1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych
Komentarze ekspertów

Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych

3 min

Sławomir Czajka, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider Zespołu Global Trade, EY Polska: W ostatnich miesiącach branża motoryzacyjna znalazła się w obliczu istotnych zmian, które mogą znacząco wpłynąć na koszty produkcji oraz strategię działania producentów – zarówno samochodów jak i części. Podwyżki ceł wymagają dokładnego przyjrzenia się rozliczeniom celnym oraz łańcuchom dostaw.
Zobacz także Cła wciąż obciążają motoryzację Zielone cele tak, ale nie wbrew rzeczywistości AI zmienia motoryzację. Polska nie może zostać w tyle

Cła na samochody – aktualna sytuacja

12 marca br. Stany Zjednoczone wprowadziły wysokie 25% cła na import do Stanów Zjednoczonych wyrobów ze stali i aluminium - w tym części samochodowych wykonanych z tych materiałów. Dodatkowo 2 kwietnia Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie 25% ceł na import do USA samochodów osobowych i części samochodowych (cła na części samochodowe zaczęły obowiązywać od maja). To duża podwyżka taryf, która w istotny sposób wpłynie na rentowność transakcji realizowanych na linii UE – USA. Faktu tego nie zmienia zasadniczo ogłoszenie 29 kwietnia przez administrację amerykańską zwolnienia z ceł na import do USA części samochodowych. Przypominam, że ze zwolnienia tego skorzystać mogą tylko producenci wytwarzający pojazdy samochodowe w USA – do limitu wynoszącego 3,75 proc. łącznej wartości pojazdów wyprodukowanych w 2025 r. przez danego producenta w USA.

false ©EY
© EY

Pamiętać dodatkowo należy, że w odpowiedzi na cła nałożone przez USA, Unia Europejska zapowiedziała wprowadzenie ceł odwetowych w wysokości 25 proc. m.in na importowane z USA wyroby ze stali i aluminium (m.in. części samochodowe), przy czym ich wprowadzenie zostało zawieszone do połowy lipca.

Powyższe zmiany powodują istotne obciążenia celne i wpływają na rentowność transakcji eksportowych realizowanych przez podmioty z sektora motoryzacyjnego w Polsce i innych państwach UE. Z oczywistych względów ewentualne wprowadzenie przez UE ceł na wyroby ze stali i aluminium przyczyni się do wzrostu kosztów produkcji realizowanej przez unijnych producentów aut i części samochodowych.

Jak przygotować się na nowe cła?

W świetle powyższego, należy zastanowić się jak podmioty z sektora motoryzacyjnego winny przygotować swoje firmy na podwyżkę taryf celnych. Pierwszym krokiem, który powinny podjąć jest dokładna kalkulacja wpływu nowych stawek celnych na realizowany eksport towarów do USA. Zrozumienie, jak cła amerykańskie wpłyną na koszty dostaw, jest kluczowe w kontekście podejmowania ewentualych dalszych działań. Warto przeanalizować nie tylko wpływ bezpośredni rozumiany jako dodatkowy koszt cła, ale też to jak zmiany w taryfach mogą wpłynąć na popyt na towary eksportowane do UE lub koszty importowanych materiałów do produkcji (wpływ pośredni).

W obliczu tych wyzwań, producenci powinni również zbadać możliwości obniżenia zobowiązań celnych w USA. Zastosowanie odpowiednich procedur celnych, zwolnień cła (np. zwolnienia dla części samochodowych) lub, w przypadku transakcji z podmiotami powiązanymi, zmiana sposobu kalkulacji ceny transakcyjnej, od której ustalana jest wartość celna, mogą okazać się kluczowe.

Podsumowując, zmiany w przepisach celnych stawiają przed producentami samochodów i części samochodowych szereg wyzwań, które wymagają szybkiej reakcji i przemyślanej strategii. Kluczowe będzie nie tylko zrozumienie wpływu ceł na koszty, ale także dostosowanie działań do zmieniającego się otoczenia rynkowego.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#1
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#2
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#3
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów