1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. ETS2: 300 mld euro na wsparcie zielonej transformacji
Wiadomości

ETS2: 300 mld euro na wsparcie zielonej transformacji

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Unijny system ETS2, który już w 2027 r. obejmie opłaty za emisje z paliw transportowych i grzewczych, może przynieść prawie 300 miliardów euro dochodu. Transport & Environment apeluje: co najmniej połowę tych środków należy przeznaczyć na wsparcie dla gospodarstw domowych o niskich i średnich dochodach, a resztę – na inwestycje w zieloną infrastrukturę.
Zobacz także Wodorowe autobusy Polsatu Plus ruszają w Polskę Zielony prąd dla elektryków: Powerdot stawia na wiatr i słońce Europa ogranicza emisje CO2 dzięki elektrykom, ale lotnictwo niweluje postęp

300 miliardów euro do podziału

Nowy unijny system handlu emisjami ETS2, który obejmie benzynę, olej napędowy i paliwa grzewcze, może przynieść około 300 miliardów euro wpływów w latach 2026–2032 – wynika z analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Podatek węglowy ma przyspieszyć odchodzenie od paliw kopalnych, a odpowiednio wykorzystane środki mogą złagodzić społeczne skutki transformacji.

false ©Zdjęcie Jan Kopriva na Unsplash
© Zdjęcie Jan Kopriva na Unsplash

T&E postuluje, by 50–75% dochodów z ETS2 wracało do obywateli – przede wszystkim tych mniej zamożnych – w formie bezpośredniego wsparcia finansowego. Pozostała część powinna trafić na inwestycje w transport publiczny, infrastrukturę ładowania czy dopłaty do aut elektrycznych.

ETS2 to szansa, by uwolnić Europejczyków od kosztownego importu ropy i zmniejszyć emisje z transportu. Obawy społeczne są realne, ale można je złagodzić, redystrybuując część środków i inwestując w mobilność elektryczną i współdzieloną.– mówi Federico Terreni, ekspert ds. polityki klimatycznej w T&E.

Wsparcie zamiast szoku cenowego

Choć cena ETS2 ustalona na poziomie 55 euro za tonę CO₂ nie powinna drastycznie wpłynąć na ceny paliw – nawet po uwzględnieniu inflacji – to w krótkim okresie może uderzyć w mniej zamożnych obywateli. T&E ostrzega, że efektywność paliwowa samochodów poprawiła się, ale wzrost kosztów energii nadal może być odczuwalny.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Dlatego organizacja wzywa rządy krajowe i Komisję Europejską do:

  • szybkiego uruchomienia Środka na rzecz Klimatu Społecznego (SCF), który złagodzi skutki podwyżek,
  • uruchomienia preferencyjnych pożyczek dla państw członkowskich na wcześniejsze inwestycje w transformację – spłacanych później z przychodów ETS2.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów