1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Arval Consulting. Fakty i mity o autach elektrycznych we flotach
Wiadomości

Arval Consulting. Fakty i mity o autach elektrycznych we flotach

3 min

Biała księga „Elektryczne floty bez tajemnic: fakty kontra mity” opublikowana przez Arval Consulting próbuje udowodnić, że obawy menedżerów flot związane z użytkowaniem samochodów elektrycznych są bezzasadne. Przedstawiamy sześć najczęstszych faktów i mitów.
Zobacz także Arval Polska przekroczył 80 tysięcy aut we flocie Volvo XC40. Tak bardzo podrożał szwedzki SUV Kierowcy wracają do aut spalinowych. Entuzjazm wobec EV wyraźnie słabnie

Park bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV) stale rośnie w naszym kraju. Zgodnie z raportem przedstawionym przez IBRM Samar w dniu 31 maja 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było 121 729 pojazdów tego typu.

Jednocześnie w Europie spada zainteresowanie bezemisyjnymi samochodami (więcej o tym tutaj). Tymczasem Arval Consulting stara się przekonać, że większość obaw związanych z użytkowaniem elektryków jest bezzasadna. Tym samym ma to przekonać menedżerów flot do przychylnego nastawienia do samochodów elektrycznych.

Pracując na co dzień z szefami firm, flotowcami i kierowcami, wciąż widzimy, że decyzje dotyczące elektryfikacji flot są często opóźniane przez mity, które dawno przestały mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dlatego przygotowaliśmy dokument, który te mity punktuje i rozbraja – konkretnymi liczbami i sprawdzonymi przykładami z rynku. Niektóre z tych twierdzeń jeszcze kilka lat temu miały w sobie sporą dozę prawdy. Ale rynek aut elektrycznych rozwija się błyskawicznie, postęp technologiczny jest widoczny gołym okiem i dziś pojazd BEV bardzo różni się od tego sprzed trzech czy pięciu lat.Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska

Arval Consulting i jego biała księga

„Elektryczne floty bez tajemnic: fakty kontra mity” to dokument bazujący na badaniach oraz danych operacyjnych. Stworzono go po to, żeby przekonać, że większość obaw związanych z użytkowaniem elektrycznych samochodów we flotach jest bezpodstawnych.

Jednocześnie publikacja ma przedstawić oparte na liczbach informacje, które pomogą w podejmowaniu decyzji uwzględniających zrównoważony rozwój podczas planowania . Specjaliści z Arval Consulting pokazują zarówno wyzwania związane z elektromobilnością, jak i korzyści po transformacji floty samochodowej na pojazdy spalinowe.

Sześć najczęstszych mitów i faktów

Mit 1. – pojazdy elektryczne są zbyt drogie

Fakt – to prawda, ale całkowity koszt użytkowania elektryka jest o około 10 proc. niższy niż w przypadku auta spalinowego lub hybrydy. Serwis jest tańszy nawet o 66 proc. niż w autach spalinowych i o 49 proc. w stosunku do hybryd. Poza tym wydatki na prąd pozwalają na redukcję kosztów o 42 proc. względem kwot wydawanych na benzynę.

Mit 2. – auta elektryczne mają zbyt mały zasięg

Fakt – elektryki mają obecnie zasięg od około 400 km do 960 km. To wystarcza do działalności większości flot, nawet tych operujących na długich trasach. System telematyczne umożliwiają analizę zużycia prądu i planowanie najbardziej efektywnego wykorzystania pojazdu. Przy tym uwzględnia się masę ładunku, trasę, pogodę i styl jazdy. Pozwala to wyeliminować obawy o niewystarczający zasięg.

Mit 3. – punkty ładowania są mało dostępne

Fakt – w 2024 roku liczba ładowarek w UE wzrosła do ok. 821 000 (172 000 w 2020 roku). Ponad 130 000 z nich to szybkie ładowarki – potrafią naładować baterię do 80 proc. w 20–60 min. Z kolei ultraszybkie punkty pozwalają na uzupełnienie prądu po 20 min. W Polsce na koniec kwietnia 2025 r. były 9524 (+42 proc. r/r) ogólnodostępne punkty, w tym 6468 AC (+35 proc. r/r) i 3056 DC (+62 proc. r/r).

Mit 4. – baterie ulegają szybkiej degradacji

Fakt – dane z pojazdów Arval udowadniają, że po kilku latach użytkowania średnia sprawność akumulatorów to 93 proc. Roczna degradacja baterii to tylko 1,7 proc., a zatem po 7 latach auto ma nadal ponad 85 proc. zasięgu. Gwarancja do 10 lat lub 200 000 km potwierdza trwałość i niezawodność baterii. Wiele z nich zamiast na złom trafia z samochodów do systemów magazynowania energii.

Mit 5. – pojazdy elektryczne wcale nie są ekologiczne

Fakt – w całym cyklu życia pojazdy elektryczne emitują nawet 50 proc. mniej CO₂ niż wersje spalinowe. Wprawdzie produkcja baterii jest energochłonna, ale związany z nią ślad węglowy kompensowany jest po przebiegu około 18 000 km. W państwach o wysokiej zawartości węgla w miksie energetycznym, elektryki też okazują się mniej emisyjne niż wersje spalinowe. Poza tym Unia Europejska przewiduje prawo nakazujące recykling do 95 proc. metali z akumulatorów.

Mit 6. – nie da się elektryfikować flot użytkowych

Fakt – w 2023 roku elektryczne pojazdy dostawcze stanowiły około 7,4 proc. nowych rejestracji aut elektrycznych. Dostawczaki pokonują dziennie 200–300 km, a to mieści się w zasięgu elektryków.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Bruksela luzuje kurs w sprawie CO₂. Branża motoryzacyjna chce szybszych decyzji#1
Przeczytaj

Bruksela luzuje kurs w sprawie CO₂. Branża motoryzacyjna chce szybszych decyzji

Opublikowany 16 grudnia przez Komisję Europejską tzw. pakiet motoryzacyjny otwiera drogę do korekty unijnych regulacji dotyczących emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych. Zdaniem producentów to sygnał, że Bruksela zaczyna szukać bardziej pragmatycznego podejścia, łączącego cele klimatyczne z konkurencyjnością i odpornością europejskiego przemysłu. Jednocześnie organizacje branżowe podkreślają, że kluczowe decyzje wciąż pozostają przed ustawodawcami.

Pakiet Motoryzacyjny UE: krok w stronę neutralności technologicznej, ale bez odpowiedzi na kryzys branży#3
Przeczytaj

Pakiet Motoryzacyjny UE: krok w stronę neutralności technologicznej, ale bez odpowiedzi na kryzys branży

Ogłoszony 16 grudnia przez Komisję Europejską Pakiet Motoryzacyjny przyspieszył debatę o przyszłości europejskiej motoryzacji, jednak – zdaniem organizacji reprezentujących producentów i dostawców części - nie rozwiązuje jej kluczowych problemów. Wskazują one, że propozycje są zbyt skomplikowane, niewystarczająco odpowiadają na presję konkurencyjną z zewnątrz i nie zapewniają realnej ochrony miejsc pracy w UE.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów