W I półroczu 2025 r. producenci pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, zatrudniający powyżej 9 osób osiągnęły 117,6 mld zł przychodów ze sprzedaży – o 0,9 proc. więcej niż rok wcześniej. – W I kwartale sprzedaż spadła rok do roku o 3,4 proc., natomiast w II kwartale wzrosła o ponad 5 proc., co pozwoliło zamknąć półrocze na lekkim plusie – wyjaśnia Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.
W firmach średnich i dużych (powyżej 49 pracowników) sprzedaż wyniosła 113,3 mld zł (+0,9 proc.). Największy udział miała produkcja części i akcesoriów – 62,0 mld zł, co oznacza wzrost o 1,9 proc. rok do roku. Producenci pojazdów i silników utrzymali niemal tę samą dynamikę (+0,2 proc.), natomiast segment nadwozi, przyczep i naczep zanotował spadek o 9,5 proc.
Na koniec czerwca 2025 r. przeciętne zatrudnienie w zakładach wytwarzających pojazdy samochodów, przyczepy i naczepy po raz pierwszy od 2022 r. spadło poniżej 200 tys. osób – do 199,7 tys., czyli o 1,3 proc. mniej niż rok wcześniej.
W ciągu 12 miesięcy ubyło 2,7 tys. etatów. Redukcje zapowiadane przez europejskich dostawców dotykają także polskich zakładówkomentuje Rafał Orłowski.
W grupie firm średnich i dużych zatrudnienie wyniosło 191,0 tys. (-1,5 proc., spadek o 2,9 tys. osób). W poszczególnych segmentach:
części i akcesoria – 144,1 tys. (-1,9 proc.),
pojazdy i silniki – 34,8 tys. (-0,3 proc.),
nadwozia, przyczepy i naczepy – 12,1 tys. (-1,3 proc.).
W I półroczu 2025 r. eksport sektora motoryzacyjnego wyniósł 22,9 mld euro – o 4,6 proc. mniej niż rok wcześniej (-1,1 mld euro). W II kwartale sytuacja ustabilizowała się (spadek jedynie o 0,2 proc.), po słabym I kwartale (-8,6 proc.). 83,6 proc. eksportu trafiło do krajów UE (-2,9 proc.).
Najważniejszym rynkiem pozostają Niemcy – 8,09 mld euro (35,3 proc. eksportu, spadek o 0,99 proc.). Kolejne miejsca zajmują: Czechy – 1,75 mld euro (+6,05 proc.), Francja – 1,74 mld euro (-20,3 proc.) i Włochy – 1,55 mld euro (-10,6 proc.).
Rekord w eksporcie części i akcesoriów
Eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych osiągnął w I półroczu nowy rekord – 9,3 mld euro wobec 9,26 mld euro rok wcześniej (+0,5 proc.). Na komponenty przypadło 40,7 proc. całego eksportu branży (+2,07 pkt proc. r/r).
Do krajów UE trafiło 87,9 proc. tego eksportu (+0,2 proc.). Największym odbiorcą pozostają Niemcy (38,2 proc., spadek o 0,86 proc.), a dalej Czechy (9,9 proc., +12,1 proc.), Słowacja (7,05 proc., +11 proc.) i Francja (5,89 proc., +8,7 proc.).
Wartość eksportu samochodów osobowych i towarowo-osobowych w pierwszym półroczu 2025 r. wyniosła 3,43 mld euro (-5,1 proc. r/r). Stanowi to 15 proc. całego eksportu branży. Największy rynek to Włochy – 858,9 mln euro (+8,5 proc.), a kolejne to Niemcy (20,3 proc. udziału, +0,74 proc.), Francja (6,38 proc., -17,1 proc.) i Hiszpania (5,95 proc., +4,2 proc.).
Pojazdy do transportu towarowego
Eksport samochodów ciężarowych spadł w I półroczu 2025 r. o 18,8 proc. do 1,65 mld euro. Ich udział w eksporcie branży zmniejszył się z 16,2 do 14,4 proc. Najwięcej trafia do Niemiec (26,3 proc., -2,4 proc.), Francji (11,5 proc., -45 proc.) i Włoch (5,3 proc., +1,9 proc.).
Wzrosty odnotowano w eksporcie silników spalinowych (+3,6 proc.), opon do samochodów osobowych (+21,3 proc.), autobusów (+21,9 proc.), pojazdów specjalnych (+24,5 proc.) i podwozi z silnikami (+27,4 proc.).
Podsumowanie
Według AutomotiveSuppliers.pl wyniki sektora motoryzacyjnego po I półroczu 2025 r. są lepsze niż po pierwszych trzech miesiącach roku dzięki poprawie w II kwartale. Rejestracje nowych aut w UE w kwietniu i maju wzrosły (odpowiednio o 1,3 i 1,6 proc.), co przełożyło się na stabilizację zamówień. Wyniki byłyby wyższe, gdyby nie napięcia handlowe USA – Europa, które skłoniły producentów premium do ograniczenia eksportu za Atlantyk i wpłynęły na łańcuch dostaw.
Analitycy przewidują, że w kolejnych miesiącach możliwa jest dalsza poprawa sprzedaży i eksportu, natomiast w zatrudnieniu prawdopodobne są dalsze spadki.
Źródło danych i komentarzy: AutomotiveSuppliers.pl