1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Dofinansowanie stacji ładowania w 2024 roku
Komentarze ekspertów

Dofinansowanie stacji ładowania w 2024 roku

3 min

Przemysław Szywacz, partner w dziale doradztwa podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Zgodnie z planem warunki dofinansowania mają być korzystniejsze niż w dotychczas zrealizowanych naborach ponieważ ma ono pokrywać nawet do 100 proc. wartości inwestycji. Oprócz stacji ładowania, mogą składać się na nią także koszty jej przyłączenia i posadowienia, jak również koszty magazynu energii pod warunkiem magazynowania w nim energii OZE wytworzonej na miejscu i wykorzystania go wyłącznie na potrzeby budowanej/rozbudowywanej stacji ładowania.
Zobacz także Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych Nie zamieniajmy zależności od Saudyjczyków na zależność od Chin Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu
false ©KPMG
© KPMG

Według danych PSPA i PZPM na początku 2024 roku w Polsce przekroczyliśmy liczbę 6 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania elektrycznych samochodów osobowych. Jednocześnie Polska, tak jak inne kraje Unii Europejskiej, zobowiązana jest do zapewnienia również odpowiedniej infrastruktury do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. Środki na ten cel mają zostać udostępnione przedsiębiorcom przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jeszcze w 2024 roku.

Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, określone zostały cele ograniczenia emisji dotyczące nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych w UE. Mimo, że są to daty znacznie bardziej odległe, a oferta e-ciężarówek jest wciąż bardzo ograniczona, to regulacje wymagają od państw członkowskich zapewnienia w najbliższych latach określonej liczby punktów ładowania. Szczegółowe wymogi w tym zakresie wprowadza Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), które dotyczy także punktów ładowania samochodów osobowych, jak również stacji tankowania wodorem.

Aby zrealizowanie tych celów było możliwe (np. dostępność stref ładowania samochodów ciężarowych przy sieci bazowej TEN-T co 60 km w 2030 r.) NFOŚiGW ogłosił plany uruchomienia naboru wniosków o dofinansowanie inwestycji w ogólnodostępne punkty ładowania. Obejmują one punkty ładowania zlokalizowane wzdłuż sieci TEN-T (czyli zarówno bezpośrednio przy trasie, jak również w odległości do 3 km od zjazdu) oraz przy centrach logistycznych i terminalach intermodalnych. 

Zgodnie z planem warunki dofinansowania mają być korzystniejsze niż w dotychczas zrealizowanych naborach ponieważ ma ono pokrywać nawet do 100 proc. wartości inwestycji. Oprócz stacji ładowania, mogą składać się na nią także koszty jej przyłączenia i posadowienia, jak również koszty magazynu energii pod warunkiem magazynowania w nim energii OZE wytworzonej na miejscu i wykorzystania go wyłącznie na potrzeby budowanej/rozbudowywanej stacji ładowania. Łączny budżet programu to 2 mld złotych.

W ramach konsultacji zgłoszono szereg uwag, w tym między innymi postulat rozszerzenia miejsc, w których będzie można instalować stacje ładowania objęte dofinansowaniem o bezpieczne parkingi (również objęte wymogami AFIR) czy też rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych o koszty budowy dróg dojazdowych oraz miejsc parkingowych przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych. Ostateczny kształt programu poznamy po zakończeniu procedury zatwierdzającej, w którą zaangażowany obecnie jest Europejski Bank Inwestycyjny.

W odróżnieniu od poprzednich programów wsparcia dla infrastruktury ładowania, obecny program będzie miał tryb konkursowy. Parametry takie jak efektywność dofinansowania, termin realizacji oraz efektywność rzeczowa będą mieć wpływ na ocenę wniosku oraz przyznane dofinansowanie. Dlatego, aby zmaksymalizować szanse otrzymania dofinansowania istotne jest, aby już obecnie zweryfikować możliwość aplikowania (w szczególności w zakresie praw do lokalizacji spełniających wymogi naboru) i rozpocząć przygotowania w tym zakresie. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#1
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#2
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#3
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów