1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Mój Elektryk 2.0 – niewykorzystana szansa?
Komentarze ekspertów

Mój Elektryk 2.0 – niewykorzystana szansa?

1 min

Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów: Jeśli program Mój Elektryk 2.0 pozostanie w obecnym kształcie, istnieje poważne ryzyko, że alokowane środki nie zostaną wykorzystane, co narazi Polskę na straty wizerunkowe i realne problemy z funduszami KPO.
Zobacz także Oprogramowanie – brakujące ogniwo elektromobilności Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego Wsparcie dla zeroemisyjnych ciężarówek potrzebuje szerszej strategii
false ©ZDS
© ZDS

Program „Mój Elektryk” funkcjonował od 2021 roku i był kluczowym elementem wsparcia elektromobilności w Polsce, szczególnie w kontekście leasingu. Niestety, 1 września 2024 roku ścieżka leasingowa została zawieszona z powodu wyczerpania alokowanych środków, czyli 818 milionów złotych. Pozostałe 96 milionów złotych ma zostać wypłacone do końca roku. W międzyczasie uruchamiany jest nowy program – „Mój Elektryk 2.0”, który budzi mieszane odczucia.

Najważniejsze wady programu:

  1. Brak wsparcia dla osób prawnych Obecnie program skierowany jest wyłącznie do osób fizycznych, w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, co wyklucza kluczowego beneficjenta rynku elektryków – floty firmowe, które odpowiadają za 70% zakupów nowych pojazdów w Polsce. Wprowadzenie dopłat dla osób prawnych wymagałoby jednak zmian w warunkach funcjonowania Krajowego Planu Odbudowy, co wydłuża proces.
  2. Ograniczony zakres pojazdów Limit cenowy na poziomie 225 000 zł jest przestarzały – został ustalony w 2021 roku, podczas gdy średnia cena transakcyjna samochodu elektrycznego w Polsce wynosi około 280 tys. zł. Obecny próg eliminuje z programu większość pojazdów dostępnych na rynku.
  3. Wyłączenie samochodów używanych Elektromobilność wymaga większej dostępności pojazdów używanych. Klienci obawiają się spadku wartości starszych modeli, dlatego dopłaty do pojazdów używanych (z ograniczeniem wieku do 4 lat i odpowiednią trwałością baterii) mogłyby stymulować rynek wtórny.
  4. Wąska definicja „samochodu nowego” Program wprowadza niejasności w definicji nowego pojazdu. Brakuje w nim miejsca dla samochodów demonstracyjnych i samorejestracji – kluczowego elementu procesu sprzedaży w branży. ZDS proponuje, by dopłaty obejmowały pojazdy z przebiegiem do 6000 km i nie starsze niż 6 miesięcy, zgodnie z przepisami VAT.

Perspektywy i obawy

Z uwagi na wyłączenie leasinguz programu  i ograniczenie grupy docelowej, program może nie wygenerować wystarczającego popytu, a środki (przewidziane do spożytkowania do połowy 2026 roku) mogą pozostać niewykorzystane. Skutkowałoby to nie tylko stratami wizerunkowymi, ale także utratą środków z KPO, które mogłyby przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce.

Wierzę, że uwagi zgłaszane przez branżę – w tym Związek Dealerów Samochodów – zostaną uwzględnione, a program zostanie dostosowany do realiów rynku, by uniknąć tych negatywnych konsekwencji.

Komentarz jest częścią prezentacji Pawła Tuzinka na konferencji poświęconej kondycji polskiej branży dealerskiej. Konferencja odbyła się 12 grudnia 2024 r. w Warszawie.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#1
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#3
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów