Należąca do Pekao Leasing platforma otwiera się dla wszystkich sprzedających i kupujących auta. Automarket.pl rozszerza działalność na cały rynek samochodów używanych i nowych, zapowiadając wejście w bezpośrednią konkurencję z największymi serwisami ogłoszeniowymi. Podczas prezentacji prezes Pekao Leasing jasno wskazał cel: powalczyć o rynek, który od lat jest zdominowany przez jednego gracza.Automarket.pl, należący do PKO Leasing, wchodzi w nową fazę rozwoju. Platforma, która do tej pory skupiała się na sprzedaży samochodów pokontraktowych i aut do pięciu lat, została otwarta także na starsze samochody, wystawiane zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. To zmiana, którą Tomasz Bogus, prezes Pekao Leasing, określił wprost jako wejście na „boisko największych” i próbę podważenia dominacji Otomoto i serwisów z tej samej grupy.
Dotychczasowy model Automarketu obejmował głównie samochody z gwarancją i pewnym pochodzeniem. To dawało wysoki poziom kontroli, ale ograniczało zasięg — rynek aut do pięciu lat to zaledwie około 12 proc. całej sprzedaży na rynku wtórnym w Polsce. W nowym modelu ten limit znika. Platforma staje się pełnoprawnym tzw. marketplace’em, na którym mogą ogłaszać się zarówno zawodowi sprzedawcy, komisy, jak i prywatni właściciele samochodów.
false

© AutomarketJednocześnie utrzymano wyodrębnioną dotychczasową kategorię aut „Select” , czyli pojazdów pokontraktowych z gwarancją i pełną dokumentacją. To od nich zaczynał Automarket i nadal mają stanowić jego wyróżnik. Jednak cały ciężar strategii przesuwa się na skalę rynku, nie wyłącznie na standard pojazdów.
Nowy model biznesowy oparto na darmowych ogłoszeniach — Automarket nie będzie pobierał opłat za ich publikację w internecie. Celem jest masowe przyciągnięcie ofert, by w kolejnym kroku budować przychody poprzez finansowanie aut. To właśnie na leasingu, kredytach samochodowych, wynajmie i ubezpieczeniach Automarket chce zarabiać, kierując klientów do usług Grupy PKO.
Jak podczas konferencji prasowej 3 grudnia podkreślali przedstawiciele PKO Leasing, wyniki z ostatnich lat pokazują, że ten kierunek jest dla spółki naturalnym przedłużeniem działalności: sprzedaż platformy Automarket.pl w III kwartale 2025 r. wzrosła o 72 proc. rok do roku, a cały 2025 rok zakończy się wzrostem na poziomie ok. 60 proc. Według zarządu to dowód, że platforma może rosnąć szybciej niż rynek, o ile zwiększy skalę działania.
false

© IBRM SamarStrategia zakłada dwa etapy ekspansji: najpierw, przez około pół roku, Automarket chce pozyskać dużych sprzedawców — dealerów i komisy. Według szacunków dotarcie do 8–10 tys. takich podmiotów daje potencjał zebrania ponad 100 tys. ogłoszeń. Dopiero po wypełnieniu tej „półki” planowana jest szeroka komunikacja do klientów indywidualnych.
Zarząd PKO Leasing podnosi, że atutem Automarketu jest zaplecze finansowe Grupy: szybkie procesy kredytowe, leasing z uproszczonymi procedurami, integracja danych ubezpieczeniowych i możliwość weryfikacji sprzedawców. Te elementy mogą stać się wyróżnikiem w sytuacji, gdy sama „tablica ogłoszeń „nie wystarczy, by konkurować ze znacznie większymi serwisami.
Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano, że celem nie jest „kolejna giełda ogłoszeń”, lecz wejście do pierwszej trójki największych platform i zdobycie pozycji lidera w finansowaniu zakupów online. Automarket stawia więc nie tylko na skalę, ale na wykorzystanie przewag, których serwisy ogłoszeniowe nie mają: zaplecza bankowego i możliwości obsługi całej transakcji — od ogłoszenia po finansowanie.
Czy to wystarczy, aby przełamać dominację Otomoto? Rynek pokaże w ciągu najbliższych lat, ale komunikat spółki jest jasny: Automarket nie chce już tylko sprzedawać samochodów. Chce walczyć o rynek, który przez lata wydawał się nie do ruszenia.