1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Europa traci konkurencyjność w motoryzacji
Wiadomości

Europa traci konkurencyjność w motoryzacji

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Bez pilnych działań Unii Europejskiej kontynent może utracić setki tysięcy miejsc pracy oraz przewagę w czystej mobilności i innowacjach – wynika z najnowszego badania zleconego przez CLEPA.
Zobacz także Elektromobilność: kto prowadzi w globalnym wyścigu? ACEA: Mercosur i Meksyk szansą dla przemysłu motoryzacyjnego UE USA obniżają cła na auta z UE – 500 mln euro oszczędności miesięcznie dla branży

Przedstawiciele Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), powołują się na raport firmy Roland Berger, z którego wynika, że mimo iż do 75 proc. wartości komponentów samochodowych powstaje w Europie, branża dostawców stoi w obliczu poważnych zagrożeń. Autorzy badania szacują, że europejscy producenci ponoszą dziś o 15–35 proc. wyższe koszty niż konkurenci z Chin czy USA – głównie z powodu wysokich cen energii i pracy, obciążeń regulacyjnych oraz rozdrobnionych przepisów. Tymczasem rywale łączą wsparcie publiczne z mechanizmami ochronnymi, co stawia firmy z UE w gorszej pozycji.

false ©Christian Lue Unsplash
© Christian Lue Unsplash

Według analiz CLEPA, bez natychmiastowej reakcji Unii do 2030 r. zagrożone może być nawet 23 proc. europejskiej wartości dodanej w sektorze, co w praktyce oznacza utratę do 350 tys. miejsc pracy. Sekretarz generalny CLEPA Benjamin Krieger podkreśla, że Europa toczy dziś „decydującą walkę o swoją suwerenność przemysłową”. Organizacja apeluje o szybkie działania: ograniczenie kosztów strukturalnych, uproszczenie procedur, rewizję norm CO₂ dla samochodów i ciężarówek oraz dialog na temat utrzymania lokalnej produkcji i inwestycji w badania i rozwój.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

CLEPA przypomina, że dostawcy zatrudniają w Europie 1,7 mln osób i inwestują 30 mld euro rocznie w B+R. W ocenie organizacji przetrwanie łańcucha dostaw motoryzacyjnych i utrzymanie kluczowych kompetencji w regionie wymaga skoordynowanej reakcji władz i przemysłu.

Źródło: CLEPA.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów