
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
3 min
W 2023 roku spółka Arval Service Lease Polska kontynuowała wzrost, zwiększając flotę wynajmowanych pojazdów w Polsce do 72,8 tys. sztuk, co stanowi 10-procentowy wzrost rok do roku. Tym samym Arval umocnił się na pozycji lidera polskiego rynku Car Fleet Management (CFM) z udziałem na poziomie ponad 23 proc.
– Mamy za sobą kolejny z rzędu rok, w którym odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost floty. Już prawie co czwarte auto na polskim rynku CFM jest obsługiwane przez zespół Arval. Z roku na rok nasze usługi ewoluują i wytyczają nowe kierunki dla całej branży. W 2023 roku zarejestrowaliśmy więcej samochodów w pełni elektrycznych niż wszyscy pozostali gracze rynku CFM łącznie – mówi Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.
W 2023 roku flota wynajmowana przez Arvala w Polsce przechodziła dynamiczną transformację. Liczba w pełni elektrycznych aut była ponad dwukrotnie większa niż przed rokiem. Na koniec grudnia Arval wynajmował 3 150 samochodów BEV, w tym 2 900 z dotacją z programu „Mój Elektryk”. Niemal połowę elektrycznej floty – 1472 auta – stanowiły zeroemisyjne pojazdy dostawcze.
– W 2023 roku co czwarty wniosek o dotację w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój Elektryk” został złożony przez Arvala i dla klientów Arvala, a łączna kwota, o którą wnioskowaliśmy w imieniu klientów, przekroczyła 139 mln zł – podaje Robert Antczak.
Oprócz samochodów elektrycznych, Arval intensywnie inwestuje w promocję innych rozwiązań z zakresu nowej mobilności. Na koniec 2023 roku firma wynajmowała klientom 240 rowerów. Arval rozwija też w Polsce centra współdzielonej mobilności Arval Mobility Hub, które umożliwiają łatwe współużytkowanie ekologicznych pojazdów w obrębie jednej firmy.
W obsługiwanym za pośrednictwem aplikacji mobilnej hubie dostępne mogą być m.in. samochody elektryczne (także dostawcze), rowery oraz skutery. Na koniec 2023 roku z takich hubów korzystało już 550 użytkowników.
W ubiegłym roku Arval zwiększył swoją światową flotę wynajmowanych pojazdów o 6,9 proc. w porównaniu z 2022 r., kończąc rok z 1 701 540 pojazdami. Znalazło się w niej 166 363 aut w pełni elektrycznych (BEV), o 85 proc. więcej niż w 2022 roku. W ostatnim kwartale 2023 r. pojazdy BEV stanowiły 22 proc. zamówień na nowe samochody. Celem strategicznym firmy jest 350 tys. pojazdów w pełni elektrycznych i 700 tys. zelektryfikowanych w wynajmie do 2025 roku, co ma się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 floty wynajmowanej o 35 proc. w porównaniu z 2020 rokiem.
W 2024 r. rdzeniem strategii Arvala ma być dalsze zwiększanie roli samochodów zeroemisyjnych we flocie. Dla realizacji tego planu kluczowe mają być: rozszerzenie wyboru dostępnych pojazdów elektrycznych, wdrażanie partnerstw w zakresie ich ładowania czy zapewnienie klientom wiedzy specjalistycznej i doradztwa w zakresie elektromobilności.
Arval rozpoczął realizację tego celu od uruchomienia 15 stycznia 2024 r. Arval Charging as a Service, oferty łączącej dzierżawę punktu ładowania z wynajmem pojazdu elektrycznego. Oferta ta dopełnia system kart ładowania samochodów w trasie i umożliwia automatyczny zwrot kosztów zużycia energii elektrycznej na ładowanie pojazdów w domu.
Oprac. PJ
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów