1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Sektor naftowy w obliczu nowych wyzwań
Komentarze ekspertów

Sektor naftowy w obliczu nowych wyzwań

3 min

Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego: Dziś jeszcze w Polsce, Unii Europejskiej i na całym świecie ropa naftowa odgrywa kluczową rolę jako najważniejsze źródło energii pierwotnej wykorzystywanej w transporcie. Wydaje się też, że w krótkiej perspektywie nie ma jednej technologii, która mogłaby zastąpić paliwa otrzymane w procesie rafinacji ropy naftowej. Tym niemniej udział paliw alternatywnych w transporcie (w tym energii elektrycznej) będzie stopniowo wzrastać.
Zobacz także Rynek paliw w Polsce: stabilizacja pod presją geopolityki Trudna droga transportu przyszłości
false ©POPiHN
© POPiHN

Wstępne podsumowania wskazują, że 2023 rok nie był najgorszy dla sektora naftowego, mimo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Utrzymała się trudna sytuacja zaopatrzeniowa związana z sankcjami wprowadzonymi po wybuchu wojny na Ukrainie, a do tego pojawiły się nowe problemy związane z wojną na Bliskim Wschodzie, która wciąż grozi rozszerzeniem się na kolejne obszary ważne dla rynku ropy.

Notowania cen surowca ulegały dużym i częstym wahaniom, związanym z sankcjami w dostawach ropy i paliw na rynek europejski. Zrywane były łańcuchy dostaw, a światowe wydobycie ropy balansowało na poziomie popytu. 

Dzięki różnorodnym działaniom zaradczym udało się obniżyć ceny surowca, a konsumenci na całym świecie w mniejszym stopniu odczuli możliwe skutki zawirowań giełdowych. Wbrew różnym obawom, branża paliwowa w Unii Europejskiej dobrze poradziła sobie z wyzwaniami, przed którymi do tej pory jeszcze nie stawała. Polski rynek ropy i paliw również był w dobrej sytuacji.

Kontynuowano rozpoczęty już dużo wcześniej proces dywersyfikacji, a działania podjęte na rzecz ochrony stabilności rynku przyniosły oczekiwane skutki i na polskim rynku nie doszło do żadnych zakłóceń. Branża na bieżąco podejmuje zaś działania zwiększające poziom bezpieczeństwa energetycznego kraju. 

Doświadczenia ostatniego roku potwierdziły konieczność dalszych inwestycji w infrastrukturę paliwową w Polsce oraz racjonalność decyzji o dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia. Inne wyzwania rynku, jak wojna Izraela z Hamasem, zagrożenia logistyki na Morzu Czerwonym skutkujące wydłużeniem dostaw zaopatrzeniowych (w tym paliw) do Europy, a także zapowiedzi nowych sankcji na Rosję (jak na przykład embarga na dostawy LPG) - będą dla firm paliwowych sporym wyzwaniem w zakresie zmian logistyki i kierunków zaopatrzenia. 

Aktualne też pozostają wyzwania związane z transformacją energetyczną, a w szczególności trwające już przygotowania do wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu. Wojna w Ukrainie dała dodatkowe argumenty uzasadniające rozwój zielonego transportu i stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych w perspektywie długoterminowej. Dziś jeszcze w Polsce, UE i na całym świecie ropa naftowa odgrywa kluczową rolę jako najważniejsze źródło energii pierwotnej wykorzystywanej w transporcie.

Jest to wciąż najważniejszy czynnik umożliwiający rozwój gospodarczy. Wydaje się też, że w krótkiej perspektywie nie ma jednej technologii, która mogłaby zastąpić paliwa otrzymane w procesie rafinacji ropy naftowej. Tym niemniej udział paliw alternatywnych w transporcie (w tym energii elektrycznej) będzie stopniowo wzrastać. 

Strategicznym celem Polski nadal powinna być dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia w surowce energetyczne oraz technologie produkcji, przetwarzania i magazynowania energii, by uzyskać niezależność od jakiegokolwiek jednego źródła oraz zachować elastyczność technologiczną. Droga energia wymusi zmiany w zachowaniu konsumentów, a tym samym w średniej perspektywie czasowej może przyczynić się do przyspieszenia transformacji energetycznej.

W perspektywie długoterminowej sektor transportu będzie w dużej mierze napędzany energią elektryczną z rozproszonych OZE, powiązanych z różnymi formami magazynowania energii, uzupełnianych systemowo przez siłownie jądrowe. Zmian takich należy jednak oczekiwać raczej w perspektywie dziesięcioleci niż najbliższych lat.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#1
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu#3
Przeczytaj

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu

Wojciech Miklaszewski z Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu branży TSL: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program dotacji na zakup i leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, ale zainteresowanie jest niewielkie. Od startu programu wpłynęło zaledwie 14 wniosków. Główną barierą jest model finansowania – przewoźnicy muszą najpierw sami wyłożyć kilkaset tysięcy złotych na pojazd, a dopiero po miesiącach oczekiwania otrzymują dotację. To nie odpowiada na potrzeby branży, która boryka się z ograniczoną płynnością finansową.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów