Unia Europejska rozważa zaostrzenie przepisów dotyczących samochodów typu PHEV (plug-in), czyli hybryd z możliwością ładowania z gniazdka. Od 2026 roku zmianie ma ulec sposób obliczania tzw. Utility Factor – wskaźnika określającego, jak często pojazdy te jeżdżą na napędzie elektrycznym, a jak często korzystają z silnika spalinowego. W praktyce oznacza to obniżenie oceny ekologiczności hybryd, co może sprawić, że przestaną one spełniać unijne normy emisji CO₂.
Zdaniem branży to poważny błąd. Jak podkreśla Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), wspierane m.in. przez polskie SDCM, hybrydy plug-in już teraz odgrywają istotną rolę w ograniczaniu emisji, szczególnie w miastach, gdzie auta wyposażone w ten typ napędu często poruszają się wyłącznie na prądzie. Dzięki postępowi technologicznemu nowe modele oferują coraz większy zasięg i szybsze ładowanie, a ich rozwój wspiera miejsca pracy i inwestycje w całej Europie – od Polski po Hiszpanię.
Z perspektywy klimatu najgorsze, co możemy dziś zrobić, to zrezygnować z rozwiązań, które już działają. Hybrydy plug-in to aktywne ogniwo transformacji, które pozwala na realną redukcję emisji tu i teraz, zanim infrastruktura dogoni ambicje.ostrzega Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Częci Motoryzacyjnych (SDCM) i członek zarządu CLEPA.
Branża apeluje, by nie podejmować pochopnych decyzji. Transformacja motoryzacji nie przebiega tak szybko, jak zakładano – przeszkodą są m.in. wysokie koszty surowców służących do produkcji aut elektrycznych, problemy logistyczne i wciąż zbyt mało rozwinięta sieć ładowarek. Dlatego PHEV-y pełnią dziś kluczową rolę przejściową: łączą zalety elektryków z praktycznością napędu spalinowego.
Producenci apelują, by planowane zmiany zawiesić i powiązać z wynikami trwającego przeglądu norm CO₂. Ich zdaniem, zbyt szybkie wycofanie wsparcia dla hybryd plug-in może spowolnić dekarbonizację, zagrozić tysiącom miejsc pracy i zdusić technologię, która mogłaby odegrać kluczową rolę w zielonej transformacji Europy.