1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. UE i USA rozmawiają o limitach importu i ulgach dla eksporterów aut
Wiadomości

UE i USA rozmawiają o limitach importu i ulgach dla eksporterów aut

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Bruksela i Waszyngton przyspieszają rozmowy handlowe, które mają uchronić europejski przemysł motoryzacyjny przed dodatkowymi amerykańskimi cłami – informuje Reuters, powołując się na źródła zbliżone do negocjacji.
Zobacz także Porsche to kolejny po Mercedesie niemiecki producent, który przyznał się do spadku sprzedaży aut na świecie Przymus elektryfikacji flot? Branża ostrzega przed skutkami Motoryzacja w Europie na rozdrożu: wzrost czy regres?

Komisja Europejska prowadzi intensywne negocjacje z administracją USA, by do 1 sierpnia wypracować wstępne porozumienie handlowe. To reakcja na groźbę dalszego podniesienia ceł importowych przez prezydenta Donalda Trumpa. Od kwietnia europejscy producenci samochodów płacą już 25-procentowe cło przy eksporcie do USA – oprócz wcześniej obowiązującej stawki 2,5%

false ©AI
© AI

Rozmowy toczą się w szybkim tempie – według informatorów Reutersa, w grę wchodzą m.in. cięcia taryf, wprowadzenie limitów importowych (tzw. tariff-rate quotas) oraz system kredytów eksportowych, który miałby premiować producentów inwestujących w USA i eksportujących stamtąd pojazdy na inne rynki. Przykładowo, koncerny takie jak BMW czy Mercedes-Benz – posiadające duże zakłady w USA – mogłyby skorzystać z mechanizmu, który pozwoli im obniżyć cła na importowane z Europy pojazdy w zamian za wartość ich eksportu z USA.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Podobne rozwiązania zaproponowano już wcześniej Wielkiej Brytanii – USA zgodziły się wtedy na niższe cła (10%) i roczny limit 100 tys. aut importowanych na preferencyjnych warunkach. Bruksela chciałaby podobnego modelu, jednak – jak twierdzą źródła Reutersa – Biały Dom może nie być przychylny takiemu podejściu.

UE zabiega również o ustępstwa w sektorze lotniczym i proponuje elementy pozataryfowe, jak ujednolicenie przepisów dotyczących badań bezpieczeństwa pojazdów. Jednak kluczowym punktem spornym pozostają samochody – to „czerwona linia” dla Brukseli. Unijni negocjatorzy uważają, że bez amerykańskich ustępstw w tym obszarze nie uda się osiągnąć kompromisu.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2024 roku UE wyeksportowała do USA niemal 758 tys. pojazdów o łącznej wartości 38,9 mld euro – ponad czterokrotnie więcej niż wartość aut importowanych z USA do Europy.

Komisja Europejska na razie nie komentuje szczegółów negocjacji, jednak unijny komisarz ds. handlu Maroš Šefčovič zapewnił w środę, że osiągnięto „znaczny postęp” i zawarcie porozumienia w najbliższych dniach jest możliwe.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów