Podczas konferencji zorganizowanej 12 listopada przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta oraz prezes Funduszu Dorota Zawadzka-Stępniak przedstawili programy wspierające rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce.
Dorota Zawadzka-Stępniak zaprezentowała szczegóły zaktualizowanego programu „NaszEauto”. Jego nowa odsłona ruszyła 20 października i działa na nowych zasadach - m.in. rozszerzone zostało grono beneficjentów, a dofinansowaniem objęto nie tylko auta osobowe, ale też busy kategorii M2 i samochody dostawcze (N1). Dla pojazdów M2 dotacja sięga 600 tys. zł (do 50 proc. kosztów kwalifikowanych), a dla N1 – 70 tys. zł (do 30 proc. kosztów). Jak poinformowała prezes NFOŚiGW, złożono już ponad 20 tys. wniosków na łączną kwotę 650 mln zł, co oznacza wykorzystanie ponad połowy dostępnej alokacji (1,18 mld zł).
Program cieszy się ogromną popularnością, a liczba wypłaconych środków między wrześniem a październikiem wzrosła o ponad 300 proc..podkreśliła szefowa Funduszu.
NFOŚiGW prowadzi także nabór wniosków w programie dotyczącym wsparcia zakupu i leasingu pojazdów ciężarowych o napędzie zeroemisyjnym (N2 i N3). Budżet programu to 2 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego. Dofinansowanie sięga 400 tys. zł dla pojazdów N2 i 750 tys. zł dla N3 – maksymalnie 60 proc. kosztów kwalifikowanych.
To program o charakterze ciągłym – nabór potrwa do połowy 2029 roku Do tej pory wpłynęło 28 wniosków na 38 pojazdów, o łącznej wartości 10,5 mln zł. Część z nich jest na etapie oceny, a kilka zostało odrzuconych z przyczyn formalnych. Większość wniosków pochodzi od firm transportowych i spółek komunalnych.przypomniała Zawadzka-Stępniak.
W ramach KPO i środków własnych Funduszu realizowany jest także program „Zielony Transport Publiczny”. Przeznaczono na niego ponad 4 mld zł, co umożliwiło finansowanie ponad 1500 niskoemisyjnych pojazdów – w tym 80 proc. elektrycznych i ok. 20 proc. wodorowych. Z programu skorzystało ponad 110 miast, a już dziś po polskich ulicach jeździ blisko 400 autobusów niskoemisyjnych. Kolejne będą dostarczane do 2026 r.
Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta przypomniał, że Rada Ministrów przyjęła Krajowe Ramy Polityki dla Paliw Alternatywnych, zakładające budowę 87 tys. punktów ładowania do 2030 r. Obecnie trwa realizacja programów wsparcia infrastruktury, na które przeznaczono 2 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego. Jego zdaniem nabory spotkały się z ogromnym zainteresowaniem – na 1 mld zł alokacji wpłynęły wnioski o łącznej wartości 2,3 mld zł, obejmujące ok. 1700 planowanych punktów ładowania. Równolegle prowadzony jest program dofinansowania rozbudowy sieci dystrybucyjnych, w którym wartość złożonych wniosków (1,1 mld zł) przekroczyła dostępną alokację wynoszącą 1 mld zł. Bolesta przyznał jednocześnie, że rząd analizuje możliwości deregulacji, by przyspieszyć proces budowy ładowarek, zwłaszcza w budynkach wielorodzinnych i przy trasach transportowych.
Niektóre procedury można uprościć, ale nie kosztem bezpieczeństwa – musimy uwzględniać np. wymogi straży pożarnej.zaznaczył Krzysztof Bolesta.
Pytania o przyszłość wsparcia i rynek
Zapytany podczas konferencji, czy „NaszEauto” będzie ostatnim programem dopłat do elektryków, wiceminister odpowiedział, że rząd monitoruje sytuację na rynku.
Na dziś podtrzymuję deklarację, że to ostatni program wsparcia, ale dynamika rynku i regulacje unijne mogą tę decyzję zweryfikować. Trwa wojna cenowa, więc może dojść do sytuacji, w której wsparcie nie będzie już potrzebne.powiedział Krzysztof Bolesta
Prezes NFOŚiGW odniosła się z kolei do pytania czy istnieje realna szansa na pełne wykorzystanie budżetu programu „NaszEauto”. Według niej obecny poziom zainteresowania pozwala być optymistą. W ostatnim tygodniu wpłynęło bowiem około tysiąc wniosków, co wskazuje na „dużą dynamikę”. Na pytanie o wspieranie technologii wodorowych Dorota Zawadzka-Stępniak odpowiedziała, że Fundusz nie pomija tego segmentu rynku. Jak podkreśliła, w ramach dotychczasowych programów Fundusz finansuje już 17 punktów tankowania wodoru i 8 stacji w budowie. Około 20 proc. autobusów w programie Zielony Transport Publiczny to pojazdy wodorowe. Jednocześnie wskazała, że część samorządów boryka się z brakiem dostaw wodoru, co pokazuje, że rozwój tego rynku wymaga równoległego wsparcia infrastruktury.
Rekordowe wyniki rynku
Warto dodać, że efekty programów wsparcia są już widoczne w statystykach. Według danych IBRM Samar, w październiku padł rekord – zarejestrowano 4 811 nowych samochodów elektrycznych, a ich udział w rynku osiągnął 9,1 proc. Po 10 miesiącach 2025 roku udział BEV w nowo rejestrowanych samochodach osobowych wyniósł 6,4 proc.. Te rekordowe wyniki sprzedaży, a także rosnąca sieć ładowarek i duże zainteresowanie dopłatami potwierdzają, że elektromobilność w Polsce wchodzi w fazę przyspieszenia.