
Europejski rynek motocykli i motorowerów kurczy się w 2025 roku
W pierwszej połowie 2025 roku największe rynki europejskie odnotowały spadek rejestracji nowych motocykli o 11,3 proc. . Jeszcze większy regres dotknął segment motorowerów.
Wojtek Drzewiecki
2 min
Nie, nie pytamy o ryby... choć „CARPI” wypowiedziane z angielska może brzmieć znajomo.
IBRM SAMAR nie zmienia jednak branży – pozostajemy przy motoryzacji, a nie wędkarstwie. Dlatego dziś przedstawiamy CARPI – Car Price to Income, czyli wskaźnik relacji średniej ceny nowego samochodu osobowego do rocznego wynagrodzenia brutto. Nazwa brzmi niepozornie, ale jego znaczenie – zarówno w analizach krajowych, jak i porównaniach europejskich – może okazać się całkiem istotne.
CARPI to prosty, ale użyteczny wskaźnik pokazujący, ile rocznych wynagrodzeń brutto potrzeba, by kupić nowe auto w średniej cenie. W wersji polskiej – z uwagi na ograniczenia danych GUS – bazuje on na średnim wynagrodzeniu brutto, a nie na dochodzie rozporządzalnym, jak w przypadku wskaźników stosowanych np. w Niemczech.
CARPI to nie konkurencja dla dotychczas publikowanego przez IBRM SAMAR Wskaźnika Dostępności Samochodu, lecz jego uzupełnienie. Dzięki niemu łatwiej uchwycić trendy, zmiany oraz różnice regionalne i markowe – w Polsce, ale też w szerszym, europejskim kontekście.
CARPI odpowiada m.in. na pytania:
Wartość CARPI rośnie? Samochody są mniej dostępne. Spada? Dostępność rośnie.
Przykład:
CARPI = 1,5 oznacza, że przeciętny Polak musiałby przeznaczyć równowartość 1,5 rocznego dochodu brutto, aby kupić nowe auto w średniej cenie.
Według najnowszych danych, wartość wskaźnika CARPI dla rynku osób fizycznych na koniec czerwca 2025 roku wyniosła 1,49. Dla porównania – na koniec 2024 roku wskaźnik ten był wyższy i wynosił 1,54. Oznacza to poprawę dostępności samochodów – przynajmniej z punktu widzenia relacji ceny do wynagrodzenia.
Choć trudno porównywać wartości bezpośrednio – ze względu na różnice metodologiczne (Niemcy używają dochodu rozporządzalnego i cen transakcyjnych, Polska – wynagrodzenia brutto) – możliwe jest przybliżone zestawienie.
Zakładając, że:
to szacunkowa wartość CARPI w Polsce za grudzień 2024 roku wyniosłaby 1,94.
W tym samym czasie niemiecki wskaźnik – wg danych JATO Dynamics – wyniósł 1,29.
Wniosek? Polacy muszą wydać znacznie większą część swoich rocznych dochodów na nowe auto niż Niemcy. Wskaźnik ten może więc stanowić ważne narzędzie w analizach siły nabywczej i trendów rynkowych – zarówno w kraju, jak i w ujęciu europejskim.
Czy CARPI wejdzie na stałe do słownika motoryzacyjnej analityki? Wszystko wskazuje na to, że ma ku temu solidne podstawy.
W pierwszej połowie 2025 roku największe rynki europejskie odnotowały spadek rejestracji nowych motocykli o 11,3 proc. . Jeszcze większy regres dotknął segment motorowerów.
Projekt ustawy o testowaniu pojazdów bez kierowcy wywołał ostrą debatę między zwolennikami innowacji a politykami krytykującymi rozrost biurokracji.
W II kwartale 2025 roku Hyundai Motor zanotował 16-procentowy spadek zysku operacyjnego i ostrzegł, że w III kwartale skutki amerykańskich ceł będą jeszcze silniejsze. Firma nie planuje formalnych podwyżek cen aut w USA, ale zapowiada elastyczne dostosowywanie polityki cenowej – podaje Reuters.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów