1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Samochód do naprawy to nie złom. UE szykuje rewolucję w motoryzacji
Wiadomości

Samochód do naprawy to nie złom. UE szykuje rewolucję w motoryzacji

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Nowe przepisy UE mają wydłużyć życie aut i części, ułatwić regenerację podzespołów oraz zakończyć praktyki sztucznego postarzenia pojazdów. – Nie będzie zielonej Europy bez wsparcia dla regeneracji – podkreśla Tomasz Bęben, prezes SDCM.
Zobacz także Szef Volvo apeluje do UE o zniesienie ceł na auta z USA Niepewność wokół ceł Trumpa. Unia Europejska czeka na decyzję Trump uderza w europejską motoryzację: możliwe 30-procentowe cła od sierpnia

Unia Europejska jest o krok od przyjęcia przełomowego rozporządzenia, które zmieni sposób postrzegania i przetwarzania samochodów wycofanych z eksploatacji. Projekt zaakceptowały już komisje Parlamentu Europejskiego - Komisja ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) oraz Komisja ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO).

false ©SDCM
© SDCM

Jedną z kluczowych zmian w rozporządzeniu dotyczącym pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV) jest precyzyjne określenie momentu, w którym pojazd uznaje się za odpad. Do tej pory zdarzało się, że nawet samochody nadające się do naprawy były formalnie traktowane jako odpady, co blokowało ich dalsze użytkowanie, sprzedaż lub demontaż na części. Nowe przepisy mają to ukrócić – auto, które da się uratować, nie będzie już automatycznie trafiać na złom.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Na zmianach skorzystają niezależne warsztaty, dystrybutorzy części i kierowcy. Zmniejszy się liczba przedwcześnie złomowanych pojazdów, a na rynku łatwiej dostępne będą regenerowane podzespoły, takie jak turbosprężarki czy alternatory.

Regeneracja części to nie fanaberia, a konieczność – ekologiczna i ekonomiczna. Tymczasem firmy nadal duszą się w absurdach prawnych, gdzie użyteczny rdzeń uznawany jest za odpad. Projektowane przepisy UE zaczynają to wreszcie naprawiać.mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części motoryzacyjnych (SDCM).

Rozporządzenie przewiduje również koniec z praktykami „planowanego postarzania” pojazdów – nowe prawo zakaże aktualizacji oprogramowania, które uniemożliwia naprawy lub montaż zamienników. Dodatkowo w ciągu sześciu lat auta będą musiały zawierać co najmniej 20% plastiku z recyklingu, a w przyszłości – nawet 25%. Trwają też analizy możliwości podobnych wymogów dla stali i aluminium.

We wrześniu br. projekt rozporządzenia ma trafić pod głosowanie plenarne w Europarlamencie. Jeśli zostanie przyjęty, rozpoczną się negocjacje trójstronne z Radą UE i Komisją Europejską. Negocjacje te wyłonią ostateczny kształt przepisów.

Źródło: SDCM

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów