1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Mój Elektryk 2.0 – niewykorzystana szansa?
Komentarze ekspertów

Mój Elektryk 2.0 – niewykorzystana szansa?

1 min

Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów: Jeśli program Mój Elektryk 2.0 pozostanie w obecnym kształcie, istnieje poważne ryzyko, że alokowane środki nie zostaną wykorzystane, co narazi Polskę na straty wizerunkowe i realne problemy z funduszami KPO.
Zobacz także Poluzowanie norm CO2 nie wystarczy by europejski przemysł dogonił konkurencję „NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków? Dopłat brak, rynek BEV rośnie
false © ZDS

Program „Mój Elektryk” funkcjonował od 2021 roku i był kluczowym elementem wsparcia elektromobilności w Polsce, szczególnie w kontekście leasingu. Niestety, 1 września 2024 roku ścieżka leasingowa została zawieszona z powodu wyczerpania alokowanych środków, czyli 818 milionów złotych. Pozostałe 96 milionów złotych ma zostać wypłacone do końca roku. W międzyczasie uruchamiany jest nowy program – „Mój Elektryk 2.0”, który budzi mieszane odczucia.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Najważniejsze wady programu:

  1. Brak wsparcia dla osób prawnych Obecnie program skierowany jest wyłącznie do osób fizycznych, w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, co wyklucza kluczowego beneficjenta rynku elektryków – floty firmowe, które odpowiadają za 70% zakupów nowych pojazdów w Polsce. Wprowadzenie dopłat dla osób prawnych wymagałoby jednak zmian w warunkach funcjonowania Krajowego Planu Odbudowy, co wydłuża proces.
  2. Ograniczony zakres pojazdów Limit cenowy na poziomie 225 000 zł jest przestarzały – został ustalony w 2021 roku, podczas gdy średnia cena transakcyjna samochodu elektrycznego w Polsce wynosi około 280 tys. zł. Obecny próg eliminuje z programu większość pojazdów dostępnych na rynku.
  3. Wyłączenie samochodów używanych Elektromobilność wymaga większej dostępności pojazdów używanych. Klienci obawiają się spadku wartości starszych modeli, dlatego dopłaty do pojazdów używanych (z ograniczeniem wieku do 4 lat i odpowiednią trwałością baterii) mogłyby stymulować rynek wtórny.
  4. Wąska definicja „samochodu nowego” Program wprowadza niejasności w definicji nowego pojazdu. Brakuje w nim miejsca dla samochodów demonstracyjnych i samorejestracji – kluczowego elementu procesu sprzedaży w branży. ZDS proponuje, by dopłaty obejmowały pojazdy z przebiegiem do 6000 km i nie starsze niż 6 miesięcy, zgodnie z przepisami VAT.

Perspektywy i obawy

Z uwagi na wyłączenie leasinguz programu  i ograniczenie grupy docelowej, program może nie wygenerować wystarczającego popytu, a środki (przewidziane do spożytkowania do połowy 2026 roku) mogą pozostać niewykorzystane. Skutkowałoby to nie tylko stratami wizerunkowymi, ale także utratą środków z KPO, które mogłyby przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce.

Wierzę, że uwagi zgłaszane przez branżę – w tym Związek Dealerów Samochodów – zostaną uwzględnione, a program zostanie dostosowany do realiów rynku, by uniknąć tych negatywnych konsekwencji.

Komentarz jest częścią prezentacji Pawła Tuzinka na konferencji poświęconej kondycji polskiej branży dealerskiej. Konferencja odbyła się 12 grudnia 2024 r. w Warszawie.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Cyfryzacja podatkowa w branży motoryzacyjnej#1
Przeczytaj

Cyfryzacja podatkowa w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: Nadchodzące zmiany podatkowe w postaci JPK CIT i KSeF to nie tylko nowe obowiązki sprawozdawcze – to fundamentalne wyzwania technologiczne, które wymagają gruntownej transformacji systemów informatycznych używanych w branży motoryzacyjnej. Przyjrzyjmy się, dlaczego implementacja tych systemów stanowi tak złożone przedsięwzięcie techniczne dla dealerów, warsztatów i innych podmiotów z sektora motoryzacyjnego.

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej#2
Przeczytaj

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej

Anna Ziemnicka-Milej, adwokat i Partner w Gekko Taxens M. Sobońska-Szylińska i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Planowane zmiany dotyczące formy umowy leasingu wpisują się w długo wyczekiwany kompromis pomiędzy potrzebą cyfryzacji obrotu gospodarczego a koniecznością zachowania jego bezpieczeństwa. Forma dokumentowa, mająca zastąpić formę pisemną, nie daje stronom umowy całkowitej dowolności przy jej zawieraniu, ale bez wątpienia oferuje ona przedsiębiorcom dużo większą elastyczność.

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy#3
Przeczytaj

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: W procesie rekrutacji dla pracowników niezwykle istotne są opinie o miejscu pracy zamieszczane w przestrzeni publicznej, w szczególności na portalach poświęconych wpisom o pracodawcach. Co mają jednak zrobić ci ostatni, kiedy te wpisy szkodzą, a nie pomagają, a co najważniejsze – są nieprawdziwe, godzące w dobre imię działalności przedsiębiorcy?

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów