1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Niepewna przyszłość branży motoryzacyjnej w obliczu wojny celnej
Komentarze ekspertów

Niepewna przyszłość branży motoryzacyjnej w obliczu wojny celnej

2 min

Dariusz Kluz, prezes firmy Solvera, będącej członkiem Polskiej Grupy Motoryzacyjnej: Nałożenie przez Donalda Trumpa 25 proc. ceł na import samochodów i części do Stanów Zjednoczonych, wpłynie na spadek wolumenów, a co za tym idzie zmniejszenie zamówień na komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego. W dalszej perspektywie będzie to oznaczało kolejne zwolnienia w zakładach produkcyjnych.
Zobacz także Cła wciąż obciążają motoryzację Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych Nie pojedziemy dalej z pustym bakiem

Trudno dzisiaj określić wszystkie konsekwencje wprowadzonych przez amerykańską administrację Donalda Trumpa 25 proc. ceł, ale na pewno można się spodziewać dużego chaosu, zaburzeń w łańcuchach dostaw i bardzo negatywnego wpływu tych działań na już i tak mocno poturbowany rynek motoryzacyjny w Europie. Przewidujemy, że będzie to miało wpływ na spadek wolumenów, a co za tym idzie zmniejszenie zamówień na komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego. W dalszej perspektywie będzie to oznaczało kolejne zwolnienia w zakładach produkcyjnych.

false ©Solvera
© Solvera

Jednym z naszych działań jest otwarcie biura i magazynu w Meksyku, aby obsługiwać klientów z tego rynku z pominięciem Stanów Zjednoczonych. Jednak to tylko pozornie pozwoli nam uniknąć nałożonych ceł na część produktów, bo nasi kontrahenci w Meksyku i tak większość swojej produkcji ostatecznie dostarczają do USA, więc spodziewamy się również tam zmniejszenia zamówień.

Generalnie patrząc na tę - w pewnym sensie - wojnę celną, uważamy, że doprowadzi ona do bardzo poważnych konsekwencji w branży motoryzacyjnej. Co więcej, w ujęciu globalnym żadna ze stron nie wyjdzie z tej sytuacji zwycięsko. Należy się przygotować, że najbliższe miesiące będą bardzo mało stabilne, a sytuacja będzie wymagać bardzo elastycznego podejścia i umiejętności szybkiego dostosowywania się do nadchodzącej, bardzo wymagającej sytuacji

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#1
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu#3
Przeczytaj

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu

Wojciech Miklaszewski z Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu branży TSL: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program dotacji na zakup i leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, ale zainteresowanie jest niewielkie. Od startu programu wpłynęło zaledwie 14 wniosków. Główną barierą jest model finansowania – przewoźnicy muszą najpierw sami wyłożyć kilkaset tysięcy złotych na pojazd, a dopiero po miesiącach oczekiwania otrzymują dotację. To nie odpowiada na potrzeby branży, która boryka się z ograniczoną płynnością finansową.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów