Po ośmiu miesiącach 2025 r. rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie utrzymują się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, podczas gdy w samym sierpniu odnotowano wzrost. Dynamicznie rośnie obecność chińskich producentów – szczególnie BYD i SAIC – podczas gdy Tesla wyraźnie traci udziały.Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), od stycznia do sierpnia 2025 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 7,17 mln nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 0,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. W całej Europie (UE, EFTA i Wielka Brytania) liczba rejestracji sięgnęła 8,69 mln (+0,4 proc. r/r). W samym sierpniu w UE zarejestrowano 677,8 tys. nowych aut (+5,3 proc. r/r), a w całej Europie (UE+EFTA+UK) – 791,3 tys. (+4,7 proc. r/r)
Dla porównania cały rynek nowych samochodów osobowych (dane CEPiK, IBRM Samar) w sierpniu odnotował 42 480 rejestracji, o 14,60 proc. więcej niż rok wcześniej i o 15,50 proc. mniej niż w lipcu br. W okresie styczeń-sierpień 2025 roku w Polsce zarejestrowano 378 034 nowe samochody osobowe, o 5,84 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Liderem pozostaje Grupa Volkswagena, która w UE sprzedała w pierwszych ośmiu miesiącach roku 1,97 mln samochodów (+4,1 proc. r/r), a w całej Europie 2,34 mln (+3,7 proc. r/r). Drugie miejsce zajmuje Stellantis (1,14 mln w UE, -8,9 proc. r/r; 1,30 mln w Europie, -7,4 proc. r/r), a trzecie – Grupa Renault (0,81 mln w UE, +5,8 proc. r/r; 0,89 mln w Europie, +5,9 proc. r/r).
Na znaczeniu zyskują producenci chińscy. W Unii Europejskiej BYD zarejestrował w okresie styczeń–sierpień bieżącego roku 67 632 samochody, co oznacza wzrost o ok. 244 proc. r/r; jeśli uwzględnimy także kraje EFTA i Wielką Brytanię (cała Europa), BYD osiągnął 95 940 rejestracji (+280 proc. r/r). SAIC Motor (m.in. MG) zanotował w UE 136 629 rejestracji (+33,1 proc. r/r), a w całej Europie 192 433 (+19,7 proc. r/r).
Tymczasem duża straty na europejskim rynku ponosi nadal Tesla. W okresie od stycznia do sierpnia br. ten amerykański producent zarejestrował w UE 85 673 auta (spadek o 42,9 proc. r/r), a w całej Europie 133 857 aut (spadek o 32,6 proc. r/r).