1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Rosnące maski SUV-ów zagrażają bezpieczeństwu pieszych – alarmujące wyniki badania
Wiadomości

Rosnące maski SUV-ów zagrażają bezpieczeństwu pieszych – alarmujące wyniki badania

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Średnia wysokość maski nowych samochodów w Europie wzrosła od 2010 roku o niemal 7 cm. Efekt? Kierowcy SUV-ów nie widzą nawet 9-letnich dzieci stojących tuż przed autem – alarmuje Transport & Environment. Rosnące rozmiary aut to nie tylko problem przestrzeni miejskiej, ale i realne zagrożenie dla pieszych i rowerzystów.
Zobacz także Niemcy naciskają na zmianę zakazu rejestracji aut spalinowych ETS2: 300 mld euro na wsparcie zielonej transformacji Niemieccy producenci aut a taryfy celne w USA

Nowe badanie organizacji Transport & Environment (T&E) pokazuje, że średnia wysokość maski nowych samochodów w Europie rośnie o pół centymetra rocznie, a w 2024 roku osiągnęła 83,8 cm. Dla porównania – w 2010 roku wynosiła 76,9 cm. Eksperci wiążą ten trend ze wzrostem sprzedaży SUV-ów, które obecnie stanowią już 56 proc.rynku – w 2010 roku było to zaledwie 12 proc.

false ©IBRM SAMAR
© IBRM SAMAR

T&E ostrzega, że coraz wyższe przody aut to rosnące ryzyko na drogach. W testach przeprowadzonych na potrzeby raportu kierowcy niektórych modeli, takich jak RAM TRX, nie byli w stanie dostrzec dzieci nawet do 9. roku życia stojących bezpośrednio przed pojazdem. Kierowcy Land Rovera Defendera nie widzieli dzieci do 4,5 roku życia.

false ©

Problem dotyczy nie tylko ograniczonej widoczności. Przy kolizjach z pieszymi wysokie przody uderzają w newralgiczne części ciała, a ofiary częściej trafiają pod samochód zamiast zostać odepchnięte na bok. Badanie przeprowadzone w Belgii na podstawie 300 tys. wypadków pokazuje, że wzrost wysokości maski z 80 do 90 cm zwiększa ryzyko śmierci pieszego lub rowerzysty o 27 proc.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

T&E wraz z kampanią Clean Cities apelują do Unii Europejskiej o wprowadzenie limitu wysokości maski – proponowany próg to maksymalnie 85 cm od 2035 roku. Taki okres przejściowy ma umożliwić dostosowanie projektów i produkcji. Organizacje społeczne zachęcają również władze krajowe i miejskie do powiązania podatków i opłat parkingowych z gabarytami oraz masą pojazdów.

false ©

Codziennie na drogach ginie dziecko. A my nadal pozwalamy, by projektowano auta tak wielkie, że dzieci są z kabiny zupełnie niewidoczne – mówi Barbara Stoll z kampanii Clean Cities. – Miasta muszą szybciej reagować i ograniczać dostęp SUV-ów do przestrzeni publicznej, by chronić pieszych i rowerzystów.

Pełen raport T&E zawiera dane dla krajów UE, Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów