1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku
Komentarze ekspertów

Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku

2 min

Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych: Decyzja Białego Domu o wprowadzeniu ceł to kolejne poważne wyzwanie dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym także dla polskich dostawców części i podzespołów. Skutki tej decyzji oznaczają nie tylko trudności dla producentów samochodów, ale również realne zagrożenie dla całego łańcucha dostaw. Polska, będąca istotnym ogniwem tej branży, może doświadczyć tych zmian w sposób szczególnie dotkliwy.
Zobacz także Rynek paliw w Polsce: stabilizacja pod presją geopolityki Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych Cyfryzacja podatkowa w branży motoryzacyjnej

Problemy w sektorze motoryzacyjnym narastały już wcześniej. Europejscy producenci borykają się z wieloma wyzwaniami – kosztowną transformacją na zeroemisyjność, rosnącą konkurencją ze strony Chin, a także wzrastającymi kosztami energii, pracy i licznymi wymogami regulacyjnymi. Wprowadzenie dodatkowych barier handlowych stanowi kolejny cios dla branży, która odpowiada za około 8 proc. PKB Unii Europejskiej i stanowi fundament wielu gospodarek narodowych.

false ©SDCM
© SDCM

Badania przeprowadzone przez CLEPA – organizację zrzeszającą czołowych europejskich dostawców części motoryzacyjnych – już przed ogłoszeniem ceł wykazywały niepokojące tendencje. Aż 42 proc. firm prognozowało brak rentowności w 2025 roku, 63 proc. miało negatywne oczekiwania co do przyszłości rynku, a 75 proc. spodziewało się dalszej presji na niskie marże. Teraz, wobec dodatkowych ceł, sytuacja może stać się jeszcze bardziej niepewna.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Dodatkowe opłaty celne przełożą się na wzrost cen europejskich samochodów, co może zmniejszyć ich atrakcyjność na rynku amerykańskim. Jednocześnie, jak wynika z badań CLEPA, aż 54 proc. dostawców nie zabezpieczyło się w umowach na wypadek wzrostu ceł, co oznacza, że presja kosztowa może spaść na ich barki. W praktyce może to prowadzić do dalszego ograniczenia marż, a w skrajnych przypadkach do upadku firm, szczególnie tych mniejszych, które nie będą w stanie dostosować się do nowych realiów.

Podsumowując, eskalacja napięć handlowych to ostatnie, czego obecnie potrzebuje europejski sektor motoryzacyjny. Europa stoi przed kluczowym wyborem: czy zdecyduje się na śmiałe kroki i twarde negocjacje, które ochronią jej konkurencyjność i stabilność rynku pracy, czy też pozwoli, by kolejne regulacje i zmiany geopolityczne zepchnęły jej przemysł motoryzacyjny na margines globalnej gospodarki? To moment, który wymaga zdecydowanych działań – brak reakcji może sprawić, że przyszłość tej strategicznej branży będzie kształtowana poza naszym kontynentem.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów