1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Nie zamieniajmy zależności od Saudyjczyków na zależność od Chin
Komentarze ekspertów

Nie zamieniajmy zależności od Saudyjczyków na zależność od Chin

1 min

Michał Wekiera, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego: Jeżeli Chińczycy rzeczywiście zdecydują się ograniczyć eksport metali ziem rzadkich, Europa może bardzo mocno to odczuć. Historia z czasów COVID-19 pokazała, jak brak półprzewodników potrafił zatrzymać fabryki i całe łańcuchy dostaw. Dziś ryzyko jest jeszcze większe.
Zobacz także Rynek paliw w Polsce: stabilizacja pod presją geopolityki Zielona transformacja motoryzacji: szanse i wyzwania Poluzowanie norm CO2 nie wystarczy by europejski przemysł dogonił konkurencję

Decyzja Chin o ograniczeniu eksportu metali ziem rzadkich może mieć poważne skutki dla europejskiej motoryzacji. Podobne zakłócenia w dostawach już wcześniej paraliżowały produkcję – w czasie pandemii nawet brak prostych komponentów elektronicznych potrafił zatrzymać linie montażowe.

Dziś sytuacja jest jeszcze bardziej złożona. Metale ziem rzadkich są niezbędne do produkcji baterii, bez których nie sposób zrealizować unijnych celów redukcji emisji CO₂. Europa wciąż nie ma własnych, wystarczających mocy produkcyjnych ani w zakresie wydobycia, ani przetwarzania tych surowców. Nawet jeśli znajdziemy inne źródła, i tak duża część procesu przetwarzania pozostaje w rękach Chin.

false ©PZPM
© PZPM

Mamy do czynienia ze strategicznym paradoksem: dążąc do niezależności od ropy naftowej i państw Zatoki Perskiej, Europa może popaść w nową zależność – tym razem od Pekinu. Pytanie, czy idąc w pełną elektryfikację, nie zamieniamy jednej zależności na drugą.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#1
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#2
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#3
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów