
Europejski rynek motocykli i motorowerów kurczy się w 2025 roku
W pierwszej połowie 2025 roku największe rynki europejskie odnotowały spadek rejestracji nowych motocykli o 11,3 proc. . Jeszcze większy regres dotknął segment motorowerów.
Paweł Janas
3 min
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w pierwszym półroczu 2025 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano o 1,9 proc. mniej nowych aut osobowych w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Czerwiec 2025 roku zakończył się jeszcze wyraźniejszym spadkiem, wynoszącym 7,3 proc. rok do roku, co wskazuje na niełatwą sytuację rynkową producentów w obliczu globalnych wyzwań gospodarczych.
W pierwszym półroczu 2025 roku samochody w pełni elektryczne (BEV) odpowiadały za 15,6 proc. rynku nowych rejestracji w UE, co oznacza wzrost względem 12,5 proc. w analogicznym okresie roku 2024. Choć kierunek zmian jest pozytywny, udział ten wciąż pozostaje poniżej oczekiwań, szczególnie w kontekście przyspieszającej transformacji motoryzacyjnej.
Najchętniej wybieranym rodzajem napędu w UE pozostają auta hybrydowe (HEV), które zdobyły 34,8 proc. udziału rynkowego. To znaczący wzrost i wyraźny sygnał, że konsumenci wciąż poszukują rozwiązań pośrednich między tradycyjnymi silnikami a pełną elektryfikacją. Z kolei łączny udział samochodów benzynowych i wysokoprężnych spadł do 37,8 proc., wobec 48,2 proc. w pierwszym półroczu 2024 roku.
W I połowie 2025 roku zarejestrowano 869 271 nowych samochodów elektrycznych (BEV). Trzy z czterech największych rynków Unii Europejskiej – Niemcy (+35,1 proc.), Belgia (+19,5 proc.) i Holandia (+6,1 proc.) – odnotowały wzrosty. Na tle tej tendencji Francja wypadła słabiej, notując spadek o 6,4 proc..
Nowe rejestracje samochodów hybrydowych (HEV) w UE wyniosły w pierwszym półroczu 2025 roku 1 942 762 sztuki. Wzrost napędzany był przez cztery największe rynki: Francj: +34,1 proc., Hiszpanię: +32,8 proc., Włochy: +10 proc. oraz Niemcy: +9,9 proc.. Udział aut hybrydowych w całkowitej liczbie rejestracji w UE sięgnął 34,8 proc..
W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano 469 410 samochodów typu plug-in hybrid (PHEV). Wzrosty napędzały przede wszystkim: Hiszpania: +82,5 proc., Włochy: +56,3 proc. oraz Niemcy: +55,1 proc.. Udział aut z napędem PHEV w rynku wynosi obecnie 8,4 proc., wobec 6,9 proc. na koniec czerwca 2024 roku. W samym czerwcu 2025 roku rejestracje plug-inów wzrosły o 41,6 proc. rok do roku, co stanowi czwarty z rzędu miesiąc silnego wzrostu.
Na koniec czerwca 2025 roku liczba rejestracji nowych samochodów benzynowych spadła o 21,2 proc., przy czym wszystkie główne rynki odnotowały spadki: Francja: -33,7 proc., Niemcy: -27,8 proc., Włochy: -17,2 proc. oraz Hiszpania: -13,4 proc.. W efekcie udział samochodów benzynowych w rynku spadł do 28,4 proc., wobec 35,4 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Również rynek diesli zmniejszył się o 28,1 proc., co przełożyło się na zaledwie 9,4 proc. udziału w rynku na koniec czerwca 2025 roku. Tylko w czerwcu 2025 r. rejestracje aut benzynowych spadły o 25,4 proc., a diesli aż o 34,1 proc. rok do roku.
Dane z pierwszej połowy 2025 roku pokazują, że transformacja napędowa w Europie nabiera tempa, ale postępuje nierównomiernie. Auta hybrydowe dominują, samochody elektryczne zyskują, a pojazdy spalinowe gwałtownie tracą na znaczeniu. Mimo spadku całkowitych rejestracji o 1,9 proc., rynek znajduje się w dynamicznym okresie przejściowym, a struktura napędów zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.
________________________________________
W pierwszej połowie 2025 roku największe rynki europejskie odnotowały spadek rejestracji nowych motocykli o 11,3 proc. . Jeszcze większy regres dotknął segment motorowerów.
Projekt ustawy o testowaniu pojazdów bez kierowcy wywołał ostrą debatę między zwolennikami innowacji a politykami krytykującymi rozrost biurokracji.
W II kwartale 2025 roku Hyundai Motor zanotował 16-procentowy spadek zysku operacyjnego i ostrzegł, że w III kwartale skutki amerykańskich ceł będą jeszcze silniejsze. Firma nie planuje formalnych podwyżek cen aut w USA, ale zapowiada elastyczne dostosowywanie polityki cenowej – podaje Reuters.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów