1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Nie pojedziemy dalej z pustym bakiem
Komentarze ekspertów

Nie pojedziemy dalej z pustym bakiem

3 min

Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych: Transformacja mobilności nie uda się bez realnych modeli biznesowych i przemysłu zakotwiczonego w Europie.
Zobacz także Niepewna przyszłość branży motoryzacyjnej w obliczu wojny celnej Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku Zielona transformacja motoryzacji: szanse i wyzwania

Europa potrzebuje dziś silnej i konkurencyjnej bazy przemysłowej bardziej niż kiedykolwiek. W obliczu rosnących potrzeb sektora obronnego, nawoływań do strategicznej autonomii i lokalizacji łańcuchów dostaw, nie możemy ignorować faktu, że rzeczywistość gospodarcza pogarsza się w zastraszającym tempie. Najnowsze badanie CLEPA pokazuje największe straty zatrudnienia od czasu pandemii COVID-19, a nastroje wśród firm osiągnęły historyczne minimum. Niemal 60% dostawców części motoryzacyjnych wskazuje na negatywny wpływ niestabilności geopolitycznej, a 42% nie widzi szans na rentowność w 2025 roku. To prognoza, która powinna skłonić decydentów do refleksji — choć pogłębiająca się wojna handlowa z USA może nie dać na to czasu.

false © CLEPA

Jeśli sytuacja nadal będzie się pogarszać, dostawcy części i komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego nie tylko ograniczą działalność. Mogą zostać całkowicie wypchnięci z rynku, a to nie tylko problem gospodarczy — to problem strategiczny. Utrata kluczowych dostawców to nie tylko utracone miejsca pracy. To osłabienie innowacyjności, odporności i rosnąca zależność od aktorów spoza UE. Technologie dostawców motoryzacyjnych są istotne nie tylko dla naszej konkurencyjności, ale również dla innych gałęzi przemysłu. W momencie, gdy Komisja Europejska uruchamia programy takie jak „ReArm”, by wzmocnić bezpieczeństwo UE, pozwalanie, by zaawansowane kompetencje przemysłowe wymykały się z rąk, przypomina próbę budowania twierdzy przy jednoczesnym rozdawaniu jej planów.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Plan działania KE dla przemysłu motoryzacyjnego pojawił się w samą porę. Konkluzje Rady z 20 marca słusznie podkreślają konieczność neutralności technologicznej — kierunku, który CLEPA zdecydowanie popiera. Ale bądźmy szczerzy: harmonogramy polityczne muszą zacząć odpowiadać rzeczywistemu tempu branży. Potrzebujemy jasnego sygnału, że neutralność technologiczna to nie chwilowe hasło, ale trwała zasada, która będzie kierować inwestycjami również po 2035 roku. Czysta mobilność to nie tylko elektryfikacja, a Europa nie może ograniczać się do jednego rozwiązania w globalnym wyścigu.

Potrzebujemy sprytnej strategii przemysłowej – takiej, która chroni wartość dodaną w Europie, ale nie zamyka się na świat. Oznacza to wsparcie dla innowacji, bodźce dla popytu i narzędzia obrony handlowej tam, gdzie to konieczne. Wśród ponad 3 000 dostawców motoryzacyjnych w Europie wiele to MŚP – dla nich elastyczność to nie luksus, ale kwestia przetrwania.

Wszyscy zgadzamy się co do kierunku – mądrzejsza, bezpieczniejsza i bardziej zrównoważona mobilność, ale nie udawajmy, że da się przeprowadzić tę transformację z przebitą oponą. Bez trwałych modeli biznesowych i polityk wspierających przemysłową obecność w Europie grozi nam utrata długofalowego dobrobytu w imię krótkoterminowego poklasku.

Przykładowo, ewentualne działania odwetowe wobec ceł USA nie mogą obejmować importu kluczowych komponentów, jak niektóre materiały do produkcji półprzewodników, których nie da się łatwo zastąpić lokalnie. Handel globalny nie może być postrzegany wyłącznie przez pryzmat polityki.

Musimy również dostosować przepisy dotyczące CO₂ do realiów rynkowych i wspierać wszystkie niskoemisyjne rozwiązania. Ograniczenie biurokracji dzięki pakietowi Simplification Omnibus zwiększy odporność, a nie protekcjonizm – i pomoże Europie zachować przewagę strategiczną.

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy. Polityka i przemysł muszą działać w tym samym tempie i kierunku. CLEPA i jej członkowie są gotowi współpracować z instytucjami UE, by współtworzyć rozwiązania oparte na realiach gospodarczych, strategicznie uzasadnione i konkurencyjne globalnie. Bo jeśli ostatnie lata czegoś nas nauczyły, to tego, że odporności nie buduje się przez przypadek. Odporność to świadomy wybór.

Źródło: CLEPA

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Cyfryzacja podatkowa w branży motoryzacyjnej#1
Przeczytaj

Cyfryzacja podatkowa w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: Nadchodzące zmiany podatkowe w postaci JPK CIT i KSeF to nie tylko nowe obowiązki sprawozdawcze – to fundamentalne wyzwania technologiczne, które wymagają gruntownej transformacji systemów informatycznych używanych w branży motoryzacyjnej. Przyjrzyjmy się, dlaczego implementacja tych systemów stanowi tak złożone przedsięwzięcie techniczne dla dealerów, warsztatów i innych podmiotów z sektora motoryzacyjnego.

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej#2
Przeczytaj

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej

Anna Ziemnicka-Milej, adwokat i Partner w Gekko Taxens M. Sobońska-Szylińska i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Planowane zmiany dotyczące formy umowy leasingu wpisują się w długo wyczekiwany kompromis pomiędzy potrzebą cyfryzacji obrotu gospodarczego a koniecznością zachowania jego bezpieczeństwa. Forma dokumentowa, mająca zastąpić formę pisemną, nie daje stronom umowy całkowitej dowolności przy jej zawieraniu, ale bez wątpienia oferuje ona przedsiębiorcom dużo większą elastyczność.

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy#3
Przeczytaj

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: W procesie rekrutacji dla pracowników niezwykle istotne są opinie o miejscu pracy zamieszczane w przestrzeni publicznej, w szczególności na portalach poświęconych wpisom o pracodawcach. Co mają jednak zrobić ci ostatni, kiedy te wpisy szkodzą, a nie pomagają, a co najważniejsze – są nieprawdziwe, godzące w dobre imię działalności przedsiębiorcy?

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów