W okresie od stycznia do czerwca 2025 roku w pięciu największych rynkach europejskich – Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii – zarejestrowano łącznie 542 361 nowych motocykli. To o 11,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy wynik wyniósł 611 145 sztuk.
Spadki zanotowano na czterech z pięciu rynków: we Włoszech (195 025 sztuk, -4,2 proc. ), we Francji (98 499, -14,8 proc. ), w Wielkiej Brytanii (47 464, -19,8 proc. ) oraz w Niemczech, gdzie odnotowano największy regres – aż o 29 proc. (90 010 sztuk). Jedynie Hiszpania poprawiła swój rezultat, osiągając 111 363 rejestracje i wzrost o 5 proc. rok do roku.
Jeszcze większe spadki dotknęły segment motorowerów. W sześciu analizowanych krajach (Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Niderlandy i Hiszpania) zarejestrowano łącznie 68 690 sztuk, co oznacza spadek o 19,2 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku (84 974 sztuk). Największy regres odnotowano we Włoszech (-32,4 proc. ) i we Francji (-27,7 proc. ). Spadki miały miejsce we wszystkich analizowanych krajach, także w Hiszpanii (-2 proc.).
Zdaniem Antonio Perlota, sekretarza generalnego Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli (ACEM), spadki są wynikiem zmian na rynku po wprowadzeniu z początkiem tego roku normy Euro 5+, czyli – wyjaśnijmy - bardziej rygorystycznej wersji europejskich norm emisji spalin dla motocykli i pojazdów kategorii L (m.in. motorowerów).
Pomimo tej krótkoterminowej korekty, motocykle wciąż pozostają popularnym środkiem indywidualnej mobilności. W obliczu transformacji transportu konieczne jest pełne uznanie pojazdów kategorii L jako integralnego elementu przyszłego systemu mobilności.komentuje Perlot.
ACEM apeluje do europejskich decydentów o dalsze wspieranie konkurencyjności sektora poprzez uwzględnienie motocykli i motorowerów w politykach transportowych i strategiach długoterminowych.