Elektromobilność przyspiesza, a jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku jest segment aut ciężarowych. IBRM Samar sprawdza, ile takich pojazdów jeździ obecnie po polskich drogach według baz CEPiK.
Z najnowszych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, uwzględniających wyrejestrowania, wynika, że w ostatnim dniu kwietnia 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było 240 elektrycznych samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony. W ciągu ostatnich 12 miesięcy rynek wzrósł o 69, 0%. Te dwie liczby jasno pokazują, że jesteśmy dopiero na samym początku rozwoju segmentu. W ciągu 4 pierwszych miesięcy bieżącego roku park zwiększył się jedynie o 33 sztuki, co oznacza 10-procentowy spadek w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.
Park elektrycznych aut dostawczych - kwiecień 2025
W przypadku aut ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony warto rozdzielić samochody ze względu na homologację - N2 (z dmc od 3,5 to 12 ton) oraz N3 (powyżej 12 ton).
Rejestracje samochodów użytkowych w kwietniu 2025
W przypadku lżejszych aut, park obejmuje 132 pojazdy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy park zwiększył się o 88,6%. Liderem w tej grupie jest Ford (57 szt.), a w przypadku modeli stawce przewodzi Transit (56 szt.).
Elektryczna ciężarówka Volvo z zasięgiem 600 km
W segmencie "ciężkim", czyli z homologacją N3, zarejestrowano 108 pojazdów, o 50,0% więcej niż rok wcześniej. Liderem w rankingu marek jest Volvo Trucks (50 szt.), ale w zestawieniu modeli prowadzi Mercedes Actros (27 szt.). Czołowa dziesiątka rynku pokazuje, jak rozbudowaną ofertę ma Volvo Trucks.
Elektryczna wywrotka Ford E-Transit we flocie firmy PreZero
Więcej zawiera dołączona infografika.