Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) oraz Związek Polskiego Leasingu (ZPL) przedstawiły wspólne stanowisko wobec planów Komisji Europejskiej dotyczących wyznaczenia obowiązkowych poziomów udziału samochodów zeroemisyjnych w flotach firmowych. Organizacje podkreślają, że bez odpowiedniego wsparcia i rozwoju infrastruktury realizacja proponowanych celów – 75 proc. aut elektrycznych od 2027 r. i 100% od 2030 r. – jest w Polsce nierealna.
Postulujemy, by zamiast restrykcyjnych wymagań Komisja Europejska ściśle współpracowała z państwami członkowskimi, wspierając wzrost popytu na pojazdy zeroemisyjne poprzez zachęty dla firm i klientów. Obecnie w Polsce przypada średnio 2,4 publicznego punktu ładowania na 100 km, podczas gdy w Holandii jest ich 74.mówi Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP.
Branża proponuje m.in. przywrócenie dopłat do zakupu elektryków dla firm, wsparcie rynku wtórnego pojazdów zeroemisyjnych, przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę ładowania oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych. Wskazuje również na potrzebę uwzględnienia w procesie transformacji technologii przejściowych, takich jak hybrydy HEV i PHEV, szczególnie w regionach z ograniczonym dostępem do ładowarek.
Realizacja ambitnych celów klimatycznych musi iść w parze z praktycznym wsparciem, rozwiniętą infrastrukturą i stabilnym prawem. W przeciwnym razie transformacja flot stanie się nieefektywna i nieakceptowalna społecznie.podkreśla Monika Constant, prezeska ZPL.