a liczba stacji ładowania czterokrotnie mniejsza od oczekiwanej.

Istotnym elementem układanki jest raport Draghiego, który choć bezpośrednio nie dotyczy rynku, a przemysłu, ale zawiera porażające wnioski. To szczególnie znaczące, biorąc pod uwagę, że autor spędził znaczną część kariery w strukturach Komisji Europejskiej.

Ważną rolę może odegrać polska prezydencja w UE. Liczę, że premier zaangażuje się w proces zmian w branży motoryzacyjnej, szczególnie w kontekście przekształcenia inicjatywy rządowej w dokument, który Komisja Europejska potraktuje poważnie.

Kolejnym kluczowym wyzwaniem jest ekspansja chińskich firm w Europie. Planowane cła prawdopodobnie nie powstrzymają ich rozwoju. Producenci z Chin mogą zejść z marży praktycznie do zera, bo ich obecność w Europie to decyzja polityczna. Mają zbudować swoją pozycję za wszelką cenę. Chińskie firmy realizują przemyślaną strategię budowania świadomości marki „chińska motoryzacja". Na początku prawdopodobnie nie będą konkurować w segmencie premium, skupiając się na markach popularnych. Zapowiadają przejęcie 10-15% europejskiego rynku w ciągu kilku lat, co oznacza, że ktoś - europejski lub japoński producent - będzie musiał stracić część swojego udziału w rynku, ponieważ oczekiwanie wzrostu rejestracji w Europie o półtora miliona rocznie jest nierealistyczne. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#1
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#2
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#3
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów