Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakończył analizę uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji dotyczących zmian w programie „NaszEauto”. Jak podano w komunikacie, celem nowelizacji jest zwiększenie dostępności i atrakcyjności dopłat do samochodów elektrycznych.
Nowa edycja programu rozszerza katalog pojazdów objętych wsparciem. Oprócz aut osobowych (M1), dofinansowanie obejmie także małe busy (M2) i samochody dostawcze (N1). Wysokość dopłat wyniesie: do 40 tys. zł dla pojazdów M1, do 600 tys. zł dla pojazdów M2 (busy powyżej 8 miejsc, ważące do 5 ton) oraz do 70 tys. zł dla pojazdów N1 (samochody dostawcze).
W przypadku pojazdów kategorii M1 (samochody osobowe): osoby fizyczne, osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), parki narodowe. W przypadku pojazdów kategorii M2 i N1 (małe busy i samochody dostawcze): organizacje pozarządowe (NGO), parki narodowe, państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne, lecznicze w ramach kontraktu z NFZ, państwowe osoby prawne realizujące zadania w zakresie opieki, edukacji lub ochrony zdrowia (w ramach kontraktu z NFZ), jednostki samorządu terytorialnego i ich związki w zakresie placówek opiekuńczo-wychowawczych, prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność leczniczą w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.
W nowej wersji programu utrzymano premię za zezłomowanie, jednak zezłomowany pojazd musi być tej samej kategorii, co kupowany elektryk. Z kolei zrezygnowano z premii za niski dochód. NFOŚiGW uwzględnił też postulaty rynku i usunął zapis wykluczający pojazdy objęte cłem, co oznacza, że o dopłaty będą mogły ubiegać się również auta spoza Unii Europejskiej, w tym z Chin. (nie chodzi zatem tylko o marki chińskich producentów, ale także pojazdy wytwarzane w kraju Środka, takie jak Tesla Model 3 czy Dacia Spring – przyp. red).
Warto dodać, że budżet całego programu, pochodzący z Krajowego Planu Odbudowy, zmieni się i wyniesie niespełna 1,2 mld złotych zamiast wcześniejszego 1,6 mld zł. Pozostałe pieniądze zostaną przesunięte na inne cele, w tym m.in. na termomodernizację szkół. Według danych na 7 października br. złożono już ponad 16 tys. wniosków o łącznej wartości przekraczającej 500 mln zł.
Celem programu „NaszEauto” pozostaje ograniczenie emisji zanieczyszczeń i wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce poprzez dopłaty do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych.