Poseł Tomasz Piotr Nowak apeluje o preferencje dla europejskich producentów i blokadę wsparcia dla chińskich aut objętych cłami. Ministerstwa Klimatu i Rozwoju wskazują na unijne działania antydumpingowe i zapowiadają dalsze konsultacje nad kształtem programu.Poseł Tomasz Piotr Nowak (KO) w interpelacji nr 11 496 do ministrów finansów i gospodarki oraz klimatu i środowiska zaapelował o wprowadzenie mechanizmów „chroniących” program „NaszEauto” przed wspieraniem pojazdów elektrycznych importowanych z Chin po cenach dumpingowych. Wskazał, że subsydiowane przez państwo chińskie samochody elektryczne sprzedawane są w Unii Europejskiej po cenach nierynkowych, co osłabia europejską konkurencję i interes polskiej gospodarki, w tym producentów części motoryzacyjnych.
W swoim piśmie Nowak zaproponował m.in. wprowadzenie preferencji dla pojazdów produkowanych w Polsce i UE, uwzględnianie pochodzenia kluczowych komponentów przy przyznawaniu dotacji, blokadę wsparcia dla aut objętych śledztwem antydumpingowym Komisji Europejskiej oraz stworzenie listy preferowanych producentów wspierających lokalne miejsca pracy i transfer technologii.
false

© Photo by Michael Marais on UnsplashResort rozwoju i technologii: cła już obowiązują
W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Rozwoju i Technologii (sic!) przypomniało, że od 30 października 2024 r. w Unii Europejskiej obowiązują ostateczne cła wyrównawcze na import z Chin nowych bateryjnych pojazdów elektrycznych (BEV) – od 7,8 proc. do 35,3 proc. w zależności od producenta. Cła wprowadzono na pięć lat po postępowaniu antysubsydyjnym Komisji Europejskiej, które wykazało nieuczciwe wsparcie chińskiego sektora pojazdów elektrycznych.
Przedstawiciel resortu rozwoju podkreślił, że rząd nie ma bezpośredniego wpływu na decyzje inwestycyjne przedsiębiorców, lecz tworzy warunki sprzyjające inwestycjom – m.in. przez programy dotacyjne i ulgi podatkowe. Wskazał także na zapisy „Planu działania dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego” przygotowanego przez Komisję Europejską. Dokument ten zakłada działania w pięciu obszarach, m.in. innowacji, czystej mobilności, wzmocnienia łańcuchów dostaw i umiejętności pracowników. Polska w swoim stanowisku poparła m.in. potrzebę zwiększenia europejskiej produkcji komponentów oraz pakiet „Booster branży baterii”, podkreślając jednocześnie, że planowane środki finansowe w wysokości 3 mld euro mogą być niewystarczające.
false

© OrlenResort klimatu: dopłaty z wyłączeniem pojazdów objętych cłem
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przypomniało z kolei, że w projekcie zaktualizowanego programu „NaszEauto” zaproponowano zapis, zgodnie z którym „do wsparcia nie kwalifikują się pojazdy, dla których naliczony został podatek celny (cło)”. Projekt był konsultowany społecznie w dniach 5–12 września 2025 r., a obecnie analizowane są zgłoszone uwagi, także w kontekście wsparcia polskiej i unijnej gospodarki.
Resort analizuje również możliwości wprowadzenia kryteriów preferujących lokalne łańcuchy dostaw i kluczowe komponenty elektromobilności, takie jak baterie i układy napędowe, a także rozważa rozwiązania jakościowe i środowiskowe sprzyjające inwestycjom w Polsce i UE.
Jednocześnie Ministerstwo Klimatu podkreśliło, że kwestie nieuczciwych praktyk cenowych w handlu międzynarodowym należą do kompetencji instytucji unijnych. Według przedstawicieli resortu Polska bierze aktywny udział w pracach grup roboczych, wspierając rozwiązania chroniące konkurencję na rynku wewnętrznym.
Kierunek: zrównoważona elektromobilność
Oba resorty akcentują potrzebę strategicznego wykorzystania środków publicznych, tak aby wspierały one rozwój elektromobilności w sposób zrównoważony, chroniąc miejsca pracy i wzmacniając krajowy przemysł w obliczu globalnych wyzwań transformacji sektora motoryzacyjnego.