Model prognozuje, że w trzech kluczowych regionach – Chinach, Europie i USA – udział samochodów elektrycznych z napędem bateryjnym (BEV) w sprzedaży nowych aut przekroczy 50% w 2034 r. W tym czasie hybrydy i plug-iny nadal będą odgrywać ważną rolę, utrzymując ponad 30-proc. udział aż do 2036 r. EY podkreśla, że to właśnie technologie hybrydowe pełnią funkcję pomostu w przejściu do pełnej elektryfikacji.
Chiny pozostają liderem transformacji – już w 2025 r. udział pojazdów niskoemisyjnych (NEV, czyli BEV i PHEV) ma tam sięgnąć 50%, a w 2034 r. przekroczyć 90%. Samochody BEV osiągną ponad połowę sprzedaży w 2033 r. Choć udział Chin w globalnym rynku BEV stopniowo spadnie z obecnych 70% do 54% w 2050 r., kraj pozostanie kluczowym graczem w rozwoju elektromobilności.
W Stanach Zjednoczonych EY przewiduje krótkotrwały wzrost sprzedaży EV w 2025 r., gdy konsumenci będą chcieli skorzystać z ulg podatkowych, które wygasną we wrześniu. Po tym okresie rynek spowolni z powodu zakończenia programów wsparcia, nowych taryf importowych i niepewności legislacyjnej, m.in. związanej z pakietem ustaw określanym jako „One Big Beautiful Bill”. Według prognozy, BEV osiągną w USA 50-proc. udział dopiero w 2039 r., o pięć lat później niż zakładano wcześniej. W międzyczasie hybrydy pozostaną popularne, osiągając szczytowy udział 34% w 2034 r.
Europa z kolei do 2027 r. będzie doświadczać spowolnienia z powodu ograniczonych subsydiów, presji gospodarczej i łagodniejszych kar za emisje. Przełom ma nadejść później, wraz z ostrzejszymi normami CO₂ i większą podażą tańszych modeli BEV. Według prognozy, samochody elektryczne na baterie przekroczą w Europie 50% udziału w 2032 r., ale aż do 2030 r. to hybrydy i PHEV-y będą częściej wybierane przez klientów.
Transformacja w kierunku elektromobilności postępuje, ale nierównomiernie. Stany Zjednoczone borykają się z niepewnością legislacyjną, wysokimi kosztami i brakami infrastrukturalnymi. Europa znajduje się na stabilnej ścieżce odbudowy dzięki rygorystycznym celom emisyjnym. Chiny korzystają ze stabilnej polityki i silnego ekosystemu pojazdów elektrycznych. Technologie hybrydowe okazują się kluczowe w wypełnianiu luki na drodze do pełnej elektryfikacji.podsumowuje Constantin M. Gall, EY Global Aerospace, Defense & Mobility Leader.