
Samochody autonomiczne podzieliły Sejm
Projekt ustawy o testowaniu pojazdów bez kierowcy wywołał ostrą debatę między zwolennikami innowacji a politykami krytykującymi rozrost biurokracji.
Paweł Janas
2 min
W okresie od stycznia do czerwca 2025 roku w pięciu największych rynkach europejskich – Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii – zarejestrowano łącznie 542 361 nowych motocykli. To o 11,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy wynik wyniósł 611 145 sztuk.
Spadki zanotowano na czterech z pięciu rynków: we Włoszech (195 025 sztuk, -4,2 proc. ), we Francji (98 499, -14,8 proc. ), w Wielkiej Brytanii (47 464, -19,8 proc. ) oraz w Niemczech, gdzie odnotowano największy regres – aż o 29 proc. (90 010 sztuk). Jedynie Hiszpania poprawiła swój rezultat, osiągając 111 363 rejestracje i wzrost o 5 proc. rok do roku.
Jeszcze większe spadki dotknęły segment motorowerów. W sześciu analizowanych krajach (Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Niderlandy i Hiszpania) zarejestrowano łącznie 68 690 sztuk, co oznacza spadek o 19,2 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku (84 974 sztuk). Największy regres odnotowano we Włoszech (-32,4 proc. ) i we Francji (-27,7 proc. ). Spadki miały miejsce we wszystkich analizowanych krajach, także w Hiszpanii (-2 proc.).
Zdaniem Antonio Perlota, sekretarza generalnego Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli (ACEM), spadki są wynikiem zmian na rynku po wprowadzeniu z początkiem tego roku normy Euro 5+, czyli – wyjaśnijmy - bardziej rygorystycznej wersji europejskich norm emisji spalin dla motocykli i pojazdów kategorii L (m.in. motorowerów).
Pomimo tej krótkoterminowej korekty, motocykle wciąż pozostają popularnym środkiem indywidualnej mobilności. W obliczu transformacji transportu konieczne jest pełne uznanie pojazdów kategorii L jako integralnego elementu przyszłego systemu mobilności.komentuje Perlot.
ACEM apeluje do europejskich decydentów o dalsze wspieranie konkurencyjności sektora poprzez uwzględnienie motocykli i motorowerów w politykach transportowych i strategiach długoterminowych.
Źródło: ACEM
Projekt ustawy o testowaniu pojazdów bez kierowcy wywołał ostrą debatę między zwolennikami innowacji a politykami krytykującymi rozrost biurokracji.
W II kwartale 2025 roku Hyundai Motor zanotował 16-procentowy spadek zysku operacyjnego i ostrzegł, że w III kwartale skutki amerykańskich ceł będą jeszcze silniejsze. Firma nie planuje formalnych podwyżek cen aut w USA, ale zapowiada elastyczne dostosowywanie polityki cenowej – podaje Reuters.
W pierwszym półroczu 2025 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 1,9 proc. rok do roku. Udział aut elektrycznych wzrósł do 15,6 proc., ale nadal pozostaje poniżej oczekiwań rynku. Największym zainteresowaniem cieszą się hybrydy, które odpowiadają za blisko 35 proc. rynku.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów