
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), rok 2024 okazał się jednym z najtrudniejszych dla europejskich dostawców motoryzacyjnych. Produkcja samochodów w UE utrzymuje się na poziomie o 20% niższym niż przed pandemią, co oznacza stratę 3 milionów pojazdów rocznie. Wysokie koszty energii i inflacja od 2020 roku dodatkowo osłabiły konkurencyjność Europy w porównaniu z Chinami i Ameryką Północną.
Konsekwencje są druzgocące. W 2024 roku zapowiedziano rekordowe 54 tysiące zwolnień w branży dostawców motoryzacyjnych, co przewyższa straty z lat pandemii. Łącznie od 2019 roku ogłoszono redukcję aż 145 tysięcy miejsc pracy, przy jedynie 51 tysiącach nowo utworzonych.
Równocześnie inwestycje w technologie elektromobilności, takie jak baterie czy komponenty do pojazdów elektrycznych, spadły do najniższego poziomu od 2019 roku – zaledwie 5,64 miliarda euro. Wielu producentów zmuszonych było odwołać lub opóźnić projekty z powodu spadającego popytu na pojazdy elektryczne.
Problemem pozostaje również rentowność. Z badań McKinsey i CLEPA wynika, że zaledwie jedna trzecia dostawców utrzymuje rentowność na poziomie pozwalającym na inwestycje w przyszłościowe technologie. 38% firm spodziewa się w 2024 roku wyników na granicy opłacalności lub strat.
Brak popytu, malejące inwestycje i utrzymujące się wysokie koszty produkcji pozostawiają branżę w trudnej sytuacji. Jeśli Europa nie odbuduje konkurencyjności i nie pobudzi rynku, fala zwolnień oraz zastoju inwestycyjnego może utrzymywać się przez lata, odbierając kontynentowi szansę na innowacyjną przyszłość motoryzacji.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów