Skoda Auto wprowadza do swojej oferty paliwo HVO – syntetyczny odpowiednik diesla, który powstaje z odpadów roślinnych i pomaga znacząco zmniejszyć emisję CO₂. Producent z Mladá Boleslav ogłosił wprowadzenie paliwa HVO (hydrorafinowanego oleju roślinnego) do nowych modeli z silnikiem Diesla oraz swojej floty logistycznej. Jak podkreślają przedstawiciele Skody, dzięki temu marka nie tylko zmniejsza swój ślad węglowy, ale też oferuje bardziej ekologiczną alternatywę dla klientów.
false
© Skoda Auto HVO to zaawansowane biopaliwo, które powstaje w procesie uwodornienia odpadów roślinnych, głównie zużytych olejów spożywczych. W odróżnieniu od tradycyjnego biodiesla, nie wykorzystuje surowców z upraw rolnych. Przedstawiciele producenta podnoszą, że dzięki takiemu podejściu firma przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych i ograniczenia degradacji gruntów.
Na tle tradycyjnego diesla, HVO wyróżnia się wysoką liczbą cetanową (70 wobec 51), co przekłada się na efektywniejsze spalanie i niższe emisje zanieczyszczeń, zwłaszcza cząstek stałych. Paliwo nie zawiera siarki ani aromatycznych węglowodorów, co zmniejsza zużycie silnika i ogranicza konieczność regeneracji filtrów DPF. Co ważne, HVO poprawia także kulturę pracy silników, zwłaszcza starszych jednostek – są one cichsze i pracują płynniej.
Według producenta wszystkie nowe modele Škody z silnikami Diesla, produkowane od 2022 roku są fabrycznie przystosowane do tankowania HVO. Symbol XTL na korku wlewu paliwa wskazuje na możliwość jego stosowania. Co więcej, starsze pojazdy również mogą być zasilane tym paliwem, jednak decyzję w tej sprawie – jak zaznacza producent - warto skonsultować z autoryzowanym serwisem.
Paliwo HVO jest już dostępne na wybranych stacjach w Europie, co umożliwia jego praktyczne wykorzystanie przez kierowców.
Źródło: Skoda Auto