1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku
Komentarze ekspertów

Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku

2 min

Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych: Decyzja Białego Domu o wprowadzeniu ceł to kolejne poważne wyzwanie dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym także dla polskich dostawców części i podzespołów. Skutki tej decyzji oznaczają nie tylko trudności dla producentów samochodów, ale również realne zagrożenie dla całego łańcucha dostaw. Polska, będąca istotnym ogniwem tej branży, może doświadczyć tych zmian w sposób szczególnie dotkliwy.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Cła wciąż obciążają motoryzację Zielone cele tak, ale nie wbrew rzeczywistości

Problemy w sektorze motoryzacyjnym narastały już wcześniej. Europejscy producenci borykają się z wieloma wyzwaniami – kosztowną transformacją na zeroemisyjność, rosnącą konkurencją ze strony Chin, a także wzrastającymi kosztami energii, pracy i licznymi wymogami regulacyjnymi. Wprowadzenie dodatkowych barier handlowych stanowi kolejny cios dla branży, która odpowiada za około 8 proc. PKB Unii Europejskiej i stanowi fundament wielu gospodarek narodowych.

false ©SDCM
© SDCM

Badania przeprowadzone przez CLEPA – organizację zrzeszającą czołowych europejskich dostawców części motoryzacyjnych – już przed ogłoszeniem ceł wykazywały niepokojące tendencje. Aż 42 proc. firm prognozowało brak rentowności w 2025 roku, 63 proc. miało negatywne oczekiwania co do przyszłości rynku, a 75 proc. spodziewało się dalszej presji na niskie marże. Teraz, wobec dodatkowych ceł, sytuacja może stać się jeszcze bardziej niepewna.

Dodatkowe opłaty celne przełożą się na wzrost cen europejskich samochodów, co może zmniejszyć ich atrakcyjność na rynku amerykańskim. Jednocześnie, jak wynika z badań CLEPA, aż 54 proc. dostawców nie zabezpieczyło się w umowach na wypadek wzrostu ceł, co oznacza, że presja kosztowa może spaść na ich barki. W praktyce może to prowadzić do dalszego ograniczenia marż, a w skrajnych przypadkach do upadku firm, szczególnie tych mniejszych, które nie będą w stanie dostosować się do nowych realiów.

Podsumowując, eskalacja napięć handlowych to ostatnie, czego obecnie potrzebuje europejski sektor motoryzacyjny. Europa stoi przed kluczowym wyborem: czy zdecyduje się na śmiałe kroki i twarde negocjacje, które ochronią jej konkurencyjność i stabilność rynku pracy, czy też pozwoli, by kolejne regulacje i zmiany geopolityczne zepchnęły jej przemysł motoryzacyjny na margines globalnej gospodarki? To moment, który wymaga zdecydowanych działań – brak reakcji może sprawić, że przyszłość tej strategicznej branży będzie kształtowana poza naszym kontynentem.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#1
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#3
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów