W pierwszym półroczu 2025 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 1,9 proc. rok do roku. Udział aut elektrycznych wzrósł do 15,6 proc., ale nadal pozostaje poniżej oczekiwań rynku. Największym zainteresowaniem cieszą się hybrydy, które odpowiadają za blisko 35 proc. rynku.Spadek rejestracji nowych aut w UE w I połowie 2025 roku
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w pierwszym półroczu 2025 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano o 1,9 proc. mniej nowych aut osobowych w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Czerwiec 2025 roku zakończył się jeszcze wyraźniejszym spadkiem, wynoszącym 7,3 proc. rok do roku, co wskazuje na niełatwą sytuację rynkową producentów w obliczu globalnych wyzwań gospodarczych.
Rejestracje nowych samochodów w UE według źródła zasilania
W pierwszym półroczu 2025 roku samochody w pełni elektryczne (BEV) odpowiadały za 15,6 proc. rynku nowych rejestracji w UE, co oznacza wzrost względem 12,5 proc. w analogicznym okresie roku 2024. Choć kierunek zmian jest pozytywny, udział ten wciąż pozostaje poniżej oczekiwań, szczególnie w kontekście przyspieszającej transformacji motoryzacyjnej.
Najchętniej wybieranym rodzajem napędu w UE pozostają auta hybrydowe (HEV), które zdobyły 34,8 proc. udziału rynkowego. To znaczący wzrost i wyraźny sygnał, że konsumenci wciąż poszukują rozwiązań pośrednich między tradycyjnymi silnikami a pełną elektryfikacją. Z kolei łączny udział samochodów benzynowych i wysokoprężnych spadł do 37,8 proc., wobec 48,2 proc. w pierwszym półroczu 2024 roku.
Rejestracje samochodów elektrycznych (BEV)
W I połowie 2025 roku zarejestrowano 869 271 nowych samochodów elektrycznych (BEV). Trzy z czterech największych rynków Unii Europejskiej – Niemcy (+35,1 proc.), Belgia (+19,5 proc.) i Holandia (+6,1 proc.) – odnotowały wzrosty. Na tle tej tendencji Francja wypadła słabiej, notując spadek o 6,4 proc..
Rejestracje hybryd (HEV)
Nowe rejestracje samochodów hybrydowych (HEV) w UE wyniosły w pierwszym półroczu 2025 roku 1 942 762 sztuki. Wzrost napędzany był przez cztery największe rynki: Francj: +34,1 proc., Hiszpanię: +32,8 proc., Włochy: +10 proc. oraz Niemcy: +9,9 proc.. Udział aut hybrydowych w całkowitej liczbie rejestracji w UE sięgnął 34,8 proc..
Plug-iny (PHEV) wracają do łask
W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano 469 410 samochodów typu plug-in hybrid (PHEV). Wzrosty napędzały przede wszystkim: Hiszpania: +82,5 proc., Włochy: +56,3 proc. oraz Niemcy: +55,1 proc.. Udział aut z napędem PHEV w rynku wynosi obecnie 8,4 proc., wobec 6,9 proc. na koniec czerwca 2024 roku. W samym czerwcu 2025 roku rejestracje plug-inów wzrosły o 41,6 proc. rok do roku, co stanowi czwarty z rzędu miesiąc silnego wzrostu.
Benzyna i diesel tracą udziały
Na koniec czerwca 2025 roku liczba rejestracji nowych samochodów benzynowych spadła o 21,2 proc., przy czym wszystkie główne rynki odnotowały spadki: Francja: -33,7 proc., Niemcy: -27,8 proc., Włochy: -17,2 proc. oraz Hiszpania: -13,4 proc.. W efekcie udział samochodów benzynowych w rynku spadł do 28,4 proc., wobec 35,4 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Również rynek diesli zmniejszył się o 28,1 proc., co przełożyło się na zaledwie 9,4 proc. udziału w rynku na koniec czerwca 2025 roku. Tylko w czerwcu 2025 r. rejestracje aut benzynowych spadły o 25,4 proc., a diesli aż o 34,1 proc. rok do roku.
Podsumowanie
Dane z pierwszej połowy 2025 roku pokazują, że transformacja napędowa w Europie nabiera tempa, ale postępuje nierównomiernie. Auta hybrydowe dominują, samochody elektryczne zyskują, a pojazdy spalinowe gwałtownie tracą na znaczeniu. Mimo spadku całkowitych rejestracji o 1,9 proc., rynek znajduje się w dynamicznym okresie przejściowym, a struktura napędów zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.
________________________________________