1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. CARPI – nowy wskaźnik na rynku motoryzacyjnym
Wiadomości

CARPI – nowy wskaźnik na rynku motoryzacyjnym

Autor: Wojtek Drzewiecki

Wojtek Drzewiecki

2 min

Brzmi jak ryba, ale mierzy coś znacznie ważniejszego. CARPI – czyli Car Price to Income – to nowy wskaźnik analizowany przez IBRM SAMAR. Pokazuje, ile rocznych wynagrodzeń potrzeba dziś, by kupić nowe auto, i jak zmienia się siła nabywcza Polaków na tle rynku.
Zobacz także Mitsubishi ASX. Informacje zgromadzone przez IBRM Samar pozwoliły sprawdzić, jak popularny jest japoński SUV na tle konkurentów Polska wśród tańszych rynków aut używanych w regionie Polscy kierowcy pozywają VW. W Niemczech rusza proces w sprawie Dieselgate

Nie, nie pytamy o ryby... choć „CARPI” wypowiedziane z angielska może brzmieć znajomo.

IBRM SAMAR nie zmienia jednak branży – pozostajemy przy motoryzacji, a nie wędkarstwie. Dlatego dziś przedstawiamy CARPI – Car Price to Income, czyli wskaźnik relacji średniej ceny nowego samochodu osobowego do rocznego wynagrodzenia brutto. Nazwa brzmi niepozornie, ale jego znaczenie – zarówno w analizach krajowych, jak i porównaniach europejskich – może okazać się całkiem istotne.

Co to właściwie jest CARPI?

CARPI to prosty, ale użyteczny wskaźnik pokazujący, ile rocznych wynagrodzeń brutto potrzeba, by kupić nowe auto w średniej cenie. W wersji polskiej – z uwagi na ograniczenia danych GUS – bazuje on na średnim wynagrodzeniu brutto, a nie na dochodzie rozporządzalnym, jak w przypadku wskaźników stosowanych np. w Niemczech.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

CARPI to nie konkurencja dla dotychczas publikowanego przez IBRM SAMAR Wskaźnika Dostępności Samochodu, lecz jego uzupełnienie. Dzięki niemu łatwiej uchwycić trendy, zmiany oraz różnice regionalne i markowe – w Polsce, ale też w szerszym, europejskim kontekście.

Co nam mówi CARPI?

CARPI odpowiada m.in. na pytania:

  • ile wynagrodzeń brutto potrzeba, by kupić nowe auto;
  • jak zmienia się dostępność samochodów dla przeciętnego konsumenta;
  •  jaki wpływ na rynek mają rosnące ceny lub zmieniające się dochody;
  • jak wygląda siła nabywcza Polaków na tle oferty rynkowej.

Wartość CARPI rośnie? Samochody są mniej dostępne. Spada? Dostępność rośnie.

Przykład:

CARPI = 1,5 oznacza, że przeciętny Polak musiałby przeznaczyć równowartość 1,5 rocznego dochodu brutto, aby kupić nowe auto w średniej cenie.

CARPI – czerwiec 2025 vs. grudzień 2024

Według najnowszych danych, wartość wskaźnika CARPI dla rynku osób fizycznych na koniec czerwca 2025 roku wyniosła 1,49. Dla porównania – na koniec 2024 roku wskaźnik ten był wyższy i wynosił 1,54. Oznacza to poprawę dostępności samochodów – przynajmniej z punktu widzenia relacji ceny do wynagrodzenia.

Polska vs. Niemcy – porównanie wskaźnika CARPI

Choć trudno porównywać wartości bezpośrednio – ze względu na różnice metodologiczne (Niemcy używają dochodu rozporządzalnego i cen transakcyjnych, Polska – wynagrodzenia brutto) – możliwe jest przybliżone zestawienie.

Zakładając, że: 

  • dochód rozporządzalny wynosi ok. 72–73% wynagrodzenia brutto,
  •  a średni rabat na auto dla osoby fizycznej to 7–8%,

to szacunkowa wartość CARPI w Polsce za grudzień 2024 roku wyniosłaby 1,94.

W tym samym czasie niemiecki wskaźnik – wg danych JATO Dynamics – wyniósł 1,29.

CARPI Polska vs. Niemcy: 🇵🇱 1,94 vs. 🇩🇪 1,29

Wniosek? Polacy muszą wydać znacznie większą część swoich rocznych dochodów na nowe auto niż Niemcy. Wskaźnik ten może więc stanowić ważne narzędzie w analizach siły nabywczej i trendów rynkowych – zarówno w kraju, jak i w ujęciu europejskim.

Czy CARPI wejdzie na stałe do słownika motoryzacyjnej analityki? Wszystko wskazuje na to, że ma ku temu solidne podstawy.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów