1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Sektor naftowy w obliczu nowych wyzwań
Komentarze ekspertów

Sektor naftowy w obliczu nowych wyzwań

3 min

Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego: Dziś jeszcze w Polsce, Unii Europejskiej i na całym świecie ropa naftowa odgrywa kluczową rolę jako najważniejsze źródło energii pierwotnej wykorzystywanej w transporcie. Wydaje się też, że w krótkiej perspektywie nie ma jednej technologii, która mogłaby zastąpić paliwa otrzymane w procesie rafinacji ropy naftowej. Tym niemniej udział paliw alternatywnych w transporcie (w tym energii elektrycznej) będzie stopniowo wzrastać.
Zobacz także Rynek paliw w Polsce: stabilizacja pod presją geopolityki Trudna droga transportu przyszłości
false ©POPiHN
© POPiHN

Wstępne podsumowania wskazują, że 2023 rok nie był najgorszy dla sektora naftowego, mimo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Utrzymała się trudna sytuacja zaopatrzeniowa związana z sankcjami wprowadzonymi po wybuchu wojny na Ukrainie, a do tego pojawiły się nowe problemy związane z wojną na Bliskim Wschodzie, która wciąż grozi rozszerzeniem się na kolejne obszary ważne dla rynku ropy.

Notowania cen surowca ulegały dużym i częstym wahaniom, związanym z sankcjami w dostawach ropy i paliw na rynek europejski. Zrywane były łańcuchy dostaw, a światowe wydobycie ropy balansowało na poziomie popytu. 

Dzięki różnorodnym działaniom zaradczym udało się obniżyć ceny surowca, a konsumenci na całym świecie w mniejszym stopniu odczuli możliwe skutki zawirowań giełdowych. Wbrew różnym obawom, branża paliwowa w Unii Europejskiej dobrze poradziła sobie z wyzwaniami, przed którymi do tej pory jeszcze nie stawała. Polski rynek ropy i paliw również był w dobrej sytuacji.

Kontynuowano rozpoczęty już dużo wcześniej proces dywersyfikacji, a działania podjęte na rzecz ochrony stabilności rynku przyniosły oczekiwane skutki i na polskim rynku nie doszło do żadnych zakłóceń. Branża na bieżąco podejmuje zaś działania zwiększające poziom bezpieczeństwa energetycznego kraju. 

Doświadczenia ostatniego roku potwierdziły konieczność dalszych inwestycji w infrastrukturę paliwową w Polsce oraz racjonalność decyzji o dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia. Inne wyzwania rynku, jak wojna Izraela z Hamasem, zagrożenia logistyki na Morzu Czerwonym skutkujące wydłużeniem dostaw zaopatrzeniowych (w tym paliw) do Europy, a także zapowiedzi nowych sankcji na Rosję (jak na przykład embarga na dostawy LPG) - będą dla firm paliwowych sporym wyzwaniem w zakresie zmian logistyki i kierunków zaopatrzenia. 

Aktualne też pozostają wyzwania związane z transformacją energetyczną, a w szczególności trwające już przygotowania do wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu. Wojna w Ukrainie dała dodatkowe argumenty uzasadniające rozwój zielonego transportu i stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych w perspektywie długoterminowej. Dziś jeszcze w Polsce, UE i na całym świecie ropa naftowa odgrywa kluczową rolę jako najważniejsze źródło energii pierwotnej wykorzystywanej w transporcie.

Jest to wciąż najważniejszy czynnik umożliwiający rozwój gospodarczy. Wydaje się też, że w krótkiej perspektywie nie ma jednej technologii, która mogłaby zastąpić paliwa otrzymane w procesie rafinacji ropy naftowej. Tym niemniej udział paliw alternatywnych w transporcie (w tym energii elektrycznej) będzie stopniowo wzrastać. 

Strategicznym celem Polski nadal powinna być dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia w surowce energetyczne oraz technologie produkcji, przetwarzania i magazynowania energii, by uzyskać niezależność od jakiegokolwiek jednego źródła oraz zachować elastyczność technologiczną. Droga energia wymusi zmiany w zachowaniu konsumentów, a tym samym w średniej perspektywie czasowej może przyczynić się do przyspieszenia transformacji energetycznej.

W perspektywie długoterminowej sektor transportu będzie w dużej mierze napędzany energią elektryczną z rozproszonych OZE, powiązanych z różnymi formami magazynowania energii, uzupełnianych systemowo przez siłownie jądrowe. Zmian takich należy jednak oczekiwać raczej w perspektywie dziesięcioleci niż najbliższych lat.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#1
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#3
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów